Już w 2024 roku powstanie pierwszy polski samochód elektryczny

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2020 17:39
W pierwszej połowie 2021 roku w Jaworznie rozpocznie się budowa fabryki, w której produkowane będą polskie samochody elektryczne Izera. Wiadomo już, że pracę w nowym zakładzie znajdzie kilkanaście tysięcy osób. - Izera to będzie dobrej jakości samochód, który w niczym nie będzie odbiegał od samochodów konkurencji - mówi Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland.
Izera
IzeraFoto: Twitter/Polska Grupa Motoryzacyjna

samochód elektryczny 1200.jpg
Licznik elektromobilności przyspieszył. Blisko dwukrotnie wzrosła liczba rejestracji "elektryków"
Posłuchaj
03:48 PR1_MPLS 2020_12_15-16-18-12.mp3 Fabryka Izery powstanie w Jaworznie. Budowa rozpocznie się za kilka miesięcy (Ekspres Jedynki)

Zgodnie z zapowiedziami fabryka w Jaworznie będzie produkować rocznie około 150 tys. aut, natomiast pierwszy polski elektryk zjedzie z taśmy produkcyjnej już w 2024 roku. - Samochód będzie oferowany w bardzo atrakcyjnym systemie raty miesięcznej, która będzie również obejmować koszty energii elektrycznej. Nasze założenie jest takie, że miesięczna rata będzie niższa od samochodu spalinowego tej samej klasy - komentuje Piotr Zaremba.

Źródło: Polska Agencja Prasowa/W Jaworznie powstanie pierwsza polska fabryka samochodów elektrycznych

Dlaczego Jaworzno?

Decyzja o wyborze Jaworzna jako miejsca produkcji Izery była podyktowana względami ekonomicznymi i logistycznymi. Pod uwagę brano 30 miejscowości, ale wybrano Jaworzno na Śląsku.

- Lokalizacja została wskazana przez nas w dokumentach planistycznych wiele lat temu jako jedno z potencjalnych miejsc w regionie, które daje szansę na zlokalizowanie dużych inwestycji z uwagi na praktycznie jednego władającego terenem oraz usytuowanie w pobliżu linii komunikacyjnej skrzyżowania autostrady A4 i drogi S1 - twierdzi Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.

Pracę przy budowie Izery znajdzie około 15 tys. osób, w tym 3 tys. w zakładzie w Jaworznie, a reszta u poddostawców i współpracowników. - Fabryka Izery na Śląsku wpisuje się w sprawiedliwą transformację regionu śląskiego. Te 15 tys. miejsc pracy to ogromna szansa dla całego regionu - ocenia Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.

Projekt będzie rentowny

Izera będzie dostępna w różnych wariantach: hatchback, SUV i kombi. Piotr Zaremba zapewnia, że projekt polskiego elektryka będzie rentowny.

- Przede wszystkim, żeby ten biznes był rentowny, musi zapewnić odpowiednią skalę produkcji komponentów. Na koniec dnia ilość kupowanych komponentów, a co za tym idzie, ich cena jednostkowa powoduje, czy jesteśmy w stanie zaoferować samochód w dobrej cenie i czy jesteśmy w stanie na nim zarobić. Dlatego w ramach tych 100 tys. samochodów chcemy mieć maksymalnie 3-4 modele i maksymalnie dużo wspólnych komponentów pomiędzy modelami - wyjaśnia Piotr Zaremba.

Uruchomienie produkcji polskiego samochodu elektrycznego będzie kosztowało około 5 mld zł.

Czytaj także:

      ***

      Tytuł audycji: Ekspres Jedynki

      Prowadziła: Karolina Rożej

      Autor materiału: Paweł Mytlewski

      Data emisji: 15.12.2020 

      Godzina emisji: 16.18

      DS

      Czytaj także

      Chińczycy mają elektrycznego malucha. Kosztuje niewiele ponad 4 tys. dolarów

      Ostatnia aktualizacja: 12.10.2020 18:43
      Samochód Wuling Hong Guang MINI EV, wytwarzany przez  General Motors wraz z chińskimi partnerami: SAIC Motor Corp. i Guangxi Automobile Group, był w sierpniu najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Chinach.
      rozwiń zwiń

      Czytaj także

      Volkswagen przedstawi mały samochód elektryczny dla mas. Nie będzie on jednak wcale taki tani

      Ostatnia aktualizacja: 28.11.2020 11:36
      Jak informuje agencja Reuters, Volkswagen przyspiesza plany rozwoju dotyczące budowy małego samochodu elektrycznego na rynek masowy. W ten sposób reaguje na zapowiadane zaostrzenie przepisów klimatycznych.
      rozwiń zwiń