Section00
Radio Chopin
Section01

Aktualności

Section02

Dziś na antenie

17 września

arrow_back_ios
arrow_forward_ios
arrow_back_ios
arrow_forward_ios
Biografia dźwiękowa
Rękopisy
Kompozytor miesiąca
Ut musica poesis
Dyskografia
Rozmowy w Polskim Radiu

W poszukiwaniu harfisty

30 września 1842 r. Chopin skreślił kilka słów do Tomasza Nideckiego, kompozytora, pianisty i dyrygenta, kolegi z Konserwatorium Warszawskiego. Jako stypendysta rządu polskiego studiował on w Wiedniu, gdzie często spotykał się z Fryderykiem, nierzadko ćwicząc u niego na fortepianie. Poprawiał też głosy orkiestrowe w chopinowskich Wariacjach op. 2. Na prośbę Nideckiego, ówczesnego dyrektora Opery Warszawskiej, Chopin poszukiwał w Paryżu harfisty chętnego do gry w orkiestrze tej instytucji, co nie było zadaniem łatwym. „Prosiłem moich znajomych, żeby się o harfistę dopytywali – pisał do Nideckiego. – Dotychczas żadnego jeszcze nie widziałem, który by za tę cenę chciał do Was jechać, tym bardziej że mi nie piszesz, czy mu drogę zapłacicie”. (md)
Section44
Section07

W oczach innych

Section12

Ut musica poesis

Section13

Dźwiękowa biografia

Dyskografia

Rosenthal, Friedman, Hambourg na żywo – czyli „Landmarks of Recording Pianism”, vol. 2

Płyty z serii „Landmarks of Recorded Pianism” przynoszą zbiory nagrań różnych artystów: nagrań dopiero odkrytych, istniejących dotąd w pojedynczych egzemplarzach, wyjątkowych – nagrań, które nie mieszczą się w normalnych edycjach, pogrupowanych wg nazwisk i dzieł. Powstaje swoista pianistyczna silva rerum – i każda z „rzeczy” jest nadzwyczajna.

Gautier Capuçon, Yuja Wang – Chopin i Franck: Sonaty na fortepian i wiolonczelę

Yuja Wang jest dziś – choć już nie od dziś – jedną z najciekawszych postaci obecnych na muzycznych estradach. Fortepian zdaje się nie stawiać jej żadnego oporu, błyskotliwa technika powoduje, że pojęcie trudności wykonawczych zdaje się dla niej nie istnieć. Mimo tych wirtuozowskich warunków, jak większość dojrzałych muzyków, chińsko-amerykańska artystka z upodobaniem oddaje się kameralistyce. Nie zawsze jej partnerzy znajdują się wprawdzie na tym samym co ona poziomie, ale Gautier Capuçon jest muzykiem równym pianistce pod każdym względem.

Akademizm i nic więcej

Charles Richard-Hamelin to artysta, który zjednał sobie sympatię polskich melomanów za sprawą swoich występów na XVII Konkursie Chopinowskim w 2015 r. Euforię w jaką Kanadyjczyk wprawiał słuchaczy podczas warszawskich przesłuchań odbierałem jako kompletnie nieuzasadnioną. Richard-Hamelin już podczas eliminacji do Konkursu wydał mi się artystą wyłącznie akademickim i niestety ultra-schematycznym.

Karl Böhm w Dreźnie: Schubert 1942 i 1979

Nie jestem wielkim miłośnikiem Karla Böhma... ale jest kilka wyjątków. Należą do nich nagrania zebrane właśnie na tej płycie.

Bach: Sonaty i Partity na skrzypce solo - Carmignola

Giuliano Carmignolę znamy jako najznakomitszego wykonawcę Vivaldiego i muzyki włoskiego baroku w ogóle. Co wnosi do najbardziej skomplikowanych dzieł na skrzypce solo?

Rachmaninoff plays „Symphonic Dances”

Wśród wielkich pianistów znajduje się jedna szczególna postać, lokowana na samym szczycie hierarchii – a zarazem postrzegana jako przekraczająca miarę wielkich pianistów: Sergiusz Rachmaninow.
Archiwalne płyty

Rozmowy w Polskim Radiu

Polska
Chopina

Europa
Chopina