Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Anna Wiśniewska 28.04.2017

Tunel między wyspami Wolin i Uznam z dofinansowaniem unijnym. Umowa podpisana

Umowę na dofinansowanie z funduszy unijnych budowy tunelu pod cieśniną Świna, czyli między wyspami Wolin i Uznam podpisano w piątek na kursującym w Świnoujściu promie. Wstępny koszt budowy całego tunelu to 950 mln zł.
Posłuchaj
  • Podpisana umowa na budowę tunelu w Świnoujściu - relacja Tobiasza Madejskiego z Radia Szczecin (IAR)
Czytaj także

Obecnie w mieście ruch między wyspami Wolin i Uznam odbywa się promami. Magistrat liczy, że pierwsze samochody przejadą tunelem na przełomie 2021 i 2022 r.

Umowę podpisali prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz i p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol.

W uroczystości wzięli także udział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński (PiS).

Umowa ws. inwestora zastępczego

Oprócz umowy na budowę tunelu podpisano także jeszcze jedną umowę - ws. inwestora zastępczego.

Na początku br. miasto otrzymało informację o przyznaniu dofinansowania unijnego w wysokości 775,6 mln zł budowy tunelu. To 85 proc. wartości całej inwestycji, pozostałe 15 proc., czyli 130 mln zł Świnoujście pokryje z własnego budżetu.

Wstępny koszt budowy całego tunelu to 950 mln zł. Unijne pieniądze na nią będą pochodziły z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Morawiecki: tunel pod Świną powstanie tak szybko, jak tylko pozwolą na to procedury

Tunel pod Świną pomoże zintegrować Pomorze Zachodnie z resztą Polski; ta inwestycja powstanie tak szybko, jak tylko pozwolą na to procedury i proces budowlany - zapewnił w piątek w Świnoujściu wicepremier Mateusz Morawiecki.

Morawiecki wskazał, że wybudowanie tunelu pomoże zintegrować Zachodnie Pomorze z resztą Polski. Dodał, że będzie to ważne dla rozwoju gospodarczego, społecznego, turystycznego, międzyludzkiego, a zarówno Świnoujście jak i Szczecin, będą mogły się zupełnie inaczej rozwijać.

Morawiecki podkreślił, że budowa tego tunelu jest dobrze zaplanowana.

- Mamy konkretne nie tylko plany, ale mamy również wszystkie plany rezerwowe. W sytuacji jeżeli okazałoby się, że jakiekolwiek sposoby finansowania zawodzą, mamy zapewnione finansowanie innego typu po to, żeby państwo polskie rzeczywiście pokazało tutaj, że jest państwem poważnym - wskazał wicepremier.

- Tworzymy państwo poważne, nie państwo papierowe - zadeklarował.

Morawiecki powiedział, że mieszkańcy, korzystając dotychczas z promu, tracili kilkanaście dni rocznie, oczekując na niego. - Zdecydowanie nam to nie odpowiada - podkreślił.

Jak zapewnił, "ta inwestycja powstanie". - Powstanie tak szybko, jak tylko pozwolą na to już przeanalizowane przez nas procedury i proces budowlany. Nie pozwolimy na to, żeby ona była odsuwana ad Kalendas Graecas, żeby poszczególne etapy były powstrzymywane - wskazał.

Ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu

W kwietniu ub.r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu. Do konkursu zgłosiło się 14 podmiotów krajowych i zagranicznych. Dyrekcja planuje, że podpisanie umów nastąpi na przełomie 2017 i 2018 r.

Kryteria przetargu to przede wszystkim cena (90 proc.) i czas realizacji inwestycji (10 proc.) Wybrany wykonawca będzie miał od 47 do 50 miesięcy na realizację zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe.

Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

IAR/PAP, awi