Legalny antyradar? Znajomość i przestrzeganie zasad ruchu drogowego

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2022 17:40
Od nowego roku obowiązują nowe, znacznie zaostrzone taryfikatory mandatów za niestosowanie się do przepisów Kodeksu drogowego. Jest jednak sposób na uniknięcie płacenia słonych mandatów.
Przybywa fotoradarów na polskich drogach
Przybywa fotoradarów na polskich drogachFoto: areporter/shutterstock
Posłuchaj
16:16 Jedynka/BJ legalny fotoradar 14.01.mp3 Legalny antyradar? Znajomość i przestrzeganie zasad ruchu drogowego (Bezpieczna Jedynka)
 
Sylwester Pawłowski z projektu edukacyjnego "Świadomy kierowca" zapewnia, że jego organizacji bardzo zależy na tym, żeby kierowcy nie dostawali mandatów i to było podstawą do stworzenia antyradaru RST. W Polsce używanie antyradarów jest nielegalne, bo informuje, że na danym odcinku drogi prowadzona jest kontrola policyjna, co pozwala uniknąć mandatu. 
- Nasz pomysł na antyradar wziął się z tego, że nie potrzebujemy żadnych urządzeń ani technologii do jego funkcjonowania - mówi. Potrzebna jest jedynie wiedza, jakie obowiązują przepisy, i motywacja, żeby ich przestrzegać. A z już 10-letnich obserwacji wynika, że większość kierowców przecenia swoją wiedzę i umiejętności. Antyradar RST to zbiór najnowszych przepisów drogowych, których znajomość i przestrzeganie gwarantuje uniknięcie mandatów nie tylko za prędkość, ale za wszystko, co może kierowcę na drodze spotkać.
Sylwester Pawłowski zaleca, żeby raz na jakiś czas odświeżyć wiedzę o przepisach drogowych, zwłaszcza że one się zmieniają. Zauważa, że polscy kierowcy są wyznawcami zasady, iż wypadek może przydarzyć się innym, ale nie im.
Maciej Wisławski, utytułowany kierowca i pilot rajdowy, przypomina, że na drodze potrzebny jest rozsądek i właściwe umiejętności dostosowane do warunków jazdy. Wskazuje, że zwłaszcza w zimie, kiedy często jest ciemno, a droga jest pokryta warstwą błota, należy zwolnić. - W np. warunkach mgły musimy zwolnić, jechać tak, aby spokojnie wyhamować przed wyłaniającą się z mgły czy ciemności przeszkodą - mówi. Trzeba też zwiększyć odstęp od poprzedzającego pojazdu, bo droga hamowania na mokrej nawierzchni się wydłuża.
Szymon Piechowiak z GDDKiA przypomina, że w 2021 roku sieć drogowa powiększyła się o ponad 425 kilometrów nowych dróg. - Przede wszystkim przybyło 56 kilometrów autostrady A1 na osi północ-południe - mówi. Na S19 między Rzeszowem a Lublinem przybyło niemal 100 kilometrów. Wreszcie tunel pod warszawskim Ursynowem w ciągu drogi S2, który ma zaledwie pięć kilometrów długości, ale udrożnił ruch na osi wschód-zachód i połączył wschodni i zachodni odcinek autostrady A2. Postępy zanotowano też na S7, S3 i trasie Via Carpatia w północno-wschodniej Polsce.
Komisarz Robert Opas przyznaje, że ze statystyk wynika, iż kierowcy jeżdżą coraz bezpieczniej. Przez 12 dni tego roku policja zatrzymała 642 kierowców, którzy w terenie zabudowanym przekroczyli prędkość o więcej niż 50 km/h, co skutkuje utratą uprawnień do kierowania pojazdami. W takim samym okresie roku ubiegłego zatrzymanych było dokładnie o tysiąc więcej.
Policjant przypomina, że kierowca przekraczający prędkość o nie więcej niż 10 km/h zapłaci 50 zł mandatu, nie więcej niż 15 km/h - 100 zł. Przekroczenie o 30 km/h to mandat rzędu 800 zł. 1500 zł zapłacimy po przekroczeniu dozwolonej prędkości o co najmniej 51 km/h, a 2500 zł, kiedy na liczniku będziemy mieli o 71 km/h więcej, niż umożliwiają przepisy na danym odcinku drogi. Od września obowiązywać będą też zasady recydywy, więc ktoś, kto ponownie przekroczy prędkość, zapłaci dwa razy więcej.
Za nieustąpienie pierwszeństwa można dostać mandat w wysokości do 3 tysięcy złotych, a za spowodowanie kolizji - nawet pięciu tysięcy. Za rozmowę przez telefon, który trzymamy w dłoni, mandat wynosi 500 złotych. Nowy taryfikator ostrzej traktuje również kierowców nietrzeźwych i to nie tylko kierujących autem, ale również jadący na rowerze czy na hulajnodze.
Czytaj także:

"Bezpieczna Jedynka" zaprasza w każdy piątek od godz. 17.10

***

Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka 

Prowadzili: Izabela Kostyszyn i Patryk Kuniszewicz

Goście: Sylwester Pawłowski (z projektu edukacyjnego "Świadomy kierowca"), Maciej Wisławski (utytułowany kierowca i pilot rajdowy), Szymon Piechowiak (rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad), Komisarz Robert Opas (z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji)

Data emisji: 14.01.2022 r.

Godzina emisji: 17.10

ag

Czytaj także

Cukrzycy za kierownicą. Czy mogą stwarzać niebezpieczeństwo na drodze?

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2021 17:30
W Polsce osoba chorująca na cukrzycę może ubiegać się o wydanie prawa jazdy we wszystkich kategoriach. Jeżeli jednak diabetyk nie ma świadomości swojej hipoglikemii, to jako kierowca stanowi poważne zagrożenie na drodze. - Niewielki spadek cukru we krwi wpływa na nasze reakcje - ostrzega w Programie 1 Polskiego Radia prof. Grzegorz Dzida, diabetolog z Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1 w Lublinie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Konsekwencje kierowania samochodem po wypiciu alkoholu

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2021 17:10
Wyniki kontroli kierowców przez policję podczas akcji "Trzeźwy poranek" na autostradzie A4 wykazały na całej długości tej autostrady w ciągu zaledwie trzech godzin blisko dwa i pół tysiąca nietrzeźwych kierowców. Dlaczego ludzie piją, a potem jadą?
rozwiń zwiń