X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Na budowach dróg działają grupy przestępcze?

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2018 19:02
Państwowe drogi są i były budowane rękami polskich przedsiębiorców i za ich własne pieniądze - podwykonawców koncernów budowlanych. Kontraktami kierowali generalni wykonawcy. Wielu podwykonawców pomimo, że w prace zainwestowali, nie odzyskało swoich należności za prace. Padli ofiarami oszustw na ogromne kwoty. Zgłaszają się do oddziałów GDDKiA z dokumentami, a nawet wyrokami. 
Audio
  • Oszustwa przy budowie polskich dróg? (Debata Jedynki)
Jacek Gryga (L), dr Mariusz Miąsko (P)
Jacek Gryga (L), dr Mariusz Miąsko (P) Foto: Łukasz Kowalski/Polskie Radio

Dlaczego nie otrzymują swoich należności od koncernów, natomiast są obciążani niespodziewanymi karami? Czy mamy do czynienia z zaplanowanymi przestępstwami? Na zlecenie Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości powstał raport, który opisuje mechanizmy wyłudzeń zarówno pracy podwykonawców, jak i państwowych pieniędzy. W Ministerstwie Sprawiedliwości opracowano Projekt ustawy o zapobieganiu nadużyciom przy inwestycjach drogowych. W lipcu trafił on do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Co będzie z ustawą?

Ekspert prawa transportowego dr Mariusz Miąsko zarzuca poprzedniej ekipie rządowej, że tolerowała wielkie nadużycia, jakich dokonywano przy budowie dróg. Zauważa, że trzy lata obecnych rządów nic w tym zakresie nie zmieniły, a przepisy mające poprawić sytuację utknęły w sejmowej zamrażarce. Jego zdaniem przestępstwa były planowane. - Jeżeli generalni wykonawcy oferują w przetargach kontrakty poniżej ceny kosztorysowej, to tworzy się luka finansowa. Z góry wiadomo, że nie ma możliwości wybudowania zaplanowanej sieci dróg, bo nie ma na to środków - wyjaśnia.

Mariusz Miąsko ustalił, że jest 28 schematów przestępczych, które pozwalają zorganizowanym grupom przestępczym funkcjonować na szkodę polskich podwykonawców, a de facto na szkodę polskiego systemu finansowego.

Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Gryga zapewnia, że ci, którzy staliby się potencjalnymi ofiarami tych przestępstw otrzymają od GDDKiA pomoc. - GDDKiA już przed laty wprowadzała w zapisach kontraktowych mechanizmy ochrony wcześniej, niż pojawiło się to prawie o zamówieniach publicznych - mówi gość Jedynki.

Jakie są mechanizmy oszust? Czy firmy budujące drogi korumpują urzędników? Jakie są planowane posunięcia w celu ukrócenia patologii występujących przy budowie dróg? jak wygląda współpraca między resortami sprawiedliwości i infrastruktury? Posłuchaj całej debaty.

***

Tytuł audycji: Debata Jedynki

Rozmawiał: Krzysztof Grzesiowski

Goście: dr Mariusz Miąsko (ekspert prawa transportowego), Jacek Gryga (zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad)

Data emisji: 14.12.2018

Godzina emisji: 17.30

ag/kh




Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nowe przepisy będą chronić małe firmy. Koniec nadużyć koncernów przy budowie dróg i autostrad

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2018 10:30
Koniec nadużyć wielkich koncernów budowlanych, które nie płacą podwykonawcom za wykonane prace, mimo że same otrzymują za nie olbrzymie pieniądze od państwa. Płatności związane z budową autostrad i najważniejszych dróg będą realizowane poprzez specjalne rachunki powiernicze.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Minister Adamczyk: Chińczycy otrzymali szansę na zaistnienie na polskim rynku i poprawę wizerunku

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2018 17:45
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że chińscy wykonawcy otrzymali kolejną szansę na zaistnienie na polskim rynku i poprawę wizerunku nadszarpniętego przez firmę Covec. W tym miesiącu firma z Chin wygrała przetargi na dwie kluczowe inwestycje drogowe w Małopolsce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Początek prac przy opolskim odcinku S11

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2018 12:25
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła serię spotkań z mieszkańcami gmin, przez które ma przebiegać trasa ekspresowa S11. Ogłoszono także przetarg na budowę obwodnicy Olesna w ciągu S11 - poinformował opolski oddział GDDKiA.
rozwiń zwiń