"To dzięki reżyserowi z papieru mają wykluć się ludzie"

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2016 08:00
- Wielkie mozartowskie czy verdiowskie partytury stają się arcydziełem dopiero, gdy zostaną wykonane, a role są przejmujące, gdy zostaną zagrane na scenie – mówi Ewelina Pietrowiak, reżyserka teatralna i operowa.
Audio
  • Ewelina Pietrowiak opowiada o kulisach pracy reżysera, a także o tym, jak rodzą się inspiracje (Po drugiej stronie lustra/Jedynka)
Próba do Gości Ronalda Harwooda w reżyserii Eweliny Pietrowiak. Na zdjęciu reżyserka z aktorką Katarzyną Marią Zielińską (L)
Próba do "Gości" Ronalda Harwooda w reżyserii Eweliny Pietrowiak. Na zdjęciu reżyserka z aktorką Katarzyną Marią Zielińską (L) Foto: PAP/Andrzej Rybczyński
Czytaj i słuchaj także >>
I odpusc nam nasze 1200.jpg
Janusz Leon Wiśniewski: nie chciałem wybielać mordercy

Jak wygląda praca reżysera nad partyturą opery? - To zależy od tego czy to opera klasyczna, współczesna, czy prapremiera. Znam nuty, ale w przypadku opery współczesnej, której nagrań jeszcze nie ma, zawsze proszę śpiewaków, aby po wstępnych próbach zaśpiewali mi swoiste "demo". Zwykle robimy to z kompozytorem. Zygmunt Krauze swoją "Pułapkę" sam mi zaśpiewał u siebie w domu, Aleksander Nowak do "Space Opery" przysłał mi dźwięki elektroniczne, gdzie zamiast głosów były odgłosy, które kojarzyły mi się ze starym atari i nic nie mogłam usłyszeć - wspomina Ewelina Pietrowiak.

Asystentka Mariusza Trelińskiego debiutowała "Pokojówkami" Jeana Geneta w warszawskim Ateneum. Laureatka nagrody za scenografię za spektakl "Wierszalin. Reportaż o końcu świata", nominowana do Paszportu "Polityki", w operze zadebiutowała "Jutrem" Tadeusza Bairda w Operze Wrocławskiej.

Od 8 stycznia 2016 w jej reżyserii można oglądać "Cabaret" w wersji musicalowej. Czemu tak szczególną rolę w przedstawieniu odgrywają jarzeniówki? Kto jest najważniejszy w operze i dlaczego tak trudno wystawiać sztuki żyjących twórców?

***

Tytuł audycji: Po drugiej stronie lustra

Prowadzi: Dorota Kołodziejczyk

Gość: Ewelina Pietrowiak (reżyserka teatralna i operowa)

Data emisji: 10.01.2016

Godzina emisji: 22.13

gs/asz

Czytaj także

Fizyka i metafizyka w teatrze tańca

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2015 23:59
O tym, jak fizyka przeplata się z metafizyką i co ma literatura do teatru tańca rozmawiamy z Katarzyną Chmielewską i Leszkiem Bzdylem z Teatru Dada von Bzdülöw.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Janusz Majewski: ekranizując książkę wyzywam widzów na pojedynek

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2015 22:00
- Jeżeli przekonam ich do swojej wizji to jestem wygranym - mówił w Jedynce reżyser, którego najnowszy film "Excentrycy" wejdzie na ekrany kin 15 stycznia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Łaźnia Nowa. "Tu pracujemy z miłośnikami teatru"

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2016 11:02
Przy jakiej okazji w teatrze gra się w statki, kto przemierza osiem kilometrów w poszukiwaniu gazu i kto trafił do Łaźni, bo był wystarczająco stary?
rozwiń zwiń