X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Pulsujące obiekty jak linijka na niebie. Przełomowe odkrycie Polaków

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2017 21:06
- Wygląda na to, że gwiazdy zmienne pulsujące są rzadkie i dość egzotyczne. Dla astronomów są wzorcami światła, więc umożliwiają pomiar odległości we Wszechświecie - mówi prof. Andrzej Udalski, kierownik projektu OGLE.
  • Gorętsze niż Słońce. Polacy odkryli nową klasę gwiazd (Eureka/ Jedynka)
Gwiazdy pulsujące to niezwykle ważne obiekty współczesnej astrofizyki. Służą astronomom do pomiarów odległości we Wszechświecie oraz pozwalają badać ewolucję i wnętrze gwiazdFoto: Denis Belitsky / Shutterstock

Astronomowie z Uniwersytetu Warszawskiego odkryli nową klasę gwiazd zmiennych pulsujących, które są obiektami znacznie gorętszymi od Słońca. Ich niezwykłą cechą jest ogromna zmiana parametrów fizycznych zachodząca w ciągu zaledwie około pół godziny. Bardzo szybko kurczą się i powiększają. Z samym tematem związanych jest wiele pytań, na które naukowcy nie potrafią jeszcze odpowiedzieć.

- Wiadomo na pewno, że pojedyncza gwiazda nie jest w stanie tak wyewoluować i znaleźć się w takim stanie. Możliwe, że tego typu gwiazdy powstają na skutek złączenia się układów podwójnych, czyli połączenia dwóch gwiazd - opowiada prof. Andrzej Udalski.

O tym, dlaczego odkrycie polskich naukowców jest przełomowe, mówimy więcej w nagraniu audycji. Zapraszamy do słuchania.

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Dorota Truszczak

Gość: prof. Andrzej Udalski (kierownik projektu OGLE, astronom)

Data emisji: 12.07.2017

sm/mg

Ciemna energia, czerwone światła i mapa wszechświata w 3D

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2016 21:24
- Żyjemy we wszechświecie, który jest zdominowany przez swoją ciemną stronę, bo materia, której możemy dotknąć, stanowi tylko niewielki procent całości, a pozostałość to ciemna energia - mówi prof. Agnieszka Pollo.

Jak patrzeć na niebo, by znaleźć w Wigilię pierwszą gwiazdę?

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2016 18:31
Myśląc o wigilijnej kolacji, nie sposób zapomnieć o pierwszej gwieździe na niebie, nawiązującej do znanej z Biblii Gwiazdy Betlejemskiej. Tylko, czy ta gwiazda jest rzeczywiście gwiazdą, czy może planetą bądź czymś innym?

Jakie ciekawe zjawiska możemy zobaczć na letnim niebie?

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2017 16:00
- Zawsze narzekamy, by tylko nie było chmur, a obłoki srebrzyste to takie chmury, na które miłośnicy astronomii wyczekują - mówi Karol Wójcicki, popularyzator astronomii.