X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Dwójka

Haydnowskie oratorium bez słów w finale Festiwalu Wielkanocnego - transmisja!

17.04.2014
0 0 0
Ukrzyżowanie, Jacopo Tintoretto, 1565
"Ukrzyżowanie", Jacopo Tintoretto, 1565 Foto: Wikipedia (domena publiczna)
W Wielki Piątek znakomity Leipziger Streichquartett przedstawi w Filharmonii Narodowej "Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu". Koncertu wysłuchać można będzie także na antenie Dwójki.
Posłuchaj
21'17 Relacja Marcina Majchrowskiego z Festiwalu Wielkanocnego; rozmowa Barbary Schabowskiej z Lawrencem Duttonem z Emerson String Quartet (Wybieram Dwójkę)

Co ciekawe, polskie tłumaczenie tytułu jednego z najsłynniejszych dzieł Haydna nie jest precyzyjne. W istocie nie chodzi o siedem ostatnich "słów", lecz "fraz", a dokładnie:

1. "Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą co czynią!"
2. "Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze mną będziesz w raju”
3. "Niewiasto, oto syn Twój. Oto Matka twoja”
4. "Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?”
5. "Pragnę”
6. "Wykonało się!”
7. "Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego”

Słowa ta warto przypomnieć zwłaszcza w Wielki Piątek, gdy kontemplujemy sens męczeńskiej śmierci Boga. Ale też pogłębiają one bez wątpienia czysto zmysłowy odbiór cyklu siedmiu adagiów skomponowanych przez Haydna w 1785 lub 1786 roku na orkiestrę. Rok później powstała często wykonywana wersja na kwartet smyczkowy, a w 1796 roku - oratorium.

Niecodzienna w XVIII stuleciu idea dzieła z tak konkretnym programem, a jednocześnie przeznaczonego na środki czysto instrumentalne to owoc zamówienia złożonego przez zgromadzenie Hermandad de la Santa Cueva w Kadyksie. Oryginalnie muzyka Haydna stanowiła rodzaj szeregu rozbudowanych interludiów do rytuału, podczas którego biskup wypowiadała siedem tytułowych fraz.

Doświadczenia kolejnych pokoleń przekonują jednak, że świecka sala koncertowa nie odbiera temu arcydziełu nic z jego metafizycznej głębi. Wielkopiątkowa interpretacja Leipziger Streichquartett na pewno potwierdzi uniwersalną siłę "Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu". Na transmisję z Filharmonii Narodowej zaprasza Marek Zwyrzykowski.

Program:

Joseph Haydn Kwartet smyczkowy d-moll op. 103; Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu op. 51
Wyk. Leipziger Streichquartett: Stefan Arzberger - skrzypce, Tilman Büning - skrzypce, Ivo Bauer - altówka, Matthias Moosdorf - wiolonczela, Wojciech Pszoniak - narrator
18 kwietnia (piątek), godz. 19.30-22.00, wprowadzenie o 19.15

mm/jp

Zobacz więcej na temat: Ludwig van Beethoven Wielkanoc
0 0 0
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Brahms jest niewinny, a romantyzm przybył z Zielonej Wyspy

20.03.2013
0 0 0
Barry Douglas
Barry Douglas Foto: imgartists.com
- John Field przeniósł w szczery i odważny sposób świat włoskiej opery na klawiaturę fortepianu - powiedział o irlandzkim kompozytorze narodowym znakomity pianista Barry Douglas, który wystąpił na Festiwalu Beethovenowskim.
Posłuchaj
09'05 Festiwal Beethovenowski, rozmowa z Barrym Douglasem (Filharmonia Dwójki/Dwójka)

Ze swoim zespołem Camerata Ireland ten znakomity pianista i dyrygent zaprezentował na festiwalu dzieła patrona imprezy, Mozarta i właśnie Fielda.

- Bardzo cenili go Chopin i Liszt. Moim zdaniem wywarł też kluczowy wpływ na rozwój muzyki royjskiej - odpowiedział gość z Irlandii, zapytany przez Barbarę Schabowską o prekursorskie znaczenie Johna Fielda dla romantyzmu.

Polska publiczność poznała jednak Barry'ego Douglasa nie tylko jako mistrza repertuaru klasycznego i porpagatora tradycji irlandzkiej, lecz także jako pianistę, który dokonał prawykonania Koncertu fortepianowego "Zmartwychwstanie" Krzysztofa Pendereckiego w 2002 roku. - To znakomity utwór, uwielbiam mieć go w palcach, Bywa, że wykonuję go nawet 5 razy w roku - mówi wirtuoz. - W 2013, z okazji 80. urodzin kompozytora, zagram go miedzy innymi w Montevideo oraz w Warszawie - dodaje.

Na Festiwalu Beethovenowskim Douglas przedstawił jednak wyłącznie repertuar klasyczny i wczesnoromantyczny, w którym specjalizuje się prowadzona przez niego Camerata Ireland. O zaprezentowanych dziełach Fielda, Mozarta i Beethovena, a także swoim stosunku do Brahmsa, Rachmaninowa oraz, last but not least, Pendereckiego, muzyk opowiedział Barbarze Schabowskiej.

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena na antenie Dwójki>>>

0 0 0