X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Batory" i "Piłsudski" - duma Polski na morzach świata

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2015 13:02
Statki miały po siedem pokładów i 160 metrów długości. - Nie były kolosami, ale do obsługi linii na trasie do USA absolutnie wystarczały - mówił Grzegorz Rogowski.
Audio
  • Historia polskich transatlantyków (Sobota z Radiową Jedynką)
Dworzec Morski w Gdyni, lata 30.  przy nabrzeżu MS Piłsudski.
Dworzec Morski w Gdyni, lata 30. – przy nabrzeżu MS "Piłsudski".Foto: Wikipedia/Domena Publiczna

80 lat temu sprzed Dworca Morskiego w Gdyni w swój pierwszy rejs do Nowego Jorku wypłynął legendarny transatlantyk "Piłsudski". Razem z bliźniaczym "Batorym" stał się polską chlubą na morzach i oceanach świata, a przed ich wypłynięciem z Gdyni na nabrzeżu zbierały się tłumy wiwatujących ludzi.

Lata 30. XX wieku to czas wzmożonej emigracji, szczególnie do USA. Zagraniczne linie oceaniczne zarabiały wtedy wielkie pieniądze na podróżach. - Również Polacy chcieli się przyłączyć do tego interesu. Zdecydowano o wykupieniu duńskiego przewoźnika, który posiadał wysłużoną flotę. Natomiast nowe statki trzeba było wybudować za granicą, bo Polska nie posiadała przemysłu stoczniowego. Ostatecznie rozpisano konkurs, który wygrali Włosi - tłumaczył w Jedynce autor książki "Pod polską banderą przez Atlantyk".

Wybudowane w miejscowości Monfalcone transatlantyki były jednak przesiąknięte polskością. W czym się to wyrażało? Jakie były wojenne i powojenne losy statków "Batory" i "Piłsudski"? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Sobota z Radiową Jedynką

Prowadzi: Sława Bieńczycka

Gość: Grzegorz Rogowski (autor książki "Pod polską banderą przez Atlantyk")

Data emisji: 23.05.2015

Godzina emisji: 11.25

tj/mk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Polska 1. Tu poznasz historię emigracji

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2015 13:30
- W czasach II RP Gdynia była centrum polskiego wychodźstwa. Chcemy opowiedzieć zarówno o tamtym fragmencie historii, jak i o ostatnich 200 latach - mówi Joanna Wojdyło z Muzeum Emigracji.
rozwiń zwiń