Dwójka

XIV Międzynarodowy Festiwal Bachowski: tradycja spotyka nowoczesność

17.07.2013 16:00
XIV Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy to 17 dni muzyki, 29 koncertów i spektakli, wielu znakomitych muzyków i niepowtarzalna atmosfera. Festiwal to także szansa, by przekonać się jak brzmiała muzyka barokowa przed wiekami.
Fragment plakatu XIV Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy
Fragment plakatu XIV Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy

Międzynarodowy Festiwal  Bachowski powstał  w Świdnicy, bo wieki wcześniej kantorem w Kościele Pokoju był uczeń Jana Sebastiana  Bacha. Dla Świdniczan to wystarczająco dobry powód,  by zapraszać co roku światowej sławy artystów do koncertowania w dolnośląskich świątyniach. Muzycy, którzy przyjeżdżają do Świdnicy reprezentują nurt wykonawstwa historycznego, posługującego się odtworzonymi barokowymi technikami gry i śpiewu.

- Festiwal Bachowski prezentuje powszechne już niemal w całym dzisiejszym świecie muzyki klasycznej, wykonywanie muzyki na instrumentach, właściwych epoce, z której pochodzi - tłumaczy Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny MFB. - Muzyka dawna wykonywana jest na instrumentach historycznych, a muzyka nowa zagrana została zagrana na instrumentach o konstrukcji współczesnej. Rzecz polega na szczegółach konstrukcyjnych, czyli w efekcie na niuansach brzmieniowych: głośności, barwie, proporcjach.

Muzyka Jana Sebastiana Bacha (i innych mistrzów baroku), grana przez wybitnych artystów w ewangelickim Kościele Pokoju, XVII-wiecznej, największej w Europie drewnianej świątyni, czy w świdnickiej XIV-wiecznej katedrze, to niezawodna gwarancja wspaniałych artystycznych doznań.

- Mamy ambicję, by uczynić Świdnicę polskim Glyndebourne - mówi Ryszard Wawryniewicz, prezes Fundacji im. Jana Sebastiana Bacha, jeden z pomysłodawców festiwalu. - Do niewielkiego, dolnośląskiego miasta przyjeżdżają wielcy twórcy i grają nieśmiertelne dzieła we wnętrzach zabytkowych kościołów. Zdarza się, że na takie koncerty trafiają przypadkowi turyści, którzy pojawili się, by zwiedzić Kościół Pokoju. Trafiają przez przypadek, ale wychodzą z koncertu jako wielbiciele muzyki poważnej i wracają specjalnie na kolejną edycję festiwalu. Taką moc ma Jan Sebastian - śmieje się Wawryniewicz.

W tym roku festiwal zaczyna się 19.07.2013 i kończy  4.08.2013.

Przyjadą  takie gwiazdy jak:

  • Giuliano Carmignola – dziś jeden z czołowych artystów słynnej wytwórni płytowej Deutsche Grammophon (wcześniej Divox), autor najbardziej radykalnego i spektakularnego nagrania “Czterech pór roku” Vivaldiego. Wielką senację wzbudzają skrzypce wykonane przez samego Stradivariusa pochodzące z 1732.
  • zespół La Mécanique de la Générale  – duma ekskluzywnej wytwórni Alpha, jeden z najsłynniejszych zespołów międzynarodowej sceny muzyki dawnej. Zaskakuje nie tylko wykonaniem, ale całą oprawą koncertów.
  • duet Vittorio Ghielmi / Luca Pianca ,gambista określany jako “czarodziej dźwięku”  grający ze sławnym wirtuozem lutni.
  • dyrygent Fabio Bonizzoni, zdobywca licznych nagród za nagrania ze swym zespołem La Risonanza.
  • aktor Jan Peszek.

Tegoroczny Festiwal to łącznie 29 koncertów i spektakli w 5 cyklach:

  • Musica universalis
  • Muzyka w liturgii
  • Bezsenność
  • Viola da gamba
  • Johann Sebastian

Oprócz tego tradycją festiwalu są Akademie Bachowskie, podczas których sławni muzycy prowadzą kursy mistrzowskie. W ramach akademii odbędzie się łącznie 9 koncertów w dwóch cyklach:

  • •„Bach&breakfast“,
  • •„Koncerty  na lunch“.

Bardzo ważne dla organizatorów jest wyszukiwanie młodych talentów, którzy na kursach mistrzowskich zapoznają się ze sztuką mistrzów wykonujących muzykę epoki baroku. Dlatego też zapraszamy corocznie młodych muzyków, studentów i absolwentów Akademii Muzycznych do udziału w koncertach Orkiestry Festiwalowej oraz do doskonalenia warsztatu muzycznego poprzez udział we wspomnianych już wyżej kursach mistrzowskich.

Poczynając od 2000 roku – festiwal stał się znany nie tylko na Dolnym Śląsku, ale i w kraju, a nawet za granicą.  W Świdnicy wystąpiły dotychczas m.in. takie zespoły, jak The Hilliard Ensemble, La Venexiana, L’Arpeggiata, Arte dei Suonatori, Capella Cracoviensis, Akademie für Alte Musik Berlin, Les Talens Lyrique.

Warto też wspomnieć choćby takie nazwiska, jak Roberta Invernizzi, Andrew Parrot, Mark Padmore, Emma Kirkby, Michael Chance, Michaela Sellinger, Christophe Coin, Christophe Rousset i wielu innych.

Zobacz więcej na temat: Jan Sebastian Bach
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

200 kantat Bacha. Audycja prof. Mirosława Perza

13.06.2015 16:50
W najbliższej audycji prof. Perz opowie o kantacie Jana Sebastiana Bacha "Ach Gott, vom Himmel sieh darein".
Profesor Mirosław Perz w studiu Dwójki, styczeń 2013
Profesor Mirosław Perz w studiu Dwójki, styczeń 2013Foto: Grzegorz Śledź/PR2

W latach 1991-1994 profesor Perz nagrywał dla Programu Drugiego Polskiego Radia cykl audycji poświęcony kantatom Jana Sebastiana Bacha. Później kilkakrotnie powtarzaliśmy go na naszej antenie. Obejmuje on komentarze do większości kantat kościelnych lipskiego kantora, choć audycji o wielu z nich wówczas zabrakło. Przyczyny były prozaiczne: na początku lat 90. nie istniały lub nie były dostępne w Polsce nagrania części z tych dzieł. Profesor Perz wykorzystywał przede wszystkim płyty wydawane w latach 70. i 80. przez Gustava Leonhardta i Nikolausa Harnoncourta.

Dziś, choć zachowały niewątpliwą wartość historyczną, brzmią one już archaicznie. Właśnie z tego powodu, a także po to, by móc przedstawić aktualny stan badań nad spuścizną kantatową Bacha oraz zaprezentować omówienia pominiętych przed laty kantat, poprosiliśmy profesora Perza, by raz jeszcze zarejestrował cały cykl.

Od 2 grudnia 2012, czyli pierwszej niedzieli adwentu, zaprosiliśmy do słuchania nowych audycji z cyklu "200 kantat Jana Sebastiana Bacha". Tak jak przed laty, kantaty są omawiane zgodnie z porządkiem roku liturgicznego; każda z nich odpowiadać będzie danej niedzieli lub świętu.

>>Mirosław Perz o pasji Św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha<<

Profesor Perz w nowych komentarzach opowiada o kontekście historycznym, a przede wszystkim religijnym i liturgicznym, przytacza stosowane czytania, przedstawia własne tłumaczenia tekstów, interpretuje symbolikę zawartą w dziełach Bacha. Tym razem wykorzystuje przede wszystkim nagrania, których dokonał Masaaki Suzuki ze swoim Bach Collegium Japan oraz plejadą europejskich i japońskich solistów śpiewaków.

W najbliższej audycji prof. Perz opowie o kantacie:

Ach Gott, vom Himmel sieh darein BWV 2

wyk. Pascal Bertin - kontratenor, Gerd Türk - tenor, Peter Kooy - bas, Bach Collegium Japan, dyr. Masaaki Suzuki

***

Na audycję "200 kantat J.S. Bacha" zapraszamy w niedzielę (14.06) w godz. 9.05-10.00.

mm/mc

Czytaj także

Bachowskie partity pod palcami polskiej klawesynistki

08.07.2013 13:25
Po raz pierwszy w Polsce opublikowano "Partity" BWV 825-830 Jana Sebastiana Bacha nagrane na klawesynie. W "Płytomani" recenzowaliśmy trzypłytowy album Małgorzaty Sarbak.
fragment okładki płyty Małgorzaty Sarbak Partity BWV 825-830 Jana Sebastiana Bacha
fragment okładki płyty Małgorzaty Sarbak "Partity" BWV 825-830 Jana Sebastiana Bacha
Posłuchaj
11'29 Ewa Obniska recenzuje Partity Bacha nagrane przez Małgorzatę Sarbak, a także rozmowa z klawesynistką/Płytomania/Prowadził Jacek Hawryluk/Dwójka
10'17 Piotr Kamiński o Roku Wagnerowskim/Płytomania/Prowadził Jacek Hawryluk
33'49 Ewa Obniska recenzuje Partity Bacha nagrane przez Małgorzatę Sarbak, w audycji także rozmowa z klawesynistką (Płytomania/Dwójka).

Na fortepianie komplet zarejestrowała przed laty, dla firmy CD Accord, Ewa Pobłocka. Małgorzata Sarbak, absolwentka Akademii im. Fryderyka Chopina w Warszawie, jako pierwsza zrealizowała je na klawesynie.

Potrójny album firmy Lado ABC i Narodowego Instytutu Audiowizualnego w Dwójce zrecenzowała Ewa Obniska. Barbara Schabowska spotkała się z artystką, dla której jest to fonograficzny debiut – debiut, który można sobie jedynie wymarzyć.
Trwa Rok Wagnerowski, choć nowych, znakomitych płyt z muzyką niemieckiego kompozytora jak na lekarstwo. Czy najnowsze nagranie Walkirii pod dyrekcją Walery’ego Gergiewa (produkcja Teatru Maryjskiego) poprawi tę statystkę? O szczegółach opowiadał Piotr Kamiński.
Audycję prowadził Jacek Hawryluk.

pp