X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Section00
Radio Chopin
Section01

Aktualności

Section02
arrow_back_ios
arrow_forward_ios
arrow_back_ios
arrow_forward_ios
Biografia dźwiękowa
Rękopisy
Kompozytor miesiąca
Ut musica poesis
Dyskografia
Rozmowy w Polskim Radiu

Osłuch z bliska

15 grudnia 1833 r. w „Le Rénovateur” Hector Berlioz napisał: „Chopin jest talentem całkiem innej natury. Sądzę, iż aby móc ocenić go w pełni, trzeba go słuchać z bliska, raczej w salonie, niż w teatrze, i oderwać się od wszelkich przyjętych wyobrażeń. […] Chopin jako wykonawca i kompozytor jest artystą wyjątkowym, nie przypomina w niczym żadnego ze znanych mi muzyków. Jego melodie, wszystkie przepojone polskimi formami, mają coś z naiwnej surowości, co urzeka i zniewala samą swą dziwnością; w jego etiudach znajdujemy kombinacje harmoniczne o zdumiewającej głębi; wymyślił on rodzaj chromatycznej ornamentacji, […] której efektu nie da się opisać. Niestety, tylko Chopin potrafi grać swą muzykę, […] jego wykonanie utkane jest z tysiąca odcieni tempa, którego sekret on tylko posiada i którego wskazać nie sposób”. (md)
Section44
Section07

W oczach innych

Section12

Ut musica poesis

Section13

Dźwiękowa biografia

Dyskografia

Akademizm i nic więcej

Charles Richard-Hamelin to artysta, który zjednał sobie sympatię polskich melomanów za sprawą swoich występów na XVII Konkursie Chopinowskim w 2015 r. Euforię w jaką Kanadyjczyk wprawiał słuchaczy podczas warszawskich przesłuchań odbierałem jako kompletnie nieuzasadnioną. Richard-Hamelin już podczas eliminacji do Konkursu wydał mi się artystą wyłącznie akademickim i niestety ultra-schematycznym.

Karl Böhm w Dreźnie: Schubert 1942 i 1979

Nie jestem wielkim miłośnikiem Karla Böhma... ale jest kilka wyjątków. Należą do nich nagrania zebrane właśnie na tej płycie.

Bach: Sonaty i Partity na skrzypce solo - Carmignola

Giuliano Carmignolę znamy jako najznakomitszego wykonawcę Vivaldiego i muzyki włoskiego baroku w ogóle. Co wnosi do najbardziej skomplikowanych dzieł na skrzypce solo?

Rachmaninoff plays „Symphonic Dances”

Wśród wielkich pianistów znajduje się jedna szczególna postać, lokowana na samym szczycie hierarchii – a zarazem postrzegana jako przekraczająca miarę wielkich pianistów: Sergiusz Rachmaninow.

Paderewski - Kevin Kenner

Zawsze szanowałem sztukę Kevina Kennera, zwycięzcy Konkursu Chopinowskiego z 1990 r.: nie efektowną, ale poważną i dążącą do zrozumienia muzyki. Od ładnych kilku, a może już nawet kilkunastu lat, patrzę jednak z wciąż rosnącym zaintrygowaniem jak nieustannie się ona rozwija, jak dojrzewa. Pianista niegdyś po prostu satysfakcjonujący, osiąga dziś mądrość dostępną zaledwie garstce wybrańców. Nie chodzi o aparat gry (ten był i pozostaje nienaganny), ale o przekaz treści, równowagę elementów, logikę i wręcz głębię, oparte na znajomości sensu partytury. Kenner nie szuka przy tym nowych efektów, po prostu odnajduje naturalną – chciałoby się powiedzieć: prostą, ale to pojęcie może być mylące – drogę przez meandry muzyki. Dlatego jego najnowsza płyta z utworami Ignacego Jana Paderewskiego, wydana przez NIFC, ucieszyła mnie przynajmniej tak samo, jak zapowiedź występu podczas festiwalu Chopin i Jego Europa (15 VIII).

Chopin. Hubert Rutkowski on Pleyel 1847

Uczymy się słuchać i używać dawnych fortepianów. Krok za krokiem. I wcale nie jest to łatwy proces.
Archiwalne płyty

Rozmowy w Polskim Radiu

Polska
Chopina

Europa
Chopina