Niebo Kopernika - repertuar supernowoczesnego planetarium

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2011 16:30
Niebo Kopernika to nowa atrakcja Centrum Nauki Kopernik. Dzięki niemu można się dosłownie przenieść do gwiazd. Takiego planetarium jeszcze nie widzieliście!
1. Black Holes: Journey to the Unknown [Czarne Dziury: Podróż w nieznane]
Są niezwykłe. Zaprzeczają zdrowemu rozsądkowi, zadziwiają i niepokoją. Czarne dziury to jedne z najbardziej zagadkowych obiektów astronomicznych. Mają niewiarygodnie ściśniętą masę, a ich przyciąganie jest tak silne, że nic – nawet światło – nie może się wydostać poza ich horyzont. Nie ma więc szansy, by obserwując niebo, bezpośrednio zobaczyć te fascynujące obiekty. Skoro tak, jak astronomom w ogóle udało się odkryć ich istnienie? Pomogły im w tym nowoczesne techniki badania Kosmosu umożliwiające podglądanie materii spadającej na dziury, a także obserwacje ich gwiazd - towarzyszek.  Choć metody te nie pozwalają zobaczyć czarnych dziur, to umożliwiają obserwację zjawisk, które udowadniają ich obecność. Jak to możliwe? Te tajemnice pracy astronomów oraz niezwykłe właściwości Wszechświata przedstawia film. Można się z niego również dowiedzieć, co dzieje się, gdy coś wpadnie w czarną dziurę, dlaczego bardzo ciężkie obiekty zakrzywiają czasoprzestrzeń, oraz jak to możliwe, że czarne dziury w ogóle powstają.
2. Dawn of the Space Age Początek ery kosmicznej
Od ponad pół wieku ludzkość podbija Kosmos. Od samego początku podróże poza Ziemię tak samo rozpalały wyobraźnię naukowców, jak i zwykłych ludzi. Jak doszło do lotu na Księżyc? I co działo się dalej? O tym opowiada film „Początek ery kosmicznej”. Początkowo największe sukcesy odnosił Związek Radziecki; pierwszy sztuczny satelita Ziemi – Sputnik – został wystrzelony już w 1957 roku. Wkrótce później, w 1961 roku, w Kosmos poleciał pierwszy człowiek: Rosjanin Juriij Gagarin. Po czterech latach inny kosmonauta, Aleksiej Leonow, jako pierwszy w historii opuścił statek i wyszedł w przestrzeń kosmiczną. Amerykanów od początku mocno niepokoją sukcesy radzieckiej kosmonautyki. Bardzo starają się zdobyć pierwszeństwo w wyścigu o podbój Kosmosu. Trwa Zimna Wojna, więc jest to wymóg polityczny i kwestia bezpieczeństwa. Powstaje Amerykańska Agencja Kosmiczną NASA, a w 1961 roku prezydent Kennedy zapowiada, że do końca dekady Amerykanin stanie na Księżycu. Misja Apollo 8 dociera na orbitę Księżyca. W tym czasie radziecki program kosmiczny przechodzi kryzys. Wkrótce Amerykanie świętują swój wielki triumf – w lipcu 1969 r. członkowie załogi statku Apollo 11, Neil Armstrong i Buzz Aldrin stają na powierzchni Srebrnego Globu.
3. Earth, Moon & Sun [Ziemia, Księżyc i Słońce]
Spójrz do góry! Obserwowanie ciał niebieskich warto rozpocząć już od najmłodszych lat. Film „Ziemia, Księżyc i Słońce” w prosty sposób objaśnia podstawowe zjawiska zachodzące na niebie. Dlaczego Słońce świeci? Skąd się biorą pory dnia i pory roku? Czemu gwiazdy ruszają się po niebie? Żeby to wszystko zrozumieć, wystarczy poznać zwyczaje Planety Ziemi i to, jakie ruchy wykonuje ona względem reszty Wszechświata. Czy wiesz już, jak powstał kalendarz i jaki jest związek pomiędzy słowami „Księżyc” i „miesiąc”? Jeśli nie, obejrzyj ten film. Szybko dowiesz się, jak powstają fazy Księżyca oraz skąd się biorą zaćmienia. Zobaczysz też, na czym polegają podróże kosmiczne, jak wyglądało pierwsze lądowanie człowieka na Księżycu, a także poznasz plany przeprowadzki na Srebrny Glob. A na koniec czeka cię wyprawa w świat  gwiazdozbiorów.
4. Tales of the Maya Skies [Tajemnice Nieba Majów/]
Tysiąc lat temu półwysep Jukatan w Ameryce Środkowej zamieszkiwali Majowie. Był to niezwykły lud, który dzięki dokładnym obserwacjom nieba stworzył jeden z najdokładniejszych i najbardziej interesujących kalendarzy. Ich obserwacje były tak precyzyjne, że pozwalały przewidywać zaćmienia Słońca i Księżyca. Film odkrywa przed nami piękno najwspanialszego miasta Majów: Chichén Itzá, a także jego głównej Świątyni. Jej lokalizacja to nie przypadek. Astronomowie wyznaczyli ją na podstawie ruchu ciał niebieskich. Przy okazji poznawania mitów o stworzeniu świata i człowieka, odkrywamy osiągnięcia Majów z dziedziny astronomii – ich kalendarz i system liczbowy. Wraz z Majami obserwujemy niebo – oglądamy zaćmienie Słońca, jego pozorną wędrówkę na niebie, a także wędrówkę Wenus.
5. Natural Selection. Darwin’s Mystery of Mysteries [Dobrór naturalny. Darwin i jego największa z tajemnic]
Jest druga połowa XIX wieku. W wiktoriańskiej Anglii młody przyrodnik Karol Darwina rozpoczyna swoją pracę biologa. Na żaglowcu HMS Beagle wyrusza w podróż ku wybrzeżom Ameryki Południowej. Już wkrótce Darwin stworzy jedną z najbardziej przełomowych teorii w historii rozwoju nauki: teorię ewolucji. Ten rejs zaowocuje powstaniem wiekopomnego dzieła Darwina – „O powstawaniu gatunków”. Oglądając film „Dobór naturalny” wraz z Darwinem odkrywamy niezwykłe gatunki zwierząt i skamieniałości dawnych organizmów. Poznajemy siły przyrody – trzęsienia ziemi, głębiny oceanu, procesy geologiczne kształtujące historię Ziemi. Przy okazji dzięki dodatkowym animacjom dowiadujemy się, jak działają mechanizmy ewolucji i genetyki oraz co dzieje się we wnętrzu żywej komórki.
6. One World, One Sky. Big Bird’s Adventure Pod jednym niebem
W tym filmie tajemnice Nieba są odkrywane dla i przez najmłodszych. Akcja toczy się na Ulicy Sezamkowej.  Znany wszystkim wielki ptak Żółtodziób opowiada o Słońcu. Wkrótce złocista tarcza znika za horyzontem. W ciemności widać gwiazdy i Księżyc, a Żółtodziób opowiada o tym, jak grupy gwiazd łączą się w gwiazdozbiory. Do ptaka przyłączają się mały Elmo i niebieski Hu Hu Zhu. Pchodzi on z Chin i opowiada mieszkańcom ulicy Sezamkowej o swoim kraju. Uczy też kilku chińskich słów. Bohaterowie oglądają na nieboskłonie Wielki Wóz i szukają Gwiazdy Polarnej. Dostrzegają także sylwetkę Księżyca. Przyjaciele przypominają sobie, że ludzie odbywali już podróże na Księżyc, po czym sami używają swojej wyobraźni by przenieść się na Srebrny Glob. Na jego powierzchni Elmo i Hu Hu Zhu badają różnice pomiędzy środowiskiem ziemskim a środowiskiem księżycowym. Odkrywają kratery i obserwują Ziemię. W końcu zaczynają tęsknić za domem, więc wracają z powrotem na Ziemię. Tu śpiewają pożegnalną piosenkę. A nad ulicą Sezamkową wschodzi Słońce…

1. Black Holes: Journey to the Unknown [Czarne Dziury: Podróż w nieznane]

2. Dawn of the Space Age Początek ery kosmicznej

Trwa Zimna Wojna, więc jest to wymóg polityczny i kwestia bezpieczeństwa. Powstaje Amerykańska Agencja Kosmiczną NASA, a w 1961 roku prezydent Kennedy zapowiada, że do końca dekady Amerykanin stanie na Księżycu. Misja Apollo 8 dociera na orbitę Księżyca. W tym czasie radziecki program kosmiczny przechodzi kryzys. Wkrótce Amerykanie świętują swój wielki triumf – w lipcu 1969 r. członkowie załogi statku Apollo 11, Neil Armstrong i Buzz Aldrin stają na powierzchni Srebrnego Globu.Przez kolejne lata Stany Zjednoczone kontynuują wysyłanie załogowych misji na naszego satelitę, a Rosjanie koncentrują się na budowaniu orbitalnych stacji kosmicznych, w tym najsłynniejszej z nich pod nazwą MIR. Bezzałogowe sondy kosmiczne rywalizujących mocarstw lądują na Wenus i Marsie oraz penetrują dalekie zakątki Układu Słonecznego, fotografując olbrzymie gazowe planety zewnętrzne. A dziś? Choć tak spektakularnych wydarzeń jak w latach 60-ty i 70-tych brak, jednak nie próżnujemy. Wciąż rozbudowujemy Międzynarodową Stacją Kosmiczną. Coraz sprawniej rozwija się też  przemysł prywatnych lotów orbitalnych.

3. Earth, Moon & Sun [Ziemia, Księżyc i Słońce]

4. Tales of the Maya Skies [Tajemnice Nieba Majów]

6. One World, One Sky. Big Bird’s Adventure Pod jednym niebem

(CNK)

Centrum Nauki Kopernik: kino nie z tej ziemi (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2011 00:00
"Niebo Kopernika" to jedno z najnowocześniejszych planetariów w Europie: jego zaawansowana technologia zapewnia naprawdę kosmiczne doznania. CNK zaprasza już od 19 czerwca!