"Opiera się na sondażu telefonicznym". Jolanta Hajdasz o badaniu słuchalności

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 13:11
- Metodologia pozyskiwania tych danych, sposób doboru próby i wykonywania sondaży jest wątpliwej jakości - oceniła w Programie 1 Polskiego Radia dr Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, mówiąc o badaniach Radio Track.
Jolanta Hajdasz
Jolanta HajdaszFoto: PAP/Tytus Żmijewski

Jolanta Hajdasz tłumaczyła w audycji "W samo południe", jaki jest mechanizm opracowywania rankingów słuchalności na rynku radiowym w Polsce. - Słuchalność rozgłośni radiowych opiera się na sondażu telefonicznym - powiedziała. W rozmowie przyznała, że badanie wykonuje się na próbie jedynie ok. 7 tys. uczestników.

Pytana, czy te badania są miarodajne przy tej metodologii, oceniła, że "w niewielkim stopniu". Sytuację porównała z rozbudowaną metodą badania oglądalności w przypadku telewizji.

radio studio stock 1200.jpg
"Uprzywilejowuje największe stacje komercyjne". Dr Jolanta Hajdasz o badaniu rynku Radio Track

Gość audycji przypomniała, że badania słuchalności, które nazywa się Radio Track, jest nadzorowane przez Komitet Badań Radiowych. Podkreśliła, że nie jest to niezależna instytucja, a prywatna firma założona z inicjatywy największych komercyjnych rozgłośni radiowych w naszym kraju. Dodatkowo powiedziała, że to oni "od wielu lat nadzorują to badanie".

Posłuchaj
07:25 PR1 2021_10_13-12-29-38_for_media.mp3 Dr Jolant Hajdasz o metodologii badań słuchalności polskich rozgłośni radiowych (W samo południe/Jedynka) 

- Metodologia pozyskiwania tych danych, sposób doboru tej próby i wykonywania tych sondaży jest wątpliwej jakości - zauważyła dr Hajdasz. Zaznaczyła, że tę opinię podzielają również domy mediowe i reklamodawcy, które skarżą się na nieadekwatność wyników względem rzeczywistej sytuacji na rynku mediowym w Polsce.

Szefowa Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP mówiła również o możliwych sposobach poprawy problematycznej sytuacji, jaką jest brak rzeczywistych wyników słuchalności - zwiększeniu liczby uczestników badań, uwzględnieniu mniejszych miejscowości i regionalnego odbioru lokalnych stacji.

Więcej w nagraniu rozmowy.

***

Audycja: "W samo południe"

Prowadząca: Magdalena Ogórek

Gość audycji: dr Jolanta Hajdasz (CMWP SDP)

Data emisji: 13.10.2021

Godzina emisji: 12.29

st

Czytaj także

"To naturalna konsekwencja postępu technologicznego". Kołodziejski o nadawaniu w technologii DAB+

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 13:05
– Polskie Radio jako pierwsze medium elektroniczne korzystało z technologii cyfrowej – powiedział w Programie 1 Polskiego Radia Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Próba nieadekwatna do rozmiarów rynku". Jolanta Hajdasz o badaniach słuchalności

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2021 11:33
- Przeprowadzanych jest 7 tys. telefonów w miesiącu. Na takiej próbie oparte jest badanie słuchalności. Biorąc pod uwagę to, że w Polsce nadaje legalnie blisko 300 rozgłośni radiowych, te liczby mówią same za siebie. Jak bardzo nieadekwatna do liczby programów radiowych jest ta próba - mówiła w Polskim Radiu 24 dr Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP. 
rozwiń zwiń