X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu. "Historia wydobyta z czeluści"

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2016 20:06
Zwykle trafiają tam pojazdy wykopane spod ziemi lub wyciągnięte z dna rzek. Pracownicy muzeum i pasjonaci potrafią im jednak nadać drugie życie. Dzięki nim pancerze odzyskują blask, a potężne silniki swoją moc.
Audio
  • Niezwykłe eksponaty Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (Padnij-powstań!/Jedynka)
W zbiorach Muzeum Broni Pancernej znajduje się również półgąsienicowy transporter opancerzony armii niemieckiej SD.KFZ. Na jego bazie podczas II wojny światowej powstawały też inne pojazdy bojowe
W zbiorach Muzeum Broni Pancernej znajduje się również półgąsienicowy transporter opancerzony armii niemieckiej SD.KFZ. Na jego bazie podczas II wojny światowej powstawały też inne pojazdy bojoweFoto: Ze zbiorów Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu/ppłk Tomasz Ogrodniczuk

- Napędza nas też siła siła woli wolontariuszy. Osób, które są skupione wokół muzeum broni pancernej w Poznaniu i chcą po sobie zostawić kawałek historii - mówił w Jedynce ppłk Tomasz Ogrodniczuk, kustosz Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.


Tak też było z niemieckim działem samobieżnym Sturmgeschutz (StuG), które odkryto cztery metry pod dnem rzeki Gilewki w miejscowości Grzegorzew. - Nie było rozbite, ale częściowo uszkodzone. W latach 50. XX wieku próbowano je wyciągnąć dwoma czołgami T-34, które grzęzły na polach. Nie wydobył go też dźwig kolejowy - tłumaczył ppłk Ogrodniczuk. Udaną akcję wydobywczą przeprowadzono w 2006 roku. Z zakopanego pojazdu zdjęto wtedy basztę razem wieżą. Resztę wyciągnięto dwa lata później, a pojazd ostatecznie przywrócono do życia w wojskowych zakładach motoryzacyjnych w Poznaniu. 



Obecnie w zbiorach Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu znajduje się ok. 60 obiektów. Jest wśród nich działo z napisem "Zemsta za Katyń" oraz czołg T-55A, który grał w filmie Stevena Spielberga "Most szpiegów". Jednak najstarszy jest lekki polski czołg rozpoznawczy TKS z 1935 roku, który udało się pozyskać z Norwegii. Jaka była jego niezwykła historia? Również o tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: "Padnij-powstań!"

Prowadzą: Sława Bieńczycka i Paweł Lekki

Gość: ppłk Tomasz Ogrodniczuk (kustosz Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu)

Data emisji: 21.05.2016

Godzina emisji: 10.17

tj/fbi

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Batory" i "Piłsudski" - duma Polski na morzach świata

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2015 13:02
Statki miały po siedem pokładów i 160 metrów długości. - Nie były kolosami, ale do obsługi linii na trasie do USA absolutnie wystarczały - mówił Grzegorz Rogowski.
rozwiń zwiń