Nowe Technologie

Trendy w Big Data

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2013 13:28
Firma EMC opublikowała wyniki badania, w którym wzięło udział 256 osób z Polski odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w sprawach informatycznych. Osoby te zostały poproszone o udzielenie odpowiedzi na pytanie, jakie szanse i wyzwania stawiają przed ich firmami analiza wielkich zbiorów danych i transformacja infrastruktury informatycznej.
Trendy w Big Data

Wyniki z Polski zostaną dodane do wyników z 36 innych krajów, zbieranych podczas konferencji EMC Forum, odbywających się na całym świecie w okresie od czerwca do grudnia 2013 r. Bardziej szczegółowe wyniki z Polski oraz innych krajów są na bieżąco dodawane na stronie badania: EMC Forum 2013: Transforming I.T. Study.

- Badanie pokazuje, że firmy w Polsce, które jako jedne z pierwszych zastosowały rozwiązania do analizy wielkich zbiorów danych, czerpią dziś korzyści z tego tytułu. Technologią analizy wielkich zbiorów danych zainteresowali się nie tylko przedstawiciele wyższej kadry menedżerskiej, lecz także wiele firm. Technologia ta zapewnia ogromną przewagę nad konkurencją oraz korzyści w zakresie bezpieczeństwa. Jest ona kluczowym elementem procesu transformacji infrastruktury informatycznej, w który zaangażowane się obecnie polskie firmy. Wiele firm w regionie zaczęło już wdrażać wirtualizację i przechodzić na przetwarzanie w chmurze. Co ciekawe, niektóre z nich stworzyły nawet infrastrukturę w pełni zdefiniowaną programowo. Takie podejście, w połączeniu z możliwościami analizy wielkich zbiorów danych sprawi, że prężność działania polskich przedsiębiorstw oraz ich konkurencyjność ulegną znacznej poprawie – mówi Adam Wojtkowski, Dyrektor Generalny, EMC Poland.

Najważniejsze wnioski

W Polsce analiza wielkich zbiorów danych zaczyna przyczyniać się do usprawnienia procesów podejmowania decyzji. Firmy i instytucje, które jako jedne z pierwszych zastosowały rozwiązania do analizy wielkich zbiorów danych, osiągnęły przewagę nad konkurencją i są w stanie zapobiegać cyberatakom.

  • 36% respondentów z Polski jest zdania, że proces podejmowania decyzji w ich firmach można by usprawnić dzięki lepszemu wykorzystaniu danych. Taki sam odsetek respondentów stwierdził, że zespoły specjalistów w ich firmach korzystają z rozwiązań do analizy wielkich zbiorów danych w celu podejmowania kluczowych decyzji biznesowych.
  • 19% respondentów osiągnęło przewagę nad konkurencją dzięki wykorzystaniu rozwiązań do analizy wielkich zbiorów danych, a 39% jest zdania, że sukces osiągną tylko te firmy i instytucje, które będą stosować takie rozwiązania.
  • 36% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że analiza wielkich zbiorów danych będzie kluczowa w ochronie przed cyberatakami i w ich wykrywaniu. Jest to szczególnie ważne ponieważ zaledwie 62% respondentów uważa, że może odzyskać wszystkie dane po takim ataku.

Jednakże, jeśli chodzi o Polskę:

  • 43% badanych firm nie planuje wdrożenia rozwiązań do analizy wielkich zbiorów danych.
  • Najważniejszym czynnikiem w podejmowaniu decyzji biznesowych są względy budżetowe (78%), zaś największymi przeszkodami we wdrożeniu rozwiązań do analizy wielkich zbiorów danych — brak argumentów biznesowych za takim wdrożeniem oraz niepewny zwrot z inwestycji (45%).

Firmy w Polsce nadal starają się wprowadzać innowacje informatyczne w celu konkurowania na rynku krajowym i rynkach międzynarodowych:

  • Wśród czynników biznesowych wpływających na decyzję o transformacji infrastruktury informatycznej polskie firmy najczęściej wymieniają lepsze zarządzania danymi i większe możliwości analizy (40%) oraz innowacje w zakresie opracowywania rozwiązań i produktów (40%).
  • 61% respondentów uważa inwestycje w technologie za kluczowy czynnik warunkujący osiągnięcie celów biznesowych.
  • 66% jest zdania, że w najbliższych trzech latach dotrzymanie kroku innowacjom w informatyce będzie stanowić wyzwanie dla pracowników.
  • 69% respondentów w Polsce twierdzi, że ich firma lub instytucja dysponuje odpowiednimi kompetencjami i wiedzą, aby z powodzeniem realizować cele biznesowe.
  • 29% respondentów w Polsce uważa, że największą barierą w osiąganiu celów biznesowych jest bariera kulturowa.

Metodyka prowadzenia badań

W badaniu wzięli udział przedstawiciele 256 firm które zgłosiły swój udział w konferencji EMC Forum, która odbyła sie 14 listopada (w tym dyrektorzy i kierownicy ds. informatycznych, architekci rozwiązań technicznych, analitycy danych oraz administratorzy systemów pamięci masowej i infrastruktury).



autor: Jan Petersen/EMC

Czytaj także

Big Data dla MŚP

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2013 09:52
W 2015 światowy rynek Big Data będzie wart prawie 50 mld dolarów, czyli prawie pięć razy więcej niż w ubiegłym roku. Prawdziwa analityka dopiero teraz zaczyna święcić triumfy. Wydaje się, że nadchodzi czas wykorzystania wyników analiz w sektorze MŚP.
rozwiń zwiń