X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Niezwykłe odkrycie polskich archeologów w Peru

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2019 19:10
Przed kilku laty polscy badacze dokonali sensacyjnego odkrycia w Peru. Natrafili na nienaruszony grobowiec prekolumbijskiej kultury Wari (600 - 1000 r. n.e.). W archeologii andyjskiej zdarza się to niezwykle rzadko ze względu na wszechobecne bandy plądrujące stanowiska archeologiczne.
  • Odkrycie polskich archeologów w Castillo de Huarmey w Peru (Eureka/Jedynka)
Wirtualny model pochówku królowej z Castillo de Huarmey przedstawiający stan zastany przez archeologów Foto: J. Kaniszewski

W ruinach odkrytego na szczycie wzgórza mauzoleum naukowcy z UW odsłonili wyjątkowo bogate pochówki 58 kobiet-arystokratek, w tym jednej określanej mianem królowej.

Szczęście archeologów
Kultura Wari poprzedzała kulturę Inków. - Na tym obszarze kilka wieków później pojawili się Inkowie i korzystali z kultury Wari tworząc swoje imperium - mówi dr Patrycja Prządka-Giersz. Przyznaje, że stanowisko, na którym dokonano odkrycia ucierpiało od grup rabusiów, którzy zajmują się poszukiwaniem cennych obiektów. Ten proceder trwa od czasów skolonizowania Peru przez Hiszpanów, którzy pierwsi w grobowcach szukali cennych przedmiotów. Polscy archeolodzy mieli szczęście, że na terenie spenetrowanym przez rabusiów znaleźli nienaruszony grobowiec.

Czym zajmowały się kobiety?
Dr Patrycja Prządka-Giersz opisuje, jak wyglądały komory grobowe, które odkryli archeolodzy. Wyjaśnia też, w jaki sposób byli chowani zmarli, bo byli w bardzo specyficzny sposób składani do grobów. Przy wspomnianej królowej naukowcy znaleźli najwięcej unikatowych obiektów. - To było ponad sto obiektów, wśród których znajdowała się zarówno biżuteria wykonana z kamieni, srebra, złota, również naczynia ceramiczne bogato zdobione, duża liczba przedmiotów służących do tkactwa - wylicza. Podkreśla, że wszystkie pochowane kobiety zajmowały się sztuką tkacką. Pani archeolog opowiada, z czego można wyciągnąć takie wnioski.

Przez kilka lat trwały analizy odnalezionych szkieletów i darów grobowych, a jest to zespół ponad 1300 cennych przedmiotów, w tym wielu ze srebra, złota i stopów metali oraz kamieni półszlachetnych.

Jakie są wstępne wnioski z przeprowadzonych badań? Posłuchaj całej audycji i zobacz galerię zdjęć z miejsca pracy archeologów.

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Katarzyna Kobylecka

Gość: dr Patrycja Prządka-Giersz (Wydział Artes Liberales UW, współodkrywczyni grobowca w Castillo de Huarmey)

Data emisji: 15.11.2019

ag

"Kipu" - pismo węzełkowe Inków

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2019 19:30
"Kipu" do dziś stanowi zagadkę. W muzeach i kolekcjach prywatnych zachowało się 853 sztuk tego osobliwego zapisu danych.

Inti Raymi. Jak obchodzi się Święto Słońca?

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2019 20:15
- Inti Raymi miało ważną pozycję w inkaskim kalendarzu rytualnym - powiedział archeolog Maciej Ziółkowski. Czym było święto i jak do niego przygotowywali się Inkowie? Jak na ceremonię reagują turyści?

Wulkan Coropuna. Tam składano ofiary z ludzi?

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2019 19:10
Peruwiański wulkan Coropuna wznoszący się na ponad 6 tysięcy metrów to jeden ze świętych szczytów czczonych w czasach imperium inkaskiego. W sierpniu na zboczach tego masywu dr Maciej Sobczyk z Ośrodka Badań Prekolumbijskich Uniwersytetu Warszawskiego odkrył ceremonialny kompleks składający się z 5 placów i 20 budynków. Miejsce to było zapewne ostatnim przystankiem w drodze na szczyt, gdzie prawdopodobnie składano ludzkie ofiary.