Odkryliśmy minerał starszy od Ziemi!

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2012 20:00
Amerykańscy uczeni znaleźli nieznany dotąd minerał w meteorycie Allende w Meksyku - donosi "American Mineralogist". To może być jednym z najstarszych minerałów w kosmosie!

Odkrycie zostało ochrzczone nazwą panguit, pochodzącą od imienia Pangu - potężnej istoty z chińskiej mitologii, która rozdzieliła niebo i ziemię.

Badacze z California Institute of Technology (Caltech) twierdzą, że panguit istniał jeszcze przed powstaniem Ziemi. Może być jednym z najstarszych minerałów uformowanych w systemie słonecznym.  - To wyjątkowo ekscytujące odkrycie odkąd wiadomo, że mamy do czynienia z minerałem nieznanym wcześniej nauce - komentuje Chi Ma, dyrektor oddziału Analytical Facility w Geological and Planetarny Science na Caltech.

Meteoryt Allende zaskoczył nas nie pierwszy raz. Panguit jest dziewiątym nowym minerałem w nim odkrytym. Spadł on 8 lutego 1969 roku w Meksyku w prowincji Chihuahua, wraz zdeszczem meteorytowym. Jest przez wielu uznawany za najlepiej zbadany meteoryt w historii, ale odkrycie panguitu pokazuje, że skała z kosmosu wciąż kryje w sobie wiele niespodzianek.

Zobacz więcej na temat: astronomia kosmos Meksyk

Meteoryt prawdę ci powie

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2008 06:47
Muzeum Historii Naturalnej w Londynie zakupiło rzadki rodzaj meteorytu, który może dać nam wskazówki co do początków Układu Słonecznego.

Księżycowe minerały występują na Ziemi. Wszystkie

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2012 11:24
Ostatni z minerałów, które - jak sądzono, występują wyłącznie na Księżycu - odkryto w północno zachodniej części Australii. Zidentyfikowali go tamtejsi naukowcy, o czym informują na łamach "Geology".

Ziemski pierwiastek w starych gwiazdach

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2012 17:00
Zespół amerykańskich naukowców zaobserwował w kosmosie rzadki pierwiastek – tellur, poinformowała uczelnia MIT (Massachusetts Institute of Technology). Do obserwacji użyto Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Kosmetyki z wulkanu

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2012 12:30
Uczeni z portugalskich Azorów opracowali serię kosmetyków bazujących na błocie wulkanicznym oraz skale magmowej. Według naukowców, nowe produkty nie dość, że skutecznie myją to posiadają również właściwości terapeutyczne.

Niespodzianka! Mars pełen wody

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2012 12:00
Istnieją poważne dowody na to, że pod powierzchnią Marsa znajdują się olbrzymie zasobniki wody. Odkrycie wzmacnia oczywiście prawdopodobieństwo, że na Czerwonej Planecie mogło istnieć życie. Pomoże także ludziom, gdyby kiedykolwiek chcieli tam zamieszkać.