Stop manipulacji, czyli seniorze nie kupuj na prezentacji!

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2019 18:54
Ta kampania społeczna ma na celu ostrzeżenie seniorów przed nieuczciwymi sprzedawcami, oferującymi różne dobra np. garnki, pościel, czy artykuły prozdrowotne po wyższych cenach, niż wynosi ich rzeczywista wartość.
Audio
  • Seniorze, nie kupuj na prezentacjach (Debata Jedynki)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: robinsonk26/pixabay

Mechanizm zawsze jest podobny. Najpierw telemarketer zaprasza na pokaz, oferuje nagrody, a potem profesjonalni prezenterzy namawiają do zakupów, czasami nawet proponują ułatwienia w otrzymaniu kredytu, jeżeli towar jest drogi.

Łukasz Salwarowski ze Stowarzyszenia MANKO uważa, że seniorzy w większości nie są przygotowani do takich prezentacji. - Cały czas pracujemy nad edukacją, ale cały czas ta metoda jest skuteczna - przyznaje. Często seniorzy nie są świadomi, że mają 14 dni na odstąpienie od zakupu lub zapominają o tym przepisie i przekraczają termin.

Elżbieta Ostrowska ze związku emerytów zwraca uwagę, że seniorzy mają trochę więcej zaufania do świata i nie bardzo mają świadomość sztuczek marketingowych. Są to często osoby samotne. - Udział w prezentacji traktują jako namiastkę życia społecznego - zauważa gość Jedynki.

Marek Niechciał, prezes UOKiK, uważa, że nie tylko seniorzy są podatni na poczynania prezenterów, którzy zawróciliby w głowie również 20-latkom. - To nie jest kwestia seniorów, tylko sposobu manipulacji - mówi. Urząd zrobił eksperyment z byłymi już prezenterami, którzy młodym i świadomym pracownikom tej instytucji potrafili sprzedać wszystko. Seniorzy są główną grupą docelową, bo mają stałe dochody w postaci rent i emerytów.

W jaki sposób telemarketerzy, mimo istnienia RODO, trafiają do seniorów? Czy takie prezentacje to specyfika małych miast? Jaki jest sposób na ukrócenie organizowania prezentacji? Dlaczego prezentacje odbywają się w ekskluzywnych miejscach albo w pomieszczeniach publicznych? Czy są potrzebne zmiany w prawie?

Posłuchaj całej debaty. Polskie Radio objęło swoim patronatem tę kampanię społeczną.

***

Tytuł audycji: Debata Jedynki

Rozmawiała: Anna Grabowska

Goście: Elżbieta Ostrowska (Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów), Marek Niechciał (prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów), Łukasz Salwarowski (Stowarzyszenie MANKO).

Data emisji: 20.02.2019

Godzina emisji: 17.26

ag


 


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Aktywność zawodowa seniorów - wizje i rzeczywistość

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2018 18:50
Seniorów w Polsce i Europie będzie coraz więcej. I coraz częściej trzeba będzie się liczyć z ich wymaganiami. Aby wszelkie kierowane do seniorów programy zakończyły się powodzeniem potrzebna jest ich aktywność, w tym aktywność zawodowa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Reklamy budują negatywny wizerunek osób starszych?

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2018 18:30
Seniorów w Polsce przybywa i za kilka lat to właśnie osoby starsze będą dominującą grupą wiekową. Tymczasem wydawać by się mogło, że jest to grupa postrzegana bardzo stereotypowo. Widać to w reklamach, ofertach sklepów i biur podróży.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak zachęcić samorządy do włączania seniorów w życie społeczne?

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2019 18:30
4 stycznia minął termin składania wniosków o dofinansowanie prowadzenia Dziennych Domów Pobytu Senior Plus i klubów seniora. Dlaczego niektóre samorządy w ogóle nie wnioskują o fundusze na domy lub kluby dziennego pobytu dla osób starszych? Ile powstanie ich w najbliższym czasie? 
rozwiń zwiń