"Pejzaż postapokaliptyczny, metaforyczny". Bartosz Szydłowski o spektaklu "Śnieg"

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2021 13:55
Po warszawskiej premierze "Śniegu" na podstawie powieści Orhana Pamuka w Teatrze Studio na antenie Programu 1 Polskiego Radia rozmawialiśmy z reżyserem, dyrektorem Teatru Łaźnia Nowa i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie - Bartoszem Szydłowskim. 
Bartosz Szydłowski
Bartosz Szydłowski Foto: Agencja Forum

pap_20180906_0HK.jpg
Tradycja współgra z nowoczesnością. Piaskowski i Sulima - głośny duet teatralny

Spektakl "Śnieg" w reżyserii Bartosza Szydłowskiego jest pierwszą polską adaptacją powieści tureckiego pisarza, wydanej w 2002 r. przez Wydawnictwo Literackie, którą zobaczyliśmy premierowo 28 października br. w Teatrze Studio. 

"Śnieg" Bartosza Szydłowskiego nie ma jednak białego koloru. - Jest to pejzaż postapokaliptyczny, poetycki, zmetaforyzowany. Uniknęliśmy tandetnego sypania kwiatków - mówi reżyser. Śnieg nie jest tylko czarny, jest też czerwony, oddaje trochę stan wewnętrzny bohaterów spektaklu - dodaje. 


Sztuka Bartosza Szydłowskiego jest opowieścią o Poecie Ka, który po kilkunastu latach pobytu na Zachodzie wraca do rodzinnego miasteczka Kars. Oficjalnym powodem przyjazdu jest pogrzeb jego matki, nieoficjalnym zaś - śledztwo dziennikarskie dotyczące rzekomych samobójstw młodych kobiet. W rolach głównych wystąpili: Anna Paruszyńska-Czacka, Aleksandra Przybył, Marta Zięba, Paweł Charyton, Juliusz Chrząstowski, Szymon Czacki, Daniel Dobosz, Dominik Stroka, Artur Święs, Krzysztof Zarzecki/Andrzej Szeremeta. 

Posłuchaj
18:08 Jedynka/Spotkanie z... Szydłowski 31.10.mp3 "Spotkanie z..." reżyserem, dyrektorem Teatru Łaźnia Nowa - Bartoszem Szydłowskim (Jedynka)

 

Poszukiwanie sensu życia

Zarówno powieść, jak i spektakl nie są wyłącznie opowieścią o problemach świata islamskiego, ale też o poszukiwaniu sensu życia, miłości, a także poszukiwaniu siebie. - Bardzo ważna jest perspektywa głównego bohatera. Dostrzega, że jego dotychczasowa droga to wielkie marzenie o emigracyjnym sukcesie. Wyjeżdża do Frankfurtu, chcąc zrobić artystyczną karierę. Nie udaje się i to wielkie marzenie skarlało rzeczywistość. Z tym poczuciem wraca do Turcji, próbuje odzyskać, to co stracił, czego nie docenił lub czego nie dotknął - opowiada gość Jedynki. - Tak naprawdę chodzi o postawę życiową, o to, że w pewnym wieku człowiek czuje się bezdomny, uświadamia sobie, że nie należy do żadnej społeczności lokalnej ani wielkiego świata i to przejmujące uczucie samotności uruchamia tę podróż, refleksję i wewnętrzną postawę - tłumaczy. 

Jak przyznaje Bartosz Szydłowski, główny bohater ma "wewnętrzny instrument nastawiony na metafizykę". - To znaczy, że on z niej nie rezygnuje. Po latach zracjonalizowania swojego życia nagle jest gotowy oddać się w przestrzeń tajemnicy. Okazuje się, że ma też ten swój instrument wewnętrzny na tyle czuły, że widzi, iż zawłaszczanie tej przestrzeni tajemnicy przez poszczególne pragmatyczne ideologie dewaluuje, dokonuje anihilacji tego, co jest ważniejsze - tłumaczy.  

Czytaj również: 

***

Tytuł audycji: Spotkanie z... 

Prowadzi: Martyna Podolska

Gość: Bartosz Szydłowski (reżyser, dyrektor Teatru Łaźnia Nowa i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie)

Data emisji: 31.10.2021 r. 

Godzina emisji: 23.35

ans 

Czytaj także

Robert Talarczyk: w teatrze są ode mnie lepsi

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2021 23:35
Został Człowiekiem Teatru 2021. W drugiej połowie września otrzymał nagrodę teatralną im. Zygmunta Hübnera. Od 2013 roku z powodzeniem kieruje Teatrem Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, w którym sukcesywnie realizuje sztuki związane z tematyką Śląska.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Widzieć chcę więcej". Trwają Konfrontacje Teatralne w Lublinie

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2021 11:00
"Widzieć chcę więcej" to hasło tegorocznych Konfrontacji Teatralnych w Lublinie. Podczas trwania festiwalu prezentowane są specjalnie wyselekcjonowane spektakle teatralne minionego sezonu.
rozwiń zwiń