Czy łąki kwietne przyczyniają się do ratowania populacji pszczół?

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2021 20:50
Jedno z popularnych ostatnio powiedzeń mówi, że "kiedy pszczoła zniknie z powierzchni Ziemi, to człowiekowi pozostaną najwyżej cztery lata życia". Co zrobić, by tych pożytecznych owadów było więcej?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay.com

Czytaj też:
shutterstock szkoła 1200.jpg
Jak szkoła niweluje negatywne skutki pandemii wśród dzieci

Fitoncydy są to związki produkowane przez rośliny wyższe tj. mszaki, paprotniki, nagonasienne, okrytonasienne o działaniu antybakteryjnym, pierwotniakobójczym i grzybobójczym. - One są wydzielane dla własnej ochrony właśnie po to, że w tych dość dużych skupieniach, w jakim żyją rośliny łąkowe, należy się jakoś chronić przed chorobami - mówi dr Paweł Michał Owsianny, specjalista ds. ochrony środowiska, hydroekologii i funkcjonowania ekosystemów. - Te substancje wydzielane są także do powietrzna, którym my oddychamy, więc same układy roślinne, w tym układy łąkowe, podnoszą nie tylko samą jakość powietrza, ale też oczyszczają to powietrze z różnych drobnoustrojów - dodaje ekspert.

23:02 2021_05_27 19_29_52_PR1_Eureka.mp3 Czy łąki kwietne mają wpływ na ratowanie populacji pszczół? (Eureka/Jedynka)

Czy bardziej doceniamy zieleń?

- W czasie pandemii doceniliśmy każdą zieleń, tę w naszym domu, na naszym parapecie - ocenia gość audycji. - Doceniliśmy to, że możemy wyjść z domu, w szczególności zaczęliśmy cenić wyjścia na tereny zielone, zwłaszcza tereny trawiaste. (...) Nasz dobrostan psychiczny potrzebuje takiego krajobrazu kwitnących łąk, które poza znaczeniem dla owadów, mają ogromne znaczenie dla poczucia estetyki i naszego zdrowia psychicznego - mówi.

Pszczoły - pożyteczne owady

Zapylanie kwiatów przez pszczoły nie tylko zwiększa plony, ale również polepsza jakość produktów rolnych. Dotyczy to głównie ogrodnictwa i sadownictwa. Nic więc dziwnego, że naukowcy bezustannie szukają sposobów na ratowanie populacji pszczół.

- Razem z Fundacją Pszczoła założyliśmy przy Nadnoteckim Instytucie UAM w Pile pasiekę i ogród permakulturowy. Zakładamy też eksperymentalny ogród naturowy, który ma służyć badaniom m.in. nad rolą pszczół w ekosystemach - wyjaśnia gość radiowej Jedynki.

W audycji ponadto:

Najnowsze badania wykazały, że zła higiena jamy ustnej może mieć wpływ na zaostrzenie przebiegu COVID-19. W połączeniu z kaszlem i wentylacją mechaniczną umożliwia mikroorganizmom przedostawanie się do dolnych dróg oddechowych i wywoływanie chorób. Badania wskazują ponadto, że osoby cierpiące na choroby dziąseł aż 4,5 razy częściej wymagają leczenia pod respiratorem, a ryzyko zgonu występuje u nich 9 razy częściej w porównaniu do osób, które mają zdrowe dziąsła.

O tym, jak interpretować badania naukowe, opublikowane we "Front Microbiology" oraz w "Journal of Oral Science" opowiedział gość audycji, prof. Tomasz Konopka, wiceprezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego, kierownik Katedry i Zakładu Periodontologii UM we Wrocławiu.