Dariusz Grabowski: śpiew operowy jest ortodoksyjną dziedziną sztuki

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2020 14:45
Jest konsultantem operowym, ale przede wszystkim człowiekiem, który uczy ludzi śpiewu, który tym żyje i który podporządkował życie swojej pasji. Gościem Programu 1 Polskiego Radia był Dariusz Grabowski. 
Audio
  • Rozmowa z Dariuszem Grabowskim. Cz. 1 (Mój świat dźwięków/ Jedynka)
  • Rozmowa z Dariuszem Grabowskim. Cz. 2 (Mój świat dźwięków/ Jedynka)
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock/Angelo Cordeschi

- Śpiew jest przepiękną i fascynującą dziedziną, ale jeśli chodzi o stronę warsztatową dość trudną - powiedział sam zainteresowany.

Dariusz Grabowski już podczas studiów wykazywał nieprzeciętne predyspozycje pedagogiczne. To właśnie one zdecydowały o wyborze jego drogi życiowej i poświęceniu się pasji szeroko pojętego kształcenia wokalnego. Jego wieloletnia praktyka w charakterze konsultanta wokalnego przyczyniła się do kolejnych sukcesów polskich i zagranicznych artystów na wielu znaczących scenach operowych i estradach koncertowych całego świata.

- Mamy swój instrument, który nosimy w sobie. On jest ukryty, dlatego możemy działać tylko i wyłącznie na zasadzie świadomości, odczuć i refleksów. Nie możemy go dotknąć jak klawisz w fortepianie, gitarę czy skrzypce, które mamy obok siebie i w pewien sposób oddziałujemy na nie i wydobycie dźwięku. Śpiewając nie słyszymy tego obiektywnie ze względu na to, że ten instrument jest ukryty. Słyszenie jest również subiektywne, bo wewnętrzne, a wewnętrzny słuch jest bardzo zwodniczy - mówił Dariusz Grabowski.

Śpiewakom potrzebne jest ucho fachowca

Jak zauważył gość Jedynki, wielu śpiewakom operowym… nie podoba się ich własny głos, który słyszą na nagraniu. - Najczęściej mają innego rodzaju wyobrażenie, dlatego też potrzebny jest pedagog, który słyszy to wszystko obiektywnie, co dobiega ze strony osoby śpiewającej. Czy to będzie śpiewak operowy, artysta musicalu, estrady czy aktor, potrzebne jest zwierciadło w postaci ucha fachowca - dodał.

- Wielcy śpiewający uczą się całe życie, dopóki wychodzą na scenę. Pavarotti nawet podczas wywiadów nie krył, że śpiewał codziennie. Mimo że mógł nie mieć koncertu danego wieczoru, dotykał głosu. Jest to profesja, która opiera się na treningach i to jest konieczność. Śpiew operowy jest ortodoksyjną dziedziną sztuki, niełatwą, aczkolwiek bardzo piękną. Piękną wtedy, kiedy rzeczywiście wykonuje się piękno - zauważył Dariusz Grabowski.

Słyszy, jakby widział

Dariusz Grabowski już jako student Akademii Muzycznej w Łodzi wykazywał predyspozycje pedagogiczne. Zwrócił na to uwagę prof. Adam Duliński, który powiedział mu, że ma bardzo analityczne i wnikliwe ucho.

- To jest praca oparta na intuicji i przede wszystkim słyszeniu. Ja pracuję uchem. Kiedyś jeden ze śpiewaków, który pracuje zawodowo, mówi: "Pan słyszy tak, jakby pan widział. Potrafi pan powiedzieć o moim wrażeniu i odczuciu, nawet potrafi pan powiedzieć o czym myślę i że mam jakiś niepokój" - stwierdził Dariusz Grabowski.

***

Tytuł audycji: Mój świat dźwięków w cyklu Wieczór z Jedynką

Prowadzili: Agata SteczkowskaMarcin Kusy

Gość: Dariusz Grabowski (konsultant operowy)

Data emisji: 19.02.2020 i 26.02.2020

Godzina emisji: 23.06

DS

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

W chłopięcym chórze nie ma miejsca na sztuczność

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2019 23:05
Chór, w którego skład wchodzą chłopcy, urzeka swoją delikatnością i autentycznością. Specyfika chóru sakralnego przenosi słuchacza prosto do świata mistycyzmu i namawia na spotkanie z własną wrażliwością.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zespół Gawęda. Dzieci, które tworzyły kulturę po II wojnie światowej

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2019 13:47
Zespół niedawno skończył rok jubileuszowy i z tej okazji byli uczestnicy spotkali się, aby wspominać wspólne lata działalności, oraz oddać się tańcom i zabawie. Inicjatywa odmieniła losy dzieci żyjących w powojennych trudnych czasach
rozwiń zwiń