Senior za kierownicą. Na co należy zwrócić uwagę?

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2021 17:10
Przed tygodniem obchodziliśmy Dzień Babci i Dzień Dziadka. Dobrym prezentem byłoby, gdyby wnuczka lub wnuczek zabrał dziadków gdzieś daleko na łono przyrody, do lasu, gdzie mieliby czas tylko dla siebie. Za kierownicą powinien jednak zasiąść nie wnuczek, ale senior, bo to oni są bardzo bezpiecznie jeżdżącą grupą kierowców.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Ocskay Mark/shutterstock

garaż1200.jpg
"Bezpieczna Jedynka". Zagrożenie w podziemnych garażach

Posłuchaj
18:35 BJ seniorzy 29-01-2021.mp3 Senior za kierownicą, na co trzeba uważać? (Bezpieczna Jedynka)

 

shutterstock_kierowca zima święta 1200.jpg
Zmiany w przepisach drogowych. Dotyczą kierowców i pieszych

Seniorzy jeżdżą bezpieczniej niż młodsi kierowcy

Maria Dąbrowska-Loranc, Kierownik Centrum Bezpieczeństwa Drogowego w Instytucie Transportu Samochodowego, prezentuje wykonane w różnych krajach badania, które pokazują, że seniorzy nie są grupą powodującą więcej wypadków niż młodsi kierowcy. - Wręcz przeciwnie, jak pokazują nasze statystyki wypadkowe, są oni najmniej zagrażającą innym grupą kierowców - mówi. Zwraca uwagę, że trudno jest określić dokładnie, kiedy ktoś staje się stary, bo każdy starzeje się w innym tempie. Przyjęto, że trzeci etap życia zaczyna się po ukończeniu 65. roku. Ale już kierowcy po czterdziestce powinni być bardziej ostrożni, bo w ich zdrowiu zaczynają się ograniczenia, pojawia się choćby gorszy wzrok i konieczność noszenia szkieł korekcyjnych. Instytut sugeruje, by kierowcy 50+ brali udział w specjalnych kursach doszkalających, na których można by zyskać wiedzę i umiejętności pozwalające na jak najdłuższe prowadzenie pojazdów.


. .

Z wiekiem przybywa ograniczeń zdrowotnych

Szacuje się, że w połowie XXI wieku co trzeci Europejczyk będzie w wieku 65+. Przeciętna długość życia wydłuży się do 83 lat. Więc na drogach będzie coraz więcej seniorów. Dr Marcin Radkowski z Kliniki Geriatrii w Narodowym Instytucie Geriatrii i Reumatologii przytacza statystyki, z których wynika, że na polskich drogach w latach 2010-2018 liczba kierowców w wieku 60+ zwiększyła się o 28,5 proc., co oznacza, że przybyło ich ponad dwa miliony. - To są kierowcy doświadczeni, nie muszą przed nikim się popisywać, nie spieszą się tak jak wiecznie zabiegani młodzi, są odpowiedzialni - podkreśla lekarz. Choć z drugiej strony stwierdzono, że w tej grupie wiekowej pogarsza się wzrok i słuch, motoryka, koordynacja wzrokowo-ruchowa, czas reakcji, jak też kondycja. Dr Marcin Radkowski wyjaśnia szczegółowo, jaki wpływ różne schorzenia mają na prowadzenie pojazdu. Dlatego np. zalecana jest rezygnacja przez seniorów z jazdy nocą. A jednym z głównych zaleceń jest skonsultowanie z lekarzem, jak przyjmowane przez seniora leki wpływają na zdolność do kierowania pojazdem, bo niektóre medykamenty, nawet kupowane bez recepty, znacznie ograniczają zdolność do prowadzenia pojazdu. Ot, choćby ibuprofen czy tramadol, leki przeciwdepresyjne czy uspokajające, a nawet leki przyjmowane na katar. 

Zbadać wzrok po czterdziestce

Dr Anna Maria Ambroziak z Centrum Okulistycznego "Świat Oka" przekonuje, że jaskra, zaćma czy zmiany w plamce żółtej nie pozwalają na bezpieczne prowadzenie samochodu. - Każdy dorosły po 40. roku życia powinien raz w roku odwiedzić okulistę i dokonać przeglądu oczu i ostrości widzenia - radzi. Bo ponad połowa Polaków ma mniejsze czy większe kłopoty z widzeniem.

Idealny samochód dla seniora

Jerzy Krassowski, redaktor naczelny miesięcznika "Automobilista" podpowiada, jaki samochód jest najlepszy dla seniorów. - Najlepszy byłby samochód klasy SUV, bo do niego wsiada się zdecydowanie wygodniej i siedzi wyżej, a to duże zaleta - mówi zastrzegając, że osobiście nie jest zwolennikiem aut tej kategorii. Zwrócić należy też uwagę, czy radio ma opcję bluetooth, która umożliwia bezprzewodowe połączenie z telefonem komórkowym. Rodzaj i moc silnika mają raczej niewielkie znaczenie, ale trzeba sprawdzić, czy kierowca ma dobrą widoczność. - Współczesne samochody są ofiarą stylistyki i wiele modeli ma kiepską widoczność zwłaszcza w polu ¾ do tylu - wyjaśnia. Dlatego montowane są dodatkowe kamery pokazujące sytuację na drodze za nim czy z boku i różne system wspomagające kierowcę. Jerzy Krassowski nie zaleca też przyciemnianych szyb. Oczywiście należy zadbać, żeby auto było wygodne i przystosowane do trybu życia kierowcy, bo jeśli ktoś ma psa, to powinien mieć też miejsce na jego przewiezienie.

Czytaj także:


"Bezpieczna Jedynka" w radiowej Jedynce"Bezpieczna Jedynka" w radiowej Jedynce


***

Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka

Prowadzą: Patryk Kuniszewisz i Patryk Michalski

Goście: Maria Dąbrowska-Loranc (Kierownik Centrum Bezpieczeństwa Drogowego w Instytucie Transportu Samochodowego), Dr Marcin Radkowski (Klinika Geriatrii w Narodowym Instytucie Geriatrii i Reumatologii), Dr Anna Maria Ambroziak (Centrum Okulistycznego "Świat Oka"), Jerzy Krassowski (redaktor naczelny miesięcznika "Automobilista")

Data emisji: 29.01.2021 r. 

Godzina emisji: 17.12

ag


Czytaj także

"Precyzyjnie przygotowani do pełnienia misji". "Bezpieczna Jedynka" o ratownikach górniczych

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2020 18:20
Barbórka to uroczysty dzień nie tylko dla górników, ale także geologów oraz innych osób wykonujących zawody związane z poszukiwaniem paliw kopalnych. W "Bezpiecznej Jedynce" przybliżaliśmy również pracę ratowników górniczych. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Bezpieczna Jedynka". Dość tej chemii na drodze!

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2020 17:10
W czerwcu w Warszawie doszło do tragicznego w skutkach wypadku, w którym autobus ZTM, taranując barierę energochłonną, spadł z wiaduktu trasy S8 na moście Grota-Roweckiego w Warszawie. Okazało się, że wcześniej kierowca brał środki odurzające. Tego typu przypadków było jeszcze kilka, choć może już nie tak tragicznych. Okazało się, że nie podziałały one na wyobraźnię kierowców i jazda po alkoholu lub narkotykach jest nagminna.
rozwiń zwiń