Zaangażowanie polskich uczonych w badaniach Spitsbergenu

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2020 14:56
Gościem "Po drugiej stronie lustra" był wybitny polski uczony prof. Piotr Głowacki, wieloletni kierownik Zakładu Badań Polarnych i Morskich Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk i szef polskiej stacji na Spitsbergenie, który wielokrotnie uczestniczył w wyprawach polarnych, badał lodowce i wpływ zmian w obszarach arktycznych na zmiany klimatu.
  • Polarnik z polskiej stacji na Spitsbergenie (Po drugiej stronie lustra/Jedynka)
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne Foto: Przemysław Lis/Polskie Radio

Polski Dom na Spitsbergenie

Spitsbergen jest największą wyspą Norwegii położoną w archipelagu Svalbard na Morzu Arktycznym. Została odkryta w 1596 roku przez Willema Barentsa. Stacja Hornsund na Spitsbergenie nazywana Polskim Domem pod Biegunem niebawem skończy 63 lata, ale historia polskich badań oraz wypraw polarnych jest znacznie starsza. - Polscy polarnicy już byli tutaj w XIX wieku. Zesłańcy syberyjscy, zamiast siedzieć jako ci zakluczeni przez cara, woleli wybrać inną drogę, badania - być na Syberii wolnym, ale prowadzić badania - zaznaczył gość audycji. - Niektóre elementy z tamtego okresu pozostały do dziś - dodał.

Zaangażowanie polskich uczonych

Arktyka kryje wiele bogactw naturalnych i stanowi bardzo ciekawy region do prowadzenia badań. - Nie jest daleko od Polski, bo tylko 3,5 tys. kilometrów, więc możemy się tam bardzo szybko dostać. Statek płynie 8 dni, więc w każdym razie mamy możliwość prowadzenia nieskrępowanych badań - podkreślił prof. Głowacki. - Jest to teren bardzo ciekawy, jeżeli chodzi o geologię, ponieważ niedaleko mamy strefę ryftową rozdzielającą płytę amerykańską od euroazjatyckiej - wyjaśnił.

Rozmówca Krzysztofa Michalskiego wspominał na antenie Polskiego Radia swoje pierwsze wyjazdy na Spitsbergen. - Pamiętam swoje pierwsze wyjazdy, gdzie przylatywali specjaliści NASA, a do stacji na miesiąc wyjeżdżali specjaliści z Centrum Badań Kosmicznych, np. prof. Wernik. Tam przychodziły nowe technologie, które nie mogły przyjść do Polski - zaznaczył. - Otwarte okno na świat nauki poprzez Spitsbergen mieli naukowcy nie tylko z dziedziny nauk o ziemi, ale także i inni - dodał prof. Piotr Głowacki.

Longyearbyen Longyearbyen

Wyprawy polarne a zmiana klimatu

Zmiany klimatyczne przebiegają z różną szybkością w różnych obszarach na półkuli ziemskiej. Zmiany ociepleń w regionach polarnych przebiegają trzy razy szybciej niż w strefie, w jakiej jest Polska. - Jeżeli popatrzymy na temperatury, to jak w Polsce wzrosła o 1 stopień, to na Spitsbergenie wzrosła ona o 3 stopnie - tłumaczył prof. Głowacki. - Trzeba pamiętać o tym, że skrócił się okres chłodu nawet na Spitsbergenie.

źródło: Discover the World/Youtube

"EDUSCIENCE"

Prof. Głowacki jest autorem bardzo ciekawego projektu edukacyjnego dla młodzieży EDUSCIENCE. Projektem objętych zostało 5 tys. nauczycieli, 15 tys. uczniów z prawie 1 tys. szkół. - To był projekt w ramach programu zwiększania kompetencji uczniów w zakresie nauk matematyczno-fizyczno-przyrodniczych. Sukces tego projektu przełożył się na stworzenie projektu  europejskiego EDUARCTIC i w tym przypadku Polska została koordynatorem - mówił na antenie  Programu 1 Polskiego Radia, prof. Piotr Głowacki.

Tytuł audycji: Po drugiej stronie lustra

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Gość: prof. Piotr Głowacki ( wieloletni kierownik Zakładu Badań Polarnych i Morskich Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk i szef polskiej stacji na Spitsbergenie)

Data emisji: 16.03.2020 r.

ans

Osiągnięcia naukowe w 2019 roku w Polsce i na świecie

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2020 13:47
Wybitni polscy uczeni opowiadają o najważniejszych światowych i polskich osiągnięciach naukowych ostatnich miesięcy. Przedstawiamy astronomiczne i astrofizyczne odkrycia i wydarzenia ubiegłego roku, udział polskich badaczy w poznawaniu tajemnic Wszechświata, a także odkrycia związane z poznawaniem naszej planety i zmian klimatu.