Między wschodem i zachodem - imperium Bolesława Chrobrego

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2016 16:12
Niemiecki kronikarz Adam z Bremy pół wieku po śmierci Bolesława Chrobrego napisał o nim: król arcychrześcijański - tego tytułu używali później władcy Francji. Czy dziedzictwo Chrobrego to wolność od imperium, czy raczej wolność przez własne imperium?
Audio
  • Między wschodem i zachodem - imperium Bolesława Chrobrego (Historia żywa/Jedynka)
Obraz Jana Matejki Bolesław I Chrobry ze Szczerbcem i Światopełkiem pod Złotą Bramą w Kijowie
Obraz Jana Matejki "Bolesław I Chrobry ze Szczerbcem i Światopełkiem pod Złotą Bramą w Kijowie"Foto: Wikipedia/Domena publiczna

Bolesław Chrobry, pierwszy król Polski, uważany jest za najwybitniejszego władcę państwa polskiego. To on wprowadził Polskę do XI-wiecznej Europy, w której musiano się z nią liczyć. Jest jednak autorem pierwszego zamachu majowego. Tuż po śmierci Mieszka I, w maju  992 roku, nie uhonorował woli ojca, podeptał jego testament i objął władzę siłą. 



Czy na początku XI wieku, między wschodem i zachodem, mogło powstać polskie imperium, a jego twórca Bolesław Chrobry byłby dla wschodu jak Karol Wielki dla Europy Zachodniej? 

***

Tytuł audycji: Historia żywa

Prowadziła: Dorota Truszczak

Gość: prof. Andrzej Nowak (historyk i publicysta związanym z Uniwersytetem Jagiellońskim i Instytutem Historii Polskiej Akademii Nauk, członek Narodowej Rady Rozwoju powołanej przez prezydenta Andrzeja Dudę, znawca historii Europy Wschodniej XIX-XX wieku i stosunków polsko-rosyjskich, autor dzieła "Dzieje Polski" - ukazały już dwa jego tomy)

Data emisji: 9.04.2016

Godzina emisji: 15.10

tj/pj


Czytaj także

Mieszko I. Dlaczego to od niego zaczęło się państwo polskie?

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2016 17:16
Można przyjąć, że pisana historia Polski zaczyna się w 965 r. od spotkania Mieszka I z czeską księżniczką Dobrawą i chrztu piastowskiego księcia rok później.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dzieje Polski. "Bez chrztu nie byłoby narodu"

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2016 19:11
- Jakaś forma politycznej organizacji, w której większa, ponadplemienna społeczność jest poddana strukturze władzy, musiała istnieć już przed 966 rokiem. Inaczej nie byłoby decyzji o chrzcie, a także Gniezna. Ale o narodzie trudno jeszcze mówić - wyjaśnia prof. Andrzej Nowak.
rozwiń zwiń