X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Włamanie na konto bankowe. Jak odzyskać pieniądze?

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2019 15:23
- Bank teoretycznie w terminie jednego dnia roboczego od momentu zgłoszenia, powinien zwrócić kwotę niewykonywanej przez nas transakcji. Banki jednak znajdują argumenty, żeby nie zwracać tej kwoty - mówi Izabela Dąbrowska-Antoniak z Biura Rzecznika Finansowego. W jaki sposób klienci banków powinni egzekwować swoje prawa?
Audio
  • Co zrobić, jeśli bank nie chce zwrócić kwoty nieautoryzowanej transakcji? (Jedynka/ Ekspres Jedynki)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock

Wakacje to czas urlopów, kiedy oszuści stają się coraz bardziej aktywni. Dotyczy to również płatności bankowych, których nie zlecaliśmy. Zazwyczaj pieniądze znikają z naszego konta w wyniku użycia skopiowanej karty, włamania na nasze konto czy…

- Historie opisywane we wnioskach do Rzecznika Finansowego są bardzo różne. Poczynając od tego, że ktoś zajrzał na stronę internetową banku, zalogował się i po jakimś czasu z jego konta zniknęły środki finansowe. Okazało się, że klient wszedł na fałszywą stronę internetową. Zdarza się też, że ktoś korzysta ze smartfona i po wejściu na stronę, bankowość mobilna została zainfekowana, po czym zostały wykonane płatności - twierdzi Izabela Dąbrowska-Antoniak.

Zgodnie z przepisami unijnymi, banki ponoszą odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje. W związku z tym, kiedy zgłosimy taki przypadek, banki mają obowiązek zwrócić nam pełną kwotę transakcji.

- Nie musimy nic udowadniać, ponieważ ciężar dowodu jest przerzucony na bank. To bank musi wykazać, że transakcja była autoryzowana przez nas. Nie może tego zrobić tylko na zasadzie, że bank wskaże, że zalogowaliśmy się naszym kodem identyfikacyjnym i zalegalizowaliśmy tę transakcję kodem PIN. To nie są wystarczające argumenty, które mogą zwolnić bank z odpowiedzialności związanej ze zwrotem kwoty transakcji - słyszymy.

Zdarza się jednak, że bank ociąga się ze zwrotem środków. - Jeżeli bank nie zwróci ich w terminie wskazanym w ustawie, to złóżmy na niego reklamację. Teraz jest skrócony czas rozpatrywania reklamacji wynikających z usług płatniczych, a taką jest nieautoryzowana transakcja płatnicza. Bank ma 15 dni roboczych od dnia wpłynięcia reklamacji - mówi Izabela Dąbrowska-Antoniak.

Jak dużo skarg wpływa do Rzecznika Finansowego? Dlaczego banki nie ufają części klientów? Czy Rzecznik Finansowy może zainterweniować, jeżeli bank nie chce zwrócić klientowi kwoty transakcji?

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

***

Tytuł audycji: Ekspres Jedynki

Rozmawiała: Justyna Golonko

Gość: Izabela Dąbrowska-Antoniak (Biuro Rzecznika Finansowego), Przemysław Barbrich (rzecznik prasowy Związku Banków Polskich)

Data emisji: 09.07.2019

Godzina emisji: 16.31

DS/ans 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

E-bankowość: jak nie dać się okraść?

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2016 11:56
Lubelska policja rozbiła zorganizowaną grupę przestępczą podejrzaną o kradzież ponad 94 mln złotych z różnych kont bankowych przy wykorzystaniu wirusów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zobacz, jak działa nowy wirus atakujący klientów banków i nie daj się okraść

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2017 10:31
Przejęcie loginu i hasła do bankowości internetowej, a następnie wyłudzenie jednorazowego hasła SMS - wszystko pod groźbą blokady przelewów wychodzących. Tak działa nowy wirus, który atakuje klientów banków.
rozwiń zwiń