Psychologia koloru - Jedynka to: ciepło, ruch i... apetyt

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2014 12:53
Kolor radiowej Jedynki łączy pobudzające działanie czerwieni i stymulujące koloru żółtego, który symbolizuje logikę, matematykę, umysł. - Pomarańczowy jest bardzo lubiany, daje poczucie wygody i ciepła - mówił w radiowej Jedynce specjalista od psychologii koloru dr Marek Borowiński.
Audio
  • O psychologii koloru opowiada dr Marek Borowiński (Sobota z radiową Jedynką)
.
.Foto: Marlena Borawska/Polskie Radio

Pomarańczowy kojarzy się także z ruchem, dlatego jest często wybierany przez tancerzy. - I, czy w to uwierzymy, czy nie, ten kolor w sensie fizjologicznym... pobudza apetyt, bo powoduje wzrost wydzielania soków trawiennych - dodał ekspert.

Z uwagi na ciepłe skojarzenia kolor radiowej Jedynki jest szczególnie lubiany w Polsce, gdzie spora część roku jest chłodna. A pomarańczową energię szczególnie mocno można poczuć na koncertach naszej letniej trasy - trasy Lata z Radiem!

Przygotowania
Przygotowania do koncertu na trasie Lata z Radiem

Aż 80 proc. bodźców odbieramy za pomocą zmysłu wzroku. Naszą uwagę zwraca kształt, kompozycja, światło, ale przede wszystkim kolor. - Chcąc wyjaśnić to naukowo trzeba powiedzieć, że widzenie koloru, to widzenie fali świetlnej o odpowiedniej energii i długości, która odbita wraca do naszego oka, a my na nią reagujemy. Każdy z kolorów ma inną falę i wywołuje u nas inne reakcje - powiedział dr Marek Borowiński.

 

Na przykład kolor czerwony wywołuje takie reakcje fizjologiczne jak: częstsze mruganie powiekami, wzrost ciśnienia krwi, szybsze bicie serca. - W związku z tym jest on często wykorzystywany w reklamie, bo zwraca uwagę, jest dynamiczny - wyjaśnił dr Borowiński. Odwrotne do czerwonego działanie ma kolor zielony, który uspokaja i wycisza, symbolizuje także zdrowie i ekologię.

- Każdy kolor ma znaczenie, może pobudzić, uspokoić, być systemem komunikacji. W zależności od tego, gdzie kolor zostanie zastosowany, takie będzie miał znaczenie - dodał gość radiowej Jedynki.

Jakie znaczenie mają kolory pozostałych programów Polskiego Radia? Jakie historyczne uwarunkowania wywołują negatywne skojarzenia z kolorem żółtym? Jak wiedza z dziedziny psychologii koloru wykorzystywana jest w handlu i marketingu? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy, którą prowadził Karlina Rożej.

"Sobota z Radiową Jedynką" - zapraszamy do słuchania między 9.00 a 20.00.

(asz/mp)

Zobacz więcej na temat: kolor psychologia
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jaki kolor powinna mieć sypialnia? Oto prawda o kolorach

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2013 15:21
- Malować mieszkanie powinniśmy zgodnie z tym, co podpowiada nam psychika. Jedni potrzebują więcej, inni mniej bodźców pobudzających, kolory w tym pomogą – radzi dr Marek Borowiński, psycholog.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lodołamacze. Wrażliwość społeczna radiowej Jedynki nagrodzona!

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2013 17:00
W czwartek 26 września 2013 na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się Gala Finałowa VIII edycji konkursu "Lodołamacze". Statuetkę "Super Lodołamacza" dla Pierwszego Programu Polskiego Radia odebrał dyrektor Kamil Dąbrowa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zaangażowanie radiowej Jedynki pomogło. W Warszawie powstanie nowy park!

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2013 19:30
- Naszym zadaniem, jako nadawcy publicznego, jest animowanie i patronowanie tak ważnym jak ta inicjatywom społecznym, które mogą przynieść realne korzyści - mówił w "Popołudniu z Jedynką" Kamil Dąbrowa, dyrektor Pierwszego Programu Polskiego Radia.
rozwiń zwiń