Maskotki za zakupy. Jak daleko jest od promocji do uzależnienia?

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2017 10:46
- Lubimy dostawać coś za darmo, dlatego ulegamy promocjom - mówił we wtorkowym  "Podwójnym espresso" psycholog społeczny dr. Leszek Mellibruda. Jedna z najbardziej znanych ostatnio w Polsce promocji oferuje pluszowe maskotki w formie warzyw za zrobienie zakupów w sklepie.
Audio
  • Maskotki za zakupy. Jak nie dać się zwariować? (Podwójne espresso/Jedynka)
Programy lojalnościowe stają się coraz bardziej popularne
Programy lojalnościowe stają się coraz bardziej popularneFoto: George Rudy/Shutterstock.com

W internecie kwitnie handel wymienny maskotkami i naklejkami, za które te maskotki można dostać. W zbieranie naklejek angażują się całe rodziny. Wielu osobom nie wystarczy zdobycie jednego pluszaka, chcą zebrać całą kolekcję.

Autorzy porannego programu Monika Tarka i Robert Kilen, zastanawiali się nad tym, dlaczego tak łatwo uzależnić się od promocji.

Dr. Leszek Mellibruda zaznaczył, że część społeczeństwa chętniej ulega pokusie, kiedy promocja wiąże się właśnie z kolekcjonowaniem czegoś np. maskotek, naklejek czy gadżetów.

- Taka oferta odwołuje się do dość rozpowszechnionej tendencji czy potrzeby gromadzenia rzeczy, często nawet niepotrzebnych. To ukryty przed naszą świadomością mechanizm, który zwiększa nam poczucie bezpieczeństwa, daje uczucie kontroli, wyższości, szczęścia, mamy się czym pochwalić przed innymi. Tych społecznych korzeni, które kierują naszym irracjonalnym zachowaniem jest sporo - mówił psycholog.

Jak nie dać się zwariować promocjom? Jak reagować kiedy pokusie ulegają nasze dzieci? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

***

Tytuł audycji: Podwójne espresso

Prowadzą: Monika Tarka i Robert Kilen

Gość: Dr Leszek Mellibruda (psycholog społeczny)

Data emisji: 19.09.2017

Godzina emisji: 5.40

kh


Czytaj także

Kolor ma ogromny wpływ na poziom sprzedaży i motywuje do zakupu

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2017 10:26
Kolor jest pierwszym elementem, na który zwraca się uwagę. Często działa podświadomie, ale zdaniem ekspertów motywuje do zakupu. Firmy próbują zawłaszczyć kolory, bo psychologia koloru może mieć decydujące znaczenie w sprzedaży.
rozwiń zwiń