Neurobiologia dysleksji. Jakie jest jej podłoże?

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2020 20:30
Fundacja na rzecz Nauki Polskiej przyznała już po raz 28. stypendia START stu najzdolniejszym, reprezentującym wszystkie dziedziny nauki, młodym polskim naukowcom, którzy realizują bardzo ważne i potrzebne badania. W "Eurece" porozmawiamy z laureatką stypendium, która zajmuje się neurobiologicznym podłożem rozwoju czytania i dysleksji.
Zamiana i opuszczanie liter, niepewne tempo czytania i zgadywanie napisów to niektóre z objawów dysleksji
Zamiana i opuszczanie liter, niepewne tempo czytania i zgadywanie napisów to niektóre z objawów dysleksjiFoto: Glow Images/East News

- Poprzez stypendium fundacja chce ich zatrzymać w nauce i pomóc dalej rozwijać skrzydła - powiedział prof. Maciej Żylicz, prezes fundacji.

W ramach programu START przyznawane jest również stypendium imienia profesor Barbary Skargi dla osoby, której badania wyróżniają się odważnym przekraczaniem granic pomiędzy różnymi dziedzinami nauki, otwierają nowe perspektywy badawcze i tworzą nowe wartości w nauce.

Gościem wspieranej przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej audycji będzie Katarzyna Chyl, doktorantka z Pracowni Neurobiologii Procesów Językowych w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego Polskiej Akademii Nauk, laureatka tego specjalnego stypendium, która zajmuje się neurobiologicznym podłożem rozwoju czytania i dysleksji.

Jej badania mają doprowadzić do stworzenia modelu, dzięki któremu będzie można przewidzieć, czy dane dziecko będzie rozwijać się typowo, czy jest zagrożone rozwojem dysleksji. Wyniki pracy młodej polskiej badaczki zaowocowały już publikacjami w prestiżowych pismach: Journal of Child Psychology and Psychiatry oraz Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.

***

Na audycję "Eureka" w poniedziałek (25.05) po godz. 19.00 zaprasza Krzysztof Michalski.

DS

Zobacz więcej na temat: Krzysztof Michalski
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak