Ten kwazar jest jaśniejszy od całej naszej galaktyki!

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2012 00:01
Astronomowie odkryli galaktykę, której jądro jest wyjątkowo jasne. Dokładnie: 100 razy bardziej od całej Galaktyki Drogi Mlecznej.

Kwazar to zwarte źródło ciągłego promieniowania elektromagnetycznego o ogromnej mocy, pozornie przypominające gwiazdę. W rzeczywistości jest to rodzaj aktywnej galaktyki. Teoria od dawna przewidywała, że tak jasne kwazary mogą istnieć, ale nigdy ich nie widziano. Nowo odkryty obiekt nazwano SDSS J1106+1939. Jest najbardziej energetycznym kwazarem, jakie dotąd zaobserwowano. Zasila go supermasywna czarna dziura.
Badacze dokonali odkrycia przy pomocy teleskopu VLT - Very Large Telescope. Spektrograf urządzenia rozszczepił światło, które emituje kwazar, więc astronomowie mogli zobaczyć, jak porusza się materia w jego pobliżu. Obiekt wypluwa z siebie rocznie tyle gazu, że starczyłoby to na 400 naszych Słońc. Robi to z prędkością 9000 km/h.

(ew/ESO/popsci)

Zobacz więcej na temat: astronomia

Najstarszy i największy zasobnik wody we Wszechświecie

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2011 13:00
Nowo odkryty kwazar to rezerwuar zawierający 140 biliony wody więcej niż wszystkie ziemskie oceany. Sporo, prawda? Więcej niż gdziekolwiek indziej w znanym nam Wszechświecie.

Kwazar, który działa jak soczewka

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2012 14:55
Kosmiczny Teleskop Hubble’a sfotografował kwazary działające jak soczewki grawitacyjne. Takie obiekty pomagają w łowach na odległe planety.

Galaktyka spiralna z czasów, kiedy takie nie istniały

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2012 00:01
Wszechświat znowu zaskakuje astronomów. Dostrzegli bardzo odległą (a zatem i bardzo starą) galaktykę spiralną. Miliardy lat temu takie miały nie istnieć.

Astronomowie odkryli gigantyczną czarną dziurę

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2012 16:51
Choć należy ona do gatunku tak zwanych supermasywnych czarnych dziur, "zamieszkuje" nadzwyczaj małą i ubogą galaktykę.