Bez nauki matematyki nasz mózg rozwija się słabiej?

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2021 20:50
Mózgi nastolatków, którzy zrezygnowali z lekcji matematyki, rozwijają się gorzej niż mózgi ich rówieśników zdobywających wiedzę matematyczną. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez psychologów z Uniwersytetu Oksfordzkiego. - Uczenie się nawet abstrakcyjnych rzeczy ćwiczy nasz mózg i go rozwija - mówi w Programie 1 Polskiego Radia neurofizjolog dr Paweł Boguszewski.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: ABO PHOTOGRAPHY/shutterstock

forum szkoła 1200.jpg
Jak szkoła niweluje negatywne skutki pandemii wśród dzieci?
Posłuchaj
23:45 2021_06_15 19_30_31_PR1_Eureka.mp3 Co dzieje się z naszym mózgiem, kiedy nie uczymy się matematyki? (Jedynka/Eureka)

Wyniki badań brytyjskich psychologów opublikowało czasopismo "Proceedings of the National Academy of Sciences". Jak się okazuje, w Wielkiej Brytanii szesnastoletni uczniowie mogą zdecydować o rezygnacji z uczestnictwa w tych lekcjach.

- Nasz mózg tworzy się za pomocą dwóch podstawowych sił, tzn. wynikającej z naszych genów, co oznacza, że dziedziczymy pewne zdolności, a z drugiej strony jest też coś, co możemy rozwinąć (…). Na pewno różnimy się zdolnością do myślenia abstrakcyjnego i tutaj zawsze może być postawione pytanie: czy osoby, które nie są zdolne do działań matematycznych, nie porzuciły tej matematyki? To znaczy, czy obserwujemy w tym badaniu przyczynę, że rzucamy matematykę, czy skutek, którym jest rzucenie matematyki – zastanawia się dr Paweł Boguszewski, neurofizjolog i kierownik Pracowni Metod Behawioralnych w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego Polskiej Akademii Nauk.

Źródło: Copernicus Center for Interdisciplinary Studies/Mózg i matematyka. Skąd się biorą liczby?

Ważny jest poziom abstrakcji

Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie są obecne w naszym życiu na co dzień, niemniej nasz mózg często zastępują elektroniczne liczydła.

- Szybkie liczenie prostych rzeczy w pamięci często nas ratuje, żeby nie zdarzyła się jakaś pomyłka. Jest jednak czymś innym niż generalizacja takich rzeczy, jak np. funkcja kwadratowa albo szukanie niewiadomych, które są już pewnego rodzaju wyższym poziomem abstrakcji, gdzie musimy zacząć operować na obiektach, które istnieją tylko w naszej wyobraźni - komentuje dr Paweł Boguszewski.

Źródło: WSIiZ w Rzeszowie/Dlaczego myślimy i jak mózg może prowadzić nas na manowce?

Matematyka ćwiczy nasz mózg

Co dzieje się z naszym mózgiem, kiedy nie uczymy się matematyki? - U osób, które nie uczyły się matematyki, zaobserwowano mniej neurotransmitera hamulcowego, który jest stosowany przez nasz mózg bardzo szeroko w każdym jego miejscu do tego, żeby zahamować działanie komórek nerwowych. Uważa się, że obecność tego transmitera nie jest jedynie po to, żeby uspokoić układ nerwowy, tylko właśnie, żeby wykonywać sprawnie różnego rodzaju operacje, potrzebujemy mieć gaz i hamulec. U uczniów, którzy zrezygnowali z uczenia się matematyki, zaobserwowano jego mniejszą ilość - wyjaśnia ekspert Jedynki.

Dr Paweł Boguszewski zauważa, że "uczenie się nawet abstrakcyjnych rzeczy po prostu ćwiczy nasz mózg i go rozwija". - Jest to argument za tym, żeby jednak naukę matematyki utrzymać i była ona cały czas obowiązkowa. Do tego możemy obecnie dołożyć informatykę - słyszymy.

Czytaj również:

W audycji także:

Emocje to naturalna cecha człowieka, a jeszcze do niedawna jedynie w filmach i książkach science fiction roboty potrafiły odczytywać strach lub szczęście. Wydawało się, że w realu maszyny nie mogą rozpoznawać ludzkich emocji. Klasyczna teoria Paula Ekmana - amerykańskiego psychologa, pioniera w dziedzinie badań emocji - wskazuje sześć podstawowych emocji spotykanych we wszystkich kulturach: szczęście, smutek, strach, złość, zaskoczenie i obrzydzenie.

Badacze z Laboratorium Inteligentnych Systemów Informatycznych w Ośrodku Przetwarzania Informacji - Państwowym Instytucie Badawczym (OPI PIB) opracowali narzędzie, które wykorzystując sztuczną inteligencję, usprawnia tworzenie systemów do rozpoznawania emocji. Jak można nauczyć maszynę rozpoznawania emocji? Już teraz maszyny coraz częściej reagują na emocje ludzi i dostosowują do nich reklamy, muzykę czy obrazy. Przyszłość to nawiązywanie kontaktu z robotami czy asystentami głosowymi np. w celach terapeutycznych. Kiedy to nastąpi? O tym w rozmowie z Pawłem Nowekiem, kierownikiem Laboratorium Inteligentnych Systemów Informatycznych Ośrodka Przetwarzania Informacji Państwowego Instytutu Badawczego.

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadziła: Dorota Truszczak

Goście: dr Paweł Boguszewski (neurofizjolog i kierownik Pracowni Metod Behawioralnych w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego Polskiej Akademii Nauk), Paweł Nowek (kierownik Laboratorium Inteligentnych Systemów Informatycznych Ośrodka Przetwarzania Informacji Państwowego Instytutu Badawczego)

Data emisji: 15.06.2021 

Godzina emisji: 19.30

DS

Czytaj także

Zwierzę terapeutą dla człowieka? "Dzięki niemu zdrowie fizyczne i psychiczne ulega poprawie"

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2021 20:23
W ostatnich latach coraz większe uznanie zyskują terapie prowadzone przy pomocy zwierząt. Czy słusznie? Czy zwierzę może stać się terapeutą człowieka?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Superantybiotyki - degradery. Czym się różnią od klasycznych leków?

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2021 07:54
W trakcie pandemii COVID-19 gwałtownie wzrosła antybiotykoterapia. Jeśli nie znajdziemy innej ścieżki terapii, to czeka nas globalny wzrost szczepów bakterii opornych na leczenie antybiotykami. Szacuje się, że efektem tego, na zakażenia bakteryjne będzie umierać 10 milinów ludzi rocznie.
rozwiń zwiń