"Bezpieczna Jedynka". Coraz więcej kierowców prowadzi po zażyciu narkotyków

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2022 17:40
W czerwcu 2020 roku w Warszawie doszło do tragicznego wypadku, w którym autobus ZTM, po staranowaniu bariery energochłonnej, spadł z wiaduktu trasy S8 na moście Grota-Roweckiego w Warszawie. Okazało się, że wcześniej kierowca brał środki odurzające. Podobnych przypadków było jeszcze kilka, choć może już nie tak tragicznych. Okazało się, że nie podziałały one na wyobraźnię kierowców i jazda po alkoholu lub narkotykach jest nagminna.
Narastający problem prowadzenia auta po zażyciu narkotyków
Narastający problem prowadzenia auta po zażyciu narkotykówFoto: Aleksandr N/shutterstock
  • Przyzwolenie społeczne na prowadzenie po alkoholu, a zwłaszcza po zażyciu narkotyków
  • Setki tysięcy ludzi przyznało się w ankiecie, że prowadzą auto po zażyciu środków odurzających
  • Pracodawcy nie mają podstaw prawnych, żeby badać, czy pracownik jest pod wpływem alkoholu lub narkotyków

Zmianie tych negatywnych przyzwyczajeń ma służyć prowadzona od kilku lat kampania "Bez chemii na drodze". Jej celem jest uświadomienie konsekwencji wypadków drogowych spowodowanych po zażyciu środków odurzających. Powstała specjalna strona: bezchemiinadrodze.pl, są spoty, materiały edukacyjne dla młodszych i starszych, a sama kampania jest adresowana do użytkowników dróg, a także rodziców młodych ludzi, którzy w bliższej czy dalszej przyszłości zostaną kierowcami. 

Dramatyczne wnioski płynące z badań kierowców

Statystyki pokazują, że jest duże przyzwolenie społeczne na to, żeby ktoś pod wpływem substancji psychoaktywnych siadał za kierownicą. I dużo kierowców na podwójnym gazie nie waha się kierować pojazdem.

Dr Piotr Jabłoński, dyrektor Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii - organizatora kampanii, podkreśla, że to nie jest pierwsza kampania, jaką Biuro prowadzi w kierunku zmniejszenia szkód, poprawy bezpieczeństwa, jeśli chodzi o ruch drogowy. Inspiracją dla tej najnowszej były badania, jakie przeprowadzono, z których - jego zdaniem - wyciągnąć można dramatyczne wnioski. Takie, że w społeczeństwie jest duże przyzwolenie na prowadzenie auta pod wpływem środków odurzających, nie tylko alkoholu. - Ale mnie zszokowało to, że bardzo dużo respondentów przyznało się do tego, że zna wiele osób, które prowadzą auto pod wpływem środków odurzających - mówi. Kilka procent badanych, a te kilka procent to setki tysięcy ludzi, które przyznało się, że wsiadają do samochodu, wiedząc, że kierowca jest pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Gość Programu 1 Polskiego Radia wyjaśnia, że kampania jest skierowana głównie do młodych ludzi, do dzieci, ale też ich rodziców, aby wśród nich modelować inne zachowania.

Dyrektor zwraca uwagę, że osoby pijące alkohol i stosujące środki odurzające bagatelizują zagrożenia, jakie z tego wynikają. Wielu uważa wręcz, zwłaszcza przyjmujący narkotyki, że są wtedy lepszymi kierowcami. Zmienić złe nawyki powinna reszta ludzi, ale nie oni. Panuje mit, że zażycie stymulantów niweluje skutki picia alkoholu. - Stąd tyle wypadków, tyle tragedii - mówi.

Policjant może przeprowadzić badanie na zawartość narkotyków w organizmie

Od 1 stycznia 2022 roku zmieniły się przepisy. Za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym przez osobę znajdującą się w stanie po spożyciu alkoholu lub podobnie działającego środka jest mandat w wysokości 2,5 tys. zł. I to nie są jedyne konsekwencje.

Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji zapewnia, że jeżeli policjanci mają podejrzenia, że kierowca prowadzi pod wpływem środków odurzających, mają możliwość przeprowadzenia testu. Takie testy znajdują się w każdym radiowozie, badają zawartość narkotyku w ślinie i trwają nieco dłużej. - Policjant, który ma podejrzenie, że kierowca może być pod wpływem narkotyków, z pewnością przeprowadzi takie badanie - mówi. Od kilku lat tendencja jest stabilna. Rocznie takich testów wykonuje się kilkanaście tysięcy. U ok. 10 proc. badanych testy potwierdzają obecność narkotyków w organizmie. Policjant zachęca, żeby w przypadku podejrzenia, że kierowca jest "pod wpływem", telefonować pod numer 112, a wtedy patrol sprawdzi kondycję prowadzącego pojazd.

Pracodawcy apelują o prawne możliwości testowania pracowników

Dr Ewa Szymczuk z Wojskowego Instytutu Medycznego wyjaśnia, jak rozpoznać, że kierowca jest pod wpływem narkotyków. Zauważa, że różne grupy narkotyków mogą wywoływać różne reakcje. - Są narkotyki, które prowadzą do pobudzenia fizycznego i umysłowego, wywołują halucynacje lub doznania słuchowe - mówi. Amfetamina, metamfetamina czy kokaina powodują takie pobudzenie. Są też narkotyki, które powodują senność, ospałość. - Taki kierowca może po prostu zasnąć za kierownicą - ostrzega lekarka. Przyznaje, że w praktyce Szpitalnego Oddziału Ratunkowego dominują kierowcy po alkoholu, ale liczba prowadzących po zażyciu narkotyków, choć dużo niższa, systematycznie rośnie.

Anna Brzezińska-Rybicka ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce zauważa, że pracodawcy nie mają podstaw prawnych, żeby kontrolować pracowników na okoliczność użycia substancji psychoaktywnych. - W polskim porządku prawnym nie ma przepisów, które określałyby procedurę badania pod kątem użycia narkotyków czy alkoholu - podkreśla. Co więcej, nie ma przepisu dającego pracodawcy możliwość niedopuszczenia do pracy osoby, wobec której są uzasadnione podejrzenia, że jest pod wpływem środków pobudzających, bądź zażywała je w pracy. Projekt ustawy regulującej te kwestie został przez rząd wycofany.

Posłuchaj
14:44 Jedynka/Bezpieczna Jedynka - 7.01.2021 Nasila się proceder prowadzenia po zażyciu narkotyków (Bezpieczna Jedynka)

Czytaj także:

"Bezpieczna Jedynka" zaprasza w każdy piątek od godz. 17.10

***

Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka 

Prowadzili: Izabela Kostyszyn i Patryk Kuniszewicz

Goście: dr Piotr Jabłoński (dyrektor Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii), Robert Opas (Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji), dr Ewa Szymczuk (SOR WIM), Anna Brzezińska-Rybicka (Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce)

Data emisji: 7.01.2022 r.

Godzina emisji: 17.10

ag

Czytaj także

Cukrzycy za kierownicą. Czy mogą stwarzać niebezpieczeństwo na drodze?

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2021 17:30
W Polsce osoba chorująca na cukrzycę może ubiegać się o wydanie prawa jazdy we wszystkich kategoriach. Jeżeli jednak diabetyk nie ma świadomości swojej hipoglikemii, to jako kierowca stanowi poważne zagrożenie na drodze. - Niewielki spadek cukru we krwi wpływa na nasze reakcje - ostrzega w Programie 1 Polskiego Radia prof. Grzegorz Dzida, diabetolog z Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1 w Lublinie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Konsekwencje kierowania samochodem po wypiciu alkoholu

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2021 17:10
Wyniki kontroli kierowców przez policję podczas akcji "Trzeźwy poranek" na autostradzie A4 wykazały na całej długości tej autostrady w ciągu zaledwie trzech godzin blisko dwa i pół tysiąca nietrzeźwych kierowców. Dlaczego ludzie piją, a potem jadą?
rozwiń zwiń