16:15 Jedynka/Bezpieczna Jedynka - 19.03.2021 W ostatnich 20-30 latach nastąpił duży skok pod względem rozwoju systemów bezpieczeństwa w autobusach, ale czy można wyprodukować całkowicie bezpieczny autobus? (Bezpieczna Jedynka)
- Do tego wypadku doszło dwa tygodnie temu, krótko przed północą na podkarpackim odcinku autostrady A4. Ukraiński autokar kursowy, który jechał z Poznania na Ukrainę, w pewnym momencie zjechał z drogi, wjechał w bariery zabezpieczające, przełamał je i zsunął się z nasypu do rowu, po czym pojazd przewrócił się na bok. Podróżowało nim 57 osób z Ukrainy, w tym dwóch kierowców. Niestety pięć osób poniosło śmierć na miejscu, a ponad 40 wymagało pomocy medycznej, w tym 25 osób potrzebowało hospitalizacji - relacjonuje podinspektor Marta Tabasz-Rygiel, rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie.
"Bezpieczna Jedynka": czy stacje paliw są odpowiednio zabezpieczone?
Jak dodaje Marta Tabasz-Rygiel, w tej chwili toczy się prokuratorskie śledztwo i kierowca autokaru usłyszał już zarzuty. - Obaj kierowcy byli trzeźwi - zapewnia jednak.
Co mogło zdecydować?
- Pobocze ma tendencję wciągającą i jak je złapiemy, to każde auto będzie wciągane. Przy gabarycie autobusu turystycznego, gdzie jego środek ciężkości jest wysoko, powstaje bardzo łatwa droga do tego, żeby "położyć" ten autokar - uważa Ryszard Górski, instruktor doskonalenia jazdy.
- Kiedy jedziemy autobusem turystycznym i pojawi się konieczność ominięcia przeszkody, to nawet przy prędkości 40-50 km/h i niezbyt dużym ruchu na kole kierownicy pojawiają się takie przeciążenia, że przednie koło autobusu odrywa się mniej więcej na jeden metr do góry. Autobus może się wtedy przewrócić. Żeby temu zapobiegać, stosuje się systemy stabilizacji toru jazdy ESP, ale jeśli kierowca nie wie, na czym polega działanie tego systemu i popełni błąd, to i tak nie wyprowadzi autobusu - tłumaczy Ryszard Górski.
Autokary są bezpieczne?
Czy autokary jako środek transportu są bezpieczne? - Patrząc na kwestię wypadkowości oraz liczby ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na liczbę podróży i wykonanych wozokilometrów, trzeba przyznać, że autobus jest najbezpieczniejszym środkiem transportu. Liczby pokazują, że w przeliczeniu na miliard podróży, liczba ofiar śmiertelnych wynosi tylko 4,3 osoby, a dla porównania w samochodach ten wskaźnik sięga 40, natomiast w przypadku motocykli jest 400 razy większy niż przy autobusach - twierdzi Zbigniew Rusak, redaktor naczelny czasopisma "Autobusy" i polski juror w Konkursie Bus & Coach of the Year.
Ekspert Jedynki zauważa, że w ostatnich 20-30 latach nastąpił duży skok pod względem rozwoju systemów bezpieczeństwa w autobusach, ale czy można wyprodukować całkowicie bezpieczny pojazd? - Chyba nie, ponieważ nie jesteśmy w stanie uwzględnić wszystkich możliwych sytuacji. Na ogół konstrukcje i badania robi się dla modelowych sytuacji, które występują dość powszechnie. Trzeba też pamiętać, że podczas budowy autobusu czasami pojawia się kwestia wyboru. Myślę, że bezpieczeństwo jest najważniejszym czynnikiem, ale aby korzystanie z tego pojazdu było efektywne ekonomicznie, należy również pamiętać o masach, które są maksymalnie dopuszczane, ponieważ tylko taki autobus zostanie kupiony przez klientów, który spełni ich związane z tym wymagania. Z tego powodu nie można będzie nigdy zrobić autobusu w 100 proc. bezpiecznego - twierdzi Zbigniew Rusak.
"Bezpieczna Jedynka" w radiowej Jedynce
Co na to przepisy?
Wszystkie kwestie związane z autokarami reguluje prawo, nie tylko polskie. - Regulamin nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ dotyczy przepisów homologacyjnych dużych pojazdów pasażerskich, tj. autobusów i autokarów w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej. Uzupełnieniem tego regulaminu są załączniki, które dotyczą m.in. badań pod względem bezpieczeństwa tych pojazdów. Mówiąc bardziej obrazowo, Regulamin nr 66 jest zbiorem przepisów, które mówią, jakie odkształcenie konstrukcji autobusu, który uległ wywrotce, uznaje się za dopuszczalne - wyjaśnia Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego.
Mikołaj Krupiński dodaje, że regulamin nie jest stosowany tylko w przypadku autobusów miejskich.
- Sztywna konstrukcja to oczywiście zwiększone bezpieczeństwo bierne. Chodzi o to, żeby szkielet konstrukcyjny pojazdu zapewnił odpowiednie bezpieczeństwo pasażerom w sytuacji wypadku. Kiedy do niego dochodzi, struktura musi pochłonąć dodatkową ilość energii w celu utrzymania odpowiedniej przestrzeni dla przebywających w środku osób - przyznaje.
Czytaj także:
logo orlen.jpg
***
Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka
Prowadzili: Patryk Kuniszewicz i Maciej Oswald
Goście: Marta Tabasz-Rygiel (rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie), Ryszard Górski (instruktor doskonalenia jazdy), Zbigniew Rusak (redaktor naczelny czasopisma Autobusy i polski juror w Konkursie Bus & Coach of the Year), Mikołaj Krupiński (Instytut Transportu Samochodowego)
Data emisji: 19.03.2021
Godzina emisji: 17.10
DS