X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Section00
teraz na antenie
Polacy w Konkursach Chopinowskich
11:00 - 12:00
Stanisław Dybowski
live
Stanisław Dybowski
następnie
Przed Chopinem
Ewa Szczecińska
Grzegorz Dąbrowski
Krzysztof Dziuba
Maciej Łukasz Gołębiowski
Milena Gąsienica
12:00 - 13:00
Radio Chopin
Section01
Biografia dźwiękowa
Rękopisy
Konkurs
Chopinowski - kronika
Pop Chopin
Dyskografia

Franciszek Bylicki

16 grudnia 1863 roku Franciszek Bylicki, pianista, pedagog, publicysta muzyczny, sybirak, zakończył swą „czynną służbę” w powstaniu styczniowym. Będąc uczniem VI klasy gimnazjalnej zaciągnął się w szeregi powstańcze. Służył w kawalerii. Zesłany do Tobolska, zarabiał na życie muzyką. Po powrocie do kraju wiele koncertował. 13 grudnia 1899 r. do Krakowa przyjechał z wykładem na temat Chopina Zygmunt Noskowski, Bylicki wystąpił wtedy jako muzyczny ilustrator. (sd)
Section44
Section04

W oczach innych

Section06

Ut musica poesis

Section07

Polska
Chopina

Europa
Chopina

Dźwiękowa biografia

Dyskografia

Paderewski - Kevin Kenner

Zawsze szanowałem sztukę Kevina Kennera, zwycięzcy Konkursu Chopinowskiego z 1990 r.: nie efektowną, ale poważną i dążącą do zrozumienia muzyki. Od ładnych kilku, a może już nawet kilkunastu lat, patrzę jednak z wciąż rosnącym zaintrygowaniem jak nieustannie się ona rozwija, jak dojrzewa. Pianista niegdyś po prostu satysfakcjonujący, osiąga dziś mądrość dostępną zaledwie garstce wybrańców. Nie chodzi o aparat gry (ten był i pozostaje nienaganny), ale o przekaz treści, równowagę elementów, logikę i wręcz głębię, oparte na znajomości sensu partytury. Kenner nie szuka przy tym nowych efektów, po prostu odnajduje naturalną – chciałoby się powiedzieć: prostą, ale to pojęcie może być mylące – drogę przez meandry muzyki. Dlatego jego najnowsza płyta z utworami Ignacego Jana Paderewskiego, wydana przez NIFC, ucieszyła mnie przynajmniej tak samo, jak zapowiedź występu podczas festiwalu Chopin i Jego Europa (15 VIII).

Chopin. Hubert Rutkowski on Pleyel 1847

Uczymy się słuchać i używać dawnych fortepianów. Krok za krokiem. I wcale nie jest to łatwy proces.

Fortepian Chopina – Krzysztof Książek

Ten pomysł mógł wydawać się już pewną ekstrawagancją, może nawet przesadą – a jednak otworzył przed nami zupełnie nowe perspektywy, dał wgląd w zagadnienia, które wcześniej mogliśmy jedynie teoretycznie przeczuwać. I pozwolił nie tylko stawiać pytania, ale nawet próbować na nie odpowiadać. W tym roku kolekcja fortepianów Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina wzbogaciła się o rekonstrukcję pierwszego fortepianu Chopina – instrumentu, na którym powstały m.in. Koncerty fortepianowe. I który zabrzmiał pod palcami kompozytora w marcu 1830 roku, gdy po raz pierwszy zaprezentował publiczności Koncert f-moll (opublikowany jako drugi, ale powstały jako pierwszy).

Chopin & Viola

Altówka ma wyjątkowo piękny dźwięk. To prawda, nie jest równie błyskotliwa jak skrzypce, ale za to mniej jaskrawa – cieplejsza. Nie jest równie głęboka i bogata, jak wiolonczela, ale bardziej intymna, domowa. Pomysł zagrania utworów kameralnych Chopina z altówką zamiast skrzypiec i wiolonczeli obiecuje więc wejście nie tylko w nowy wymiar brzmienia – lecz jakby w nowy charakter muzykowania. Pozostawiamy na boku wielki styl koncertowy, wchodzimy w przytulny, bliski, rzeczywiście domowy. Chciałoby się powiedzieć: salonowy – gdyby słowo to nie było obciążone szeregiem negatywnych znaczeń, tutaj akurat niemających żadnego zastosowania.

Sibelius - Leif Ove Andsnes

Sibeliusa nie kojarzymy z muzyką fortepianową – i chciałoby się powiedzieć: słusznie. A jednak nie całkiem, co pokazał na swej płycie Leif Ove Andsnes.

Wiłkomirska - Szymanowski, 1955

Odeszła mistrzyni polskiej wiolinistyki, Wanda Wiłkomirska. Będziemy ją pamiętać z różnych kreacji, wśród nich jednak szczególne miejsce zajmuje muzyka Szymanowskiego. Zwłaszcza jego I Koncert skrzypcowy. A świadectwem jego roli jest płyta, jaką w 2015 roku opublikował Warner. 60 lat po utrwalonym na niej wydarzeniu.
Archiwalne płyty

Rozmowy w Polskim Radiu

Section08

Kronika Konkursu Chopinowskiego

Section09

Laureaci

Section10

Jurorzy Konkursu Chopinowskiego

Section66
Section13

Nagrody Polskiego Radia

Nagroda za Mazurki

Diamentowa Batuta