Aktywność fizyczna ważna w każdym wieku. Jak przekonać seniorów do lepszego życia?

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2021 11:30
Tak naprawdę to, czego najbardziej potrzebujemy, czyli szczęśliwe chwile, możemy mieć za darmo. Wystarczy nieco szybszy spacer, trochę gimnastyki i jazda na rowerze, aby poprawić nie tylko samopoczucie, ale i wyniki badań. Jak zadbać o siebie w pewnym wieku i przekonać się do lepszego życia?
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock/wavebreakmedia

chór prawosławie cerkiew pixabay 1200x660.jpg
Pogodna seniorka namawia innych, aby nie byli bezczynni

Aktywność fizyczna seniorów 

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje, aby osoby starsze podejmowały aktywność fizyczną na umiarkowanym poziomie: przez co najmniej 30 min, co najmniej 5 dni w tygodniu. 

- Dzięki ćwiczeniom wydzielają się endorfiny, które są hormonami dającymi przyjemność. Czujemy się lepiej, mamy więcej energii na co dzień i poprawia się jakość naszego życia - mówi na antenie Programu 1 Polskiego Radia prof. Łukasz Małek, kardiolog. 

Posłuchaj
07:27 Jedynka/Czas pogody seniorzy 10.10.mp3 Aktywność fizyczna ważna w każdym wieku. Jak przekonać seniorów do lepszego życia? (Czas pogody/Jedynka)

 

Wyniki badań 

Co ważne, aktywność fizyczna ma na celu zapobieganie chorobom charakterystycznym dla podeszłego wieku lub opóźnianie ich wystąpienia. Potwierdzają to przeprowadzone niedawno badania. - Dobrym przykładem są prace mojej doktorantki, która przeprowadziła badanie na 200 osobach w wieku 50-75 lat i starała się nakłonić połowę osób do aktywności fizycznej z wykorzystaniem telefonów co dwa tygodnie - wyjaśnia gość audycji. - Oni byli zmotywowani do chodzenia ponad 7 tys. kroków dziennie. Druga połowa, losowo wybrana, nie miała wspierających telefonów i wyznaczonego celu, Okazało się, że osoby z pierwszej grupy pokonywały średnio te 7 tys. kroków i więcej - dodaje. 

Po trzech miesiącach w grupie badanych osób zauważono istotne korzyści prozdrowotne. - Spadła masa ciała, poprawiło się ciśnienie tętnicze i zmniejszyło się stężenie cholesterolu - wylicza lekarz. - To są zauważalne istotne zmiany i już po trzech miesiącach od wdrożenia takiej interwencji widać realne korzyści redukujące czynniki ryzyka kardiologicznego - tłumaczy prof. Małek. 

Czytaj również: 

Jak zacząć ćwiczyć? 

Prof. Małek radzi, aby ćwiczenia zacząć od lekkich, niezbyt długich spacerów. - Po jakimś czasie należy zwiększać częstość tej naszej aktywności, żeby nie ćwiczyć raz w tygodniu, tylko zdecydowanie częściej. Następnie należy wydłużać trening od 10-15 min do 30 min dziennie i dopiero na końcu, gdy wszystko jest w porządku i nie mamy żadnych niepokojących chorób, to możemy stopniowo zwiększać intensywność ćwiczeń - wyjaśnia. 

Zanim osoba w podeszłym wieku przystąpi do regularnych ćwiczeń, powinna zwrócić się do lekarza rodzinnego o zlecenie podstawowych badań lekarskich. - Dobrze jest wcześniej się zbadać, czy nie mamy żadnej ukrytej choroby - mówi profesor.  

źródło: Ola Żelazo/Youtube

***

Tytuł audycji: Czas pogody

Prowadzi: Zbigniew Krajewski

Gość: prof. Łukasz Małek (kardiolog, biegacz maratończyk)

Data emisji: 10.10.2021 r. 

Godzina emisji: 10.25

ans 

Czytaj także

Samotność znika, gdy pojawia się drugi człowiek. Jak pomóc?

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2021 12:32
Co możemy dać samotnemu sąsiadowi, który w tym trudnym czasie pandemii jest skazany na przebywanie w czterech ścianach? Na przykład ufundować koszyczek wielkanocny. Taką akcję prowadzi Stowarzyszenie Mali Bracia Ubogich. W jaki sposób możemy pomóc samotnym osobom?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Aktywne życie na emeryturze. "Nie wyobrażam sobie siedzieć i patrzeć na liście"

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2021 12:39
Po 37 latach kierowania Domem Kultury i przejściu na zasłużony odpoczynek, nasz bohater wciąż zachowuje młodość i pogodę ducha. Jego pasją jest wytwarzanie instrumentów ludowych, natomiast kierowanie i granie w ludowym zespole "Małanka" powołaniem. - Dobrze jest, nie narzekam. Tylko chodzi o to, żeby zdrowie mieć - mówi Sergiusz Łukaszuk z Bielska Podlaskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dr Michał Mularczyk: otyłość, nadwaga to choroby, nie stan estetyczny

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2021 18:59
- Otyłość, nadwaga to są choroby, nie stan estetyczny. Schorzenia, które promują wystąpienie stanów zapalnych - powiedział w Polskim Radiu 24 dr Michał Mularczyk (kardiolog, internista).
rozwiń zwiń