"Tunel" - słuchowisko w dźwiękowym 3D

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2016 08:37
- Pierwsze prototypy prabinauralne pamiętają XIX wiek. Wtedy Francuzi próbowali skonstruować teatrofon. W latach 20. XX w. Amerykanie zrobili słuchowisko live-show. W latach 70., za sprawą takich wykonawców jak Pink Floyd czy Lou Reed, pojawiły się pierwsze nagrania płyt w technologii binauralnej - tłumaczył reżyser Paweł Uszyński.
Audio
  • Magazyn wydarzeń kulturalnych (Po prostu kultura/Jedynka)
Na planie słuchowiska Tunel
Na planie słuchowiska "Tunel"Foto: youtube

Technologia binauralna opiera się na rekonstrukcji ludzkiego słuchu. Do nagrania używa się albo prawdziwej ludzkiej głowy, albo sztucznej, ale geometrycznie realistycznej, gdzie w małżowiny uszne włożone są mikrofony. Nagrany z perspektywy ludzkiego ucha dźwięk odtwarzany jest przez słuchacza na słuchawkach. Okazuje się, że mózg słuchacza poprawnie dekoduje informacje o przestrzeni dźwiękowej.

Aktor Remigiusz Jankowski opisywał proces nagrywania "Tunelu". - Robienie słuchowiska w technice binauralnej porównałbym do grania w filmie, bo gramy w planie żywym, przypominającym plan filmowy, a nie studio nagraniowym. To granie na milimetry, milisekundy - mówił odtwórca roli głównej. - Aktor musi w konkretnym momencie wypowiedzieć tekst, westchnąć czy tupnąć. Jeśli chodzi o precyzję, to porównałbym to granie do scen kaskaderskich - opisywał Jankowski.  

Reżyser Paweł Uszyński dodał, że "Tunel" nie jest pierwszym binauralnym słuchowiskiem, ale pierwszym zrealizowanym całkowicie w terenie, bez jakichkolwiek dźwiękowych cięć, montażu czy dogrywek.

Goście zdradzili o czym jest słuchowisko, którego fragment został zaprezentowany.

W magazynie "Po prostu kultura" zaprosiliśmy także na inne, aktualne wydarzenia.

Przewodniczący Polskiego Komitetu Programu UNESCO "Pamięć świata" i naczelny dyrektor Archiwów Państwowych - Wojciech Woźniak mówił o najcenniejszych dokumentach z historii Polski przechowywanych w polskich archiwach. Wystawa "Pamięć Polski" do obejrzenia w Pałacu Prezydenckim oraz niebawem także w innych miastach. 

Kuratorka wystawy "Ostatni druh Adama Mickiewicza. Antonii Edward Odyniec i jego pamiątki", dr Monika Myszor-Ciecieląg zachęcała do zwiedzania ekspozycji na Zamku Królewskim w Warszawie.

Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie prof. Andrzej Szczerski zaprosił na wystawę "Złoty wiek malarstwa węgierskiego".

W Katowicach rozpoczął się Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje. O tym rozmowa z rzecznikiem festiwalu - Łukaszem Kałębasiakiem. Festiwalowi towarzyszy premiera spektaklu Eweliny Mariciniak "Leni Riefenstahl. Epizody niepamięci", na którą zaprosiła reżyserka.

Anna Stempniak rekomendowała także komedię "Ludzie inteligentni" w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza, który wystawia Teatr im. J. Osterwy w Lublinie.

Szczegóły w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji:"Po prostu kultura" w pasmie "Kulturalna Jedynka"

Prowadzi: Anna Stempniak

Autorzy materiałów: Dorota Kołodziejczyk, Martyna Podolska

Goście: Remigiusz Jankowski (aktor, odtwórca głównej roli w słuchowisku "Tunel", Paweł Uszyński (scenarzysta,reżyser)

Data emisji: 6.11.2016

Godzina emisji: 22.05

ab/pg

Czytaj także

Dwa Teatry. Bartosz Opania prowokuje słuchaczy

Ostatnia aktualizacja: 24.05.2016 09:00
"Skromny mimo sukcesu" to kolejne słuchowisko prezentowane podczas odbywającego się w Sopocie festiwalu Dwa Teatry.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Piotr Fronczewski: zawodu aktora nie da się wyuczyć

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2016 14:00
Festiwal Dwa Teatry to okazja do spotkania się z najlepszymi polskimi twórcami teatralnymi. Do Sopotu przybył m.in. Piotr Fronczewski, reżyser i odtwórca tytułowej roli w spektaklu "Ja, Feuerbach".
rozwiń zwiń