Marsjańskie jezioro

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2009 11:39
Naukowcy zaobserwowali na Marsie pozostałości po dużym jeziorze.

Naukowcy zaobserwowali na Marsie pozostałości po dużym jeziorze. To pierwsze odkrycie tak wyraźnie wskazujące na istnienie tam w przeszłości pokaźnych akwenów - i kolejna nadzieja na znalezienie na Czerwonej Planecie śladów życia.

Dziś jest to długi i przepastny kanion, ale kiedyś było to jezioro o powierzchni dwustu kilometrów kwadratowych i głębokości sięgającej niemal pięciuset metrów. W środku była woda - donoszą eksperci z Uniwersytetu Coloardo. Zdjęcia zrobione przez amerykańską sondę MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) okrążającą Marsa wskazują, że jezioro powstało prawie 3,5 miliona lat temu, z czasem jednak wyschło.

Zdjęcia wykorzystane w badaniu zostały wykonane przez specjalistyczną kamerę HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) zainstalowaną na marsjańskim orbiterze.

Analiza zdjęć wskazuje, że to woda wyrzeźbiła kanion o długości blisko 50 km. Za nim rozciąga się dolina. Nanoszone przez ciecz osady utworzyły także dużą deltę - informują naukowcy. - To właśnie delta i otoczenie basenu jeziora potwierdzają długie istnienie dużego jeziora - dodaje profesor Brian Hynek, z wydziału nauk geologicznych. Niecka jeziora znajduje się w znacznie większej dolinie znanej jako Shalbatana Vallis.

Naukowcy mają bezpośrednie dowody na to, że woda była i jest na Marsie - jej niewielkie ilości odkryły łaziki badające powierzchnię planety. Istnienie dużych zbiorników zwiększyłoby jednak prawdopodobieństwo odkrycia tam śladów przeszłego lub teraźniejszego życia. Szukanie życia Marsie będzie celem kilku międzynarodowych misji - w tym ekspedycji NASA i ESA - planowanych na przyszłą dekadę.

Paweł Zych / Rafał Motriuk/iar

Zobacz więcej na temat: astronomia esa NASA

Feniks zasypia zimą

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2008 11:46
Marsjański lądownik Phoenix przerwał komunikację z Ziemią.

Jest woda

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2008 14:55
Lądownik Phoenix odkrył na Czerwonej Planecie lód wodny.

Polska baza marsjańska

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2010 13:27
Na razie powstanie pod Toruniem, ale w przyszłości marsjańska baza według polskiego projektu i pomysłu może stanąć na czerwonej planecie. Baza - jeśli powstanie - będzie trzecim tego typu obiektem na świecie, a pierwszym w Europie. Pozostałe znajdują się na pustyni w Utah w Stanach Zjednoczonych oraz na kanadyjskiej, arktycznej wyspie Devon.Jak to zrobić? Zobacz film.

Mars w trójwymiarze - zobacz zdjęcia!

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2010 12:52
HiRISE – super aparat NASA przesłał kolejne zdjęcia Czerwonej Planety.