X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Fachowcy krytykują zmiany w "Ustawie o kierujących pojazdami". "Fatalnie napisane przepisy"

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2018 19:12
Szkoły nauki jazdy przeżywają prawdziwe oblężenie. Jak w przysłowiu, kursanci walą drzwiami i oknami. Chcą zdążyć przed 4 czerwca, kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące wydawania praw jazdy nowym kierowcom. Przepisy krytykują specjaliści.
Audio
  • Czy zmiana w Ustawie o kierujących pojazdami wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na drogach (Debata w Jedynce)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/Krzysztof Dabkowski

Zdanie egzaminu nie będzie znaczyło, że stajemy się mistrzem kierownicy i możemy pędzić jak Robert Kubica. Po pierwsze na szybie początkujący kierowca będzie musiał przez osiem miesięcy mieć naklejony zielony listek klonu. Dla jednych to powód do dumy, że dostało się prawo jazdy, dla innych - obciach.

Na zapisach "Ustawy o kierujących pojazdami" suchej nitki nie zostawia instruktor Tomasz Kulik. Zwraca uwagę na nieprzemyślane - jego zdaniem - przepisy. Osoba po otrzymaniu prawa jazdy kategorii B w dwuletnim okresie próbnym nie będzie mogła kierować motorowerami, ciągnikami rolniczymi ani być zatrudniona na etacie kierowcy, czyli kierować samochodami służbowymi. Krytykuje też pomysł ograniczenia młodym stażem kierowcom dopuszczalnej prędkości do 50 km/h w mieście, a poza miastem do 80 i 100 km/h.

- To mniej niż podczas nauki jazdy, bo ja ucząc kursanta mam obowiązek wyjechać na trasę szybkiego ruchu i - jeśli pozwalają na to warunki - rozwinąć prędkość do 120. A ten biedak, jak dostanie prawo jazdy, to będzie się musiał wlec setką. - To wcale nie podwyższa bezpieczeństwa - mówi instruktor.

Sylwester Pawłowski, propagujący bezpieczną jazdę, twierdzi, że doświadczony kierowca z daleka rozpozna tego niedoświadczonego. Tyle, że w Polsce mało jest doświadczonych kierowców. - Większość jeździ jak chce i uważa, że to oni są najważniejsi na jezdni - ocenia. Uważa, że do poprawy bezpieczeństwa wystarczy egzekwować istniejące przepisy.

Damian Śmigielski pomysł z listkiem krytykuje. - Z daleka go nie widać, a jak bliżej podjedziemy, to co można zrobić? - pyta retorycznie. Jego zdaniem, innym listek nic nie daje, a to przede wszystkim sam początkujący kierowca powinien mieć świadomość tego, że dopiero nabiera doświadczenia.

Dlaczego zmieniono ustawę i wprowadzono do niej ograniczenia? Skąd wziął się 8-miesięczny okres próbny, a nie np. roczny? Dlaczego na kursie doszkalającym są dwie godziny zbędnej teorii, a tylko godzina ćwiczeń na płycie poślizgowej? Co zrobić, żeby poprawić bezpieczeństwo na drogach? Posłuchaj nagrania całej debaty.

***

Tytuł audycji: Debata Jedynki

Prowadzi: Krzysztof Grzesiowski

Goście: Tomasz Kulik (instruktor nauki jazdy i doskonalenia techniki jazdy na motocyklach i samochodach), Damian Śmigielski (portal damiansmigielski.pl), Sylwester Pawłowski (autor projektu swiadomykierowca.pl)

Data emisji: 7.02.2018

Godzina emisji: 17.27

ag/abi

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kierowco, uważaj. Gdy czujesz zmęczenie, jest już za późno

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2016 13:20
- Najpierw wydłuża się czas reakcji, stajemy się nieprzewidywalni, a znane trasy przejeżdżamy "na autopilocie". Wszystko jest dobrze, póki w otoczeniu nie dzieje się nic nieprzewidzianego - ostrzega dr Ewa Tokarczyk.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wypadki, karambole. Jak bezpiecznie jeździć zimą?

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2017 10:00
W Polsce trwają ferie - w jednych województwach się zaczynają, w innych już się kończą. W ten weekend jedni będą więc jechać na wypoczynek, a inni z niego wracać. Jak w tym okresie być bezpiecznym na drodze?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kobieta za kierownicą - rozważna i trzeźwa

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2017 13:00
Według statystyk Komendy Głównej Policji kobiety powodują znacznie mniej wypadków niż mężczyźni. Mimo to wciąż pokutuje stereotyp, jakoby panie gorzej radziły sobie za kierownicą.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jaki ojciec taki syn. Młodzi ludzie jeżdżą tak jak ich rodzice?

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2018 14:49
Brawura młodych ludzi, którzy bez wyobraźni wsiadają do nowo kupionego samochodu i czują się królami dróg. Czy to jedyny powód wypadków na polskich drogach? O to zapytaliśmy dra hab. Adama Tarnowskiego z Instytutu Transportu Samochodowego.
rozwiń zwiń