Roboty otrzymują coraz bardziej odpowiedzialne i skomplikowane zadania

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2019 19:10
Wojsko, medycyna, astronomia, geologia - to tylko niektóre z dziedzin, w których roboty odgrywają coraz bardziej znaczące role. Są tacy, którzy widzą w tym zagrożenie i snują apokaliptyczne wizje i teorie, według których ludzkość czeka niechybna zagłada z rąk wyposażonych w sztuczną inteligencję humanoidalnych maszyn.
Drony coraz częściej wspomagają rolników w pracach polowych.
Drony coraz częściej wspomagają rolników w pracach polowych.Foto: Dariusz Kwiatkowski

Inni, przyjaźnie nastawieni do robotyki, dostrzegają w niej aspekty postępu i naturalnego efektu ciągłego rozwoju cywilizacji. Ten rozwój stwarza szanse na przełomy w medycynie, możliwość dotarcia do miejsc dotąd niedostępnych, np. w wybranych polach operacyjnych, czy też pozwala poprawiać jakość życia człowieka.

W studiu radiowej Jedynki pojawiły się mobilne roboty i drony, a postęp w dziedzinie robotyki w XXI wieku jest kolosalny i dotąd pozostawał w sferze wyobraźni pisarzy science fiction. Czy tego chcemy, czy nie - robotyczne rozwiązania mają i będą miały coraz większy wpływ na nasze życie.

Mariusz Sand i Daniel Białek - instruktorzy robotyki - opowiadają o niedawnym światowym biegu ulicznym Wings for Life World Run, w którym uczestniczyli zawodnicy w egzoszkieletach. To taki garnitur, który wspomaga możliwości ruchowe człowieka, pozwalając osobom niepełnosprawnym bądź sparaliżowanym się poruszać. Jeszcze niedawno byłoby to niemożliwe.

W audycji zaprezentowano w studiu Jedynki robota i drona. Mówiono również o zajęciach robotyki i zajęciach z dziećmi, podczas których specjalnie skonstruowane zestawy robotyczne pozwalają zgłębiać tajniki biologii, geografii, astronomii czy fizyki.

Posłuchaj całej audycji.

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Artur Wolski

Goście: Jan Engelgard (Muzeum Niepodległości)

Data emisji: 8.05.2019

ag

Trzustka z drukarki 3D - polskie osiągnięcie na światową skalę

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2019 20:08
Mamy kolejny wielki sukces polskich naukowców - wydrukowano w technice 3D bioniczną trzustkę wraz z naczyniami krwionośnymi. Dokonał tego zespół polskich naukowców pod kierownictwem dr. hab. Michała Wszoły.

Drony coraz powszechniejsze: "mogą liczyć z powietrza nawet pojedyncze drzewa"

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2019 10:50
W Katowicach powstał i jest rozbudowywany Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów, zorganizowany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego. Ma to związek z upowszechnianiem się dronów w różnych dziedzinach, nie tylko związanych z gospodarką.