Sieci neuronowe naśladują ludzki mózg

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2019 19:05
Ludzki mózg to ciągle najmniej poznany twór w przyrodzie - składa się z ponad 86 miliardów komórek, a każda z nich może mieć nawet kilkanaście tysięcy połączeń z innymi.
  • Sieci neuronowe jeszcze nieudolnie naśladują ludzki mózg (Wieczór odkrywców/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Seanbatty/pixabay

To niewyobrażalna komplikacja, a mimo to naukowcy od wielu lat zajmują się budową sieci neuronowych, czyli systemów, które mają naśladować funkcjonowanie mózgu - przynajmniej w niektórych jego aspektach.

Doktor Robert Pałuba zwraca uwagę, że przełom technologiczny sprawił, iż naukowcy mogą konstruować rózne model, a kilkadziesiąt lat temu dysponowali jedynie maszynami elektryczno-mechanicznymi. - Z jednej strony można śmiać się z tego, z drugiej to były podwaliny pod to, co obserwujemy dzisiaj - zauważa uczony.

O tym, jak trudne zadanie stoi przed nauka niech  swiadczy fakt, że aby zamodelować jeden neuron, a mamy ich 86 miliardów, trzeba użyć ponad 30 tysięcy równań różniczkowych, a dla dostrojenia modelu trzeba wyznaczyć 20 tysięcy parametrów. A to i tak jedynie uproszczenie.

Dlaczego sieci neuronowe są ważne - nie tylko dla naukowców, ale i dla gospodarki, do czego takie modele mogą być zastosowane, co potrafią już dzisiaj i gdzie znajdują zastosowanie? Jaka jest szansa na skonstruowanie sztucznego mózgu w stu procentach naśladującego ludzki mózg?

Posłuchaj całej audycji.

Tytuł audycji: Wieczór odkrywców

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Gość: dr Robert Pałuba (absolwentem UW i Uniwersytetu w Paryżu, matematyk ze start-upu TensorFlight)

Data emisji: 21.03.2019

ag

Ludzki mózg nie przestaje zadziwiać naukowców

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2017 20:55
- Zrobiliśmy bardzo prosty eksperyment, a jego wyniki są niezwykłe, bo jak się okazuje kora słuchowa może się przestawić na wzrok - mówi psycholog, dr hab. Marcin Szwed.

Plastyczny mózg - projekt badawczy Karoliny Finc

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2018 19:09
Fundacja na rzecz Nauki Polskiej przyznała już po raz 26. stypendia START dla stu najzdolniejszych młodych polskich naukowców.

"Takie doświadczenia dużo nas uczą"

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2018 12:44
W cyklu "Lato z radiem budzi ludzi" kolejna historia z Kliniki Budzik, tym razem opowieść o dwudziestoletniej Aleksandrze z Wrocławia. Z mamą Aleksandry, Edytą Winnicką rozmawiała Agnieszka Ciecierska.