Section00
Radio Chopin
Section01

Aktualności

Section02

Dziś na antenie

27 października

arrow_back_ios
arrow_forward_ios
arrow_back_ios
arrow_forward_ios
Biografia dźwiękowa
Rękopisy
Kompozytor miesiąca
Ut musica poesis
Dyskografia
Rozmowy w Polskim Radiu

"Paryż jest zupełną pustynią"

27 października 1832 r. w „La Mode”  można było przeczytać, że: „Zaraza [cholera] już przeminęła, co nie oznacza, aby nadszedł czas na urządzanie koncertów, […] Paryż jest zupełną pustynią”. Wprawdzie w Operze grana była Semiramida, ale inne teatry nadal świeciły pustkami, a dyrektorzy tych instytucji obiecywali wyjątkowy program, nowe opery i balety, występy znakomitych artystów. Chopin podatny na przeziębienia cudem uniknął choroby, ale przez ten trudny rok, w swym nieogrzewanym mieszkaniu na 5. piętrze,  niczego nie skomponował. Zmienił mieszkanie, wynajmując ogrzewany pokój na  pierwszym piętrze, z oknem wychodzącym na ponure podwórze. Był jednak blisko centrum muzycznego Paryża, nieopodal Konserwatorium i Opery, niecierpliwie oczekując powrotu życia artystycznego. (md)
Section44
Section07

W oczach innych

Section12

Ut musica poesis

Section13

Dźwiękowa biografia

Dyskografia

Aliona Bajewa i Persimfans

Koncerty skrzypcowe Mendelssohna i Schumanna

Seong-Jin Cho idzie na całość

Recenzja albumu z kompozycjami Franza Schuberta, Albana Berga i Ferenca Liszta

Szostakowicz: Koncerty skrzypcowe – Alina Ibragimova, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dyr. Vladimir Jurowski

Ibragimowa odznacza się niecodziennym sposobem gry – właściwie nie śpiewa na skrzypcach, lecz deklamuje. Jej gra ma w sobie siłę prozodii, zarazem jakby pozostawiając na boku potęgę meliki.

Rosenthal, Friedman, Hambourg na żywo – czyli „Landmarks of Recording Pianism”, vol. 2

Płyty z serii „Landmarks of Recorded Pianism” przynoszą zbiory nagrań różnych artystów: nagrań dopiero odkrytych, istniejących dotąd w pojedynczych egzemplarzach, wyjątkowych – nagrań, które nie mieszczą się w normalnych edycjach, pogrupowanych wg nazwisk i dzieł. Powstaje swoista pianistyczna silva rerum – i każda z „rzeczy” jest nadzwyczajna.

Gautier Capuçon, Yuja Wang – Chopin i Franck: Sonaty na fortepian i wiolonczelę

Yuja Wang jest dziś – choć już nie od dziś – jedną z najciekawszych postaci obecnych na muzycznych estradach. Fortepian zdaje się nie stawiać jej żadnego oporu, błyskotliwa technika powoduje, że pojęcie trudności wykonawczych zdaje się dla niej nie istnieć. Mimo tych wirtuozowskich warunków, jak większość dojrzałych muzyków, chińsko-amerykańska artystka z upodobaniem oddaje się kameralistyce. Nie zawsze jej partnerzy znajdują się wprawdzie na tym samym co ona poziomie, ale Gautier Capuçon jest muzykiem równym pianistce pod każdym względem.

Akademizm i nic więcej

Charles Richard-Hamelin to artysta, który zjednał sobie sympatię polskich melomanów za sprawą swoich występów na XVII Konkursie Chopinowskim w 2015 r. Euforię w jaką Kanadyjczyk wprawiał słuchaczy podczas warszawskich przesłuchań odbierałem jako kompletnie nieuzasadnioną. Richard-Hamelin już podczas eliminacji do Konkursu wydał mi się artystą wyłącznie akademickim i niestety ultra-schematycznym.
Archiwalne płyty

Rozmowy w Polskim Radiu

Polska
Chopina

Europa
Chopina