Section50
Section00

pn. | 0:00 | Jedynka

Muzyka nocą

pn.-pt. | 12:00 | Dwójka

Źródła

wt. | 20:00 | Radio Chopin

Chopin na ludowo

wt. | 22:00 | Dwójka

Nocna strefa

PT. | 20.30 | PR dla Zagranicy

BИТОКИ

pt. | 23:05 |Jedynka

Muzyczne spotkania

sob. | 7:00 | Dwójka

Sobotni Poranek Dwójki

sob.| 8:50 | Dwójka

Nasze niematerialne

sob.|18:00 | Jedynka

Na pograniczach

ndz.| 5:05 | Jedynka

Kiermasz pod kogutkiem

ndz.| 11:00 | Polskie Radio Dzieciom

Źródełko

NDZ. CO 2 TYG. | 17.00 | DWÓJKA

Słuchaj Świata

NDZ. CO 2 TYG. | 17.00 | Dwójka

Za słońcem

WSZYSTKIE PODCASTY

Radiowe Centrum Kultury Ludowej
Section21

Finaliści KMF Nowa Tradycja 2025

TUGŁOS
Ona: z duszą prawie na wierzchu, czasem wydobywająca z siebie dźwięki niesłyszalne dla ludzkiego ucha. Jej śpiew lubią ludzie i zwierzęta (te drugie podobno bardzo, szczególnie psy) Nie zawsze doceniana jako solistka, pożądana i niezbędna w orkiestrach. On: bywa milczący i skupiony, choć wszyscy oczekują od niego nieskrępowanej i entuzjastycznej ekspresji. Leci daleko, nawołuje, przyzywa. Używany w komunikacji międzyludzkiej i tej między światami. Uroczysty, poważny, dostojny, wesoły, lekkomyślny – wszelaki.
TRZCINY KARABACHU
Trzciny Karabachu to projekt muzyków zespołu kIRk - Stanisława Matysa (duduk), Olgierda Dokalskiego (trąbka, flugelhorn) i Pawła Bartnika (elektronika). Powołanie Trzcin wiąże się z bardzo konkretnym doświadczeniem dudukisty. Matys gry na duduku uczy się od zaprzyjaźnionego Ormianina Nareka. Narek regularnie dostarcza Matysowi stroiki do instrumentu. Stroiki, zwące się po armeńsku gamish, wykonywane są z trzciny. Najlepszy materiał stanowią trzciny pochodzące z Górnego Karabachu.
TERCET IMPERIAL
Zespół Tercet Imperial został założony wiosną 2024 roku przez dwóch doświadczonych multiinstrumentalistów - Piotra Zabrodzkiego i Jana Emila Młynarskiego. Muzycy o jazzowych korzeniach, biorący udział w niezliczonej ilości różnych muzycznych przedsięwzięć, od lat jeżdżą na polską wieś w poszukiwaniu wiedzy i inspiracji. Od dawna kooperują też z wiejskimi muzykantami, głównie z Radomszczyzny.
NON-ADAPTIVE DANCE MUSIC
NDM zestawia tradycyjne polskie melodie taneczne – sprawdzone przez pokolenia narzędzia transu – z formą live electronics, która bazuje na szerokim instrumentarium, od instrumentów opartych o AI po sample z narodzin polskiej elektroniki w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Koncert jest pewnego rodzaju laboratorium, w którym badane są nowe i stare sposoby wywoływania ruchu i transu.
Memento Mori Dance Club
Memento Mori Dance Club to eksperymentalny projekt plasujący się na pograniczu muzyki tradycyjnej, archeologii i detektywistyki muzycznej oraz wolnej twórczości. Starodawne pieśni maryjne, zaduszne a nawet wielkopostne obfitują w rytmy taneczne, głęboko ukryte pod strukturą pozornie arytmicznych „ciągliwych” melodii. W towarzystwie instrumentów śpiewy te nabierają szlachetnego brzmienia dawnych tańców polskich.
Mala Herba
Wounded Healer czyli performance promujący płytę łączy w sobie materiał muzyczny, wizualizacje na żywo, scenografię i elementy rytualne. Opiera się na różnych praktykach leczniczych zakorzenionych w słowiańskich tradycjach i celebruje współpracę jako główną siłę ekspresji artystycznej i samego życia. Mala Herba to solowy projekt osoby producenckiej, artystycznej i aktywistycznej Zosi Hołubowskiej. 
Lunaria
Osią naszej twórczości jest kobiecy kontekst w polskiej muzyce tradycyjnej. Bazujemy na archiwalnych melodiach tanecznych i pieśniach, które są nie tylko świadectwem przeszłości, ale także żywym głosem naszych prababek. Wpuszczamy w te dawne melodie naszego ducha: współczesnych kobiet-muzykantek, które przywołując tradycyjne brzmienie snują też opowieść o sobie.
JUSTYNA JARY I ALEGANCKA KAPELA
Czy folk to jedynie pieśni wiejskie? Stanowczo nie! Folk miejski to bogaty nurt muzyczny o silnych korzeniach w kulturze polskiej, ba! europejskiej, a wręcz światowej. Od wielu lat kontynuujemy muzyczne tradycje Warszawy. Podążając ścieżką wielkiego stołecznego barda - Stanisława Grzesiuka, wyśpiewujemy dawne oraz współczesne autorskie ballady celebrujące lokalność. Nie stronimy od charakterystycznego dla nurtu ballad podwórzowych humoru.
Joanna Szczęsnowicz (jablkagruszki)
Pomysł pracy nad pieśniami wielkopostnymi wziął się ze wzruszenia. Połączenie ich z muzyką elektroniczną stało się dla mnie w końcu czymś oczywistym. Pozornie nie przystające do siebie światy związałam samplami i próbkami instrumentów akustycznych takich jak organy, trąbki czy kontrabasy. Przeplatają się one ze "zniszczonym i rozpadającym się" instrumentarium syntetycznym.
Jakub Kluś Kwintet
Jakub Kluś Kwintet to zespół, który w mistrzowski sposób łączy elementy muzyki folkowej, jazzowej oraz szeroko pojętej muzyki improwizowanej. Ich brzmienie czerpie inspiracje zarówno z tradycji muzyki podhalańskiej, rumuńskiej i całego łuku Karpat tworząc unikalną fuzję dźwięków, która wyróżnia się autentycznością oraz oryginalnością.
Fie.dronowicz
Dwadzieścia lat temu zacząłem pierwsze podróże po Suwalszczyźnie w poszukiwaniu pieśni i melodii wśród najstarszych mieszkańców regionu. Materiał ten jest ukłonem w stronę ludzi którzy poświęcali mi swój czas, próbą zebrania wspomnień i moją subiektywną opowieścią o regionie.
CHORNO BRYVTSI
CHORNO BRYVTSI to najnowszy, autorski projekt Kateryny Taran (aktorki, wokalistki) grającej na bandurze – tradycyjnym, ukraińskim instrumencie strunowym oraz Jacka Jędrasika (producenta i klawiszowca), kompozytora muzyki teatralnej. Fundamentem naszej muzyki są ukraińskie pieśni ludowe, którym próbujemy nadać minimalistyczny, ale nowoczesny charakter. Ten odświeżony klimat budujemy na oryginalnych słowach i melodiach – takich, które nas poruszają do głębi i które zasługują na to, by dać im nowe życie.

Section11
Section13

05'26 1. Festiwal Muzyki Żydowskiej w Tykocinie / 2. Dzień Rzemiosła i Rękodzieła w Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” / 3. Ostatnie spotkanie filmowe z cyklu „Dwie dusze twórcy ludowego” w Muzeum Etnograficznym w Warszawie / 4. Międzynarodowe Spotkania Dudziarzy, Lirników i Śpiewaków w Mielniku 27.05.2025

Wiedza

Chrzest i chrzciny
- Najważniejszym momentem recepcyjnym w życiu dziecka i niemowlęcia był obrzęd kościelny chrztu - mówiła w "Abecadle etnografa" dr Barbara Ogrodowska. - Dopiero wtedy dziecko zostawało przyjęte w świetle prawa zwyczajowego i kościelnego oraz przyjętego obyczaju do społeczności.
Szamanizm
- Szamanizmem nazywa się zespół praktyk i wierzeń, które charakteryzują się tym, że praktykujący je szaman wchodzi w odmienny stan świadomości - w "Abecadle etnografa" tłumaczyła dr Ewa Klekot.
Kosmos
- Kosmos postrzegano w opozycji do świata ludzi: tego, co nieskończone, bezkresne, wobec tego, co skończone, ograniczone - pisała w swoim "Przewodniku po tradycji" prof. Anna Zadrożyńska.
Gender – płeć kulturowa
- Czym jest płeć w sensie biologicznym wszyscy wiemy. Każdy z nas ma swoją płeć. Rodzimy się najczęściej jako kobiety lub mężczyźni i różnimy się między sobą pod względem anatomicznym, to kwestia bezsprzeczna i uniwersalna - tłumaczyła dr Maria Małanicz-Przybylska.
Matki Boskiej Gromnicznej
- W tradycji ludowej gromnica bronić miała ludzi i ich domostwa przed groźnymi żywiołami, a przede wszystkim przed burzą, uderzeniem pioruna i ogniem - opowiadała dr Barbara Ogrodowska. - Uważano, że posiada moc odwracania gromów i błyskawic i stąd wzięła się jej ludowa nazwa. 
Słońce, symbol wszystkiego
W "Abecadle etnografa" Marzena Trybała czytała fragment książki "Świętowania polskie. Przewodnik po tradycji" prof. Anny Zadrożyńskiej dotyczący Słońca.
Skąd się biorą symbole?
- Wyraz "symbol" pochodzi z greki, gdzie oznaczał cechę albo znak rozpoznawczy. Wzięło się to z antycznego zwyczaju łamania płytki na pół i rozdawania części osobom po to, żeby mogły się rozpoznać - opowiadał dr Łukasz Sochacki.
Zioła i rośliny lecznicze
Na ogół uważano je za dobroczynne i wykorzystywano w wielu aspektach życia. Wiedza zielarska, wspierana magicznymi zabiegami, fabularyzowała właściwości wielu roślin. W jaki sposób?  W "Abecadle Etnografa" fragmenty książki prof. Anny Zadrożyńskiej czytała Marzena Trybała. 
Noc Kupały, czyli pochwała życia
23 czerwca, w wigilię św. Jana obchodzono Sobótkę, Kupałę, Kupalnockę - na polanach leśnych i na miedzach rozpalano wtedy ogniska, wokół których bawili się młodzi ludzie. W jaki sposób? O tym opowiadała dr Barbara Ogrodowska.
Markety i jarmarki
- Bardzo lubię markety - mówiła w archiwalnym nagraniu etnolog prof. Anna Zadrożyńska - bo cenię sobie uczucie bezpieczeństwa, które dają.
Zielone Świątki
- Między 10 maja a 12 czerwca obchodzi się uroczystość Zesłania Ducha Świętego na apostołów. To ważne święto w tradycji ludowej - w "Abecadle Etnografa" tłumaczyła dr Barbara Ogrodowska.
Tradycja, cz. 1
- Tradycja jest jednym z pojęć, na których współczesny człowieka opiera swój światopogląd. Jest częścią kilku bardzo ważnych par opozycyjnych znaczeń - mówiła dr Ewa Klekot.
Drzewa i ich symbolika, cz. 1
Drzewa w tradycyjnej kulturze wyobrażały prawie cały wszechświat, korzeniami łączyły świat podziemny z ziemią ludzi, sięgając aż do nieba. Poszczególne gatunki pełniły różne funkcje w duchowym życiu człowieka. Jakie? Fragmenty książki Anny Zadrożyńskiej czytała Marzena Trybała.
Section16
historia polskiego folku
06'31 Cotton Cat, z pasji muzyką celtycką
09'11 Polski folk na odwrót
04'59 W kręgu celtyckim Mariuszem Migałką
Section17
Źródłosłów
05'23 Okno
05'58 Mirt
05'31 Jałowiec
Section25
Section24
Section28
Section29

Playlisty Spotify

Więcej
Section33
Section51