X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Section00
teraz na antenie
Fryderyka Chopina dzieła wszystkie/Niepodległość zaszyfrowana w dźwiękach
14:00 - 15:00
Marcin Majchrowski
live
Marcin Majchrowski
następnie
Chopin live
Róża Światczyńska
Grzegorz Dąbrowski
Krzysztof Dziuba
15:00 - 17:00
Radio Chopin
Section01

Aktualności

Section02
arrow_back_ios
arrow_forward_ios
arrow_back_ios
arrow_forward_ios
Biografia dźwiękowa
Rękopisy
Kompozytor miesiąca
Ut musica poesis
Dyskografia
Rozmowy w Polskim Radiu

Początek końca?

21 lipca 1847 r. Chopin odpowiedział na list Solange: „Bardzo jestem zmartwiony wiadomością, że Pani czujesz się cierpiąca. Pośpieszam oddać Pani powóz mój do Jej dyspozycji. Napisałem w tej kwestii do matki Pani”. Solange przebywała w tym czasie w La Châtre i chciała czym prędzej powrócić do Paryża. Nie otrzymała jednak zgody matki na wypożyczenie powozu Chopina. Kreśląc te kilka zdań do Solange, kompozytor zdawał sobie sprawę, że sprzeciwiając się woli George Sand kolejny już raz poważnie jej się naraża. Miał też świadomość, że jego decyzja stała się początkiem końca ich stosunków i ośmioletniego pożycia ze sobą. (md)
Section44
Section07

W oczach innych

Section12

Ut musica poesis

Section13

Dźwiękowa biografia

Dyskografia

Karl Böhm w Dreźnie: Schubert 1942 i 1979

Nie jestem wielkim miłośnikiem Karla Böhma... ale jest kilka wyjątków. Należą do nich nagrania zebrane właśnie na tej płycie.

Bach: Sonaty i Partity na skrzypce solo - Carmignola

Giuliano Carmignolę znamy jako najznakomitszego wykonawcę Vivaldiego i muzyki włoskiego baroku w ogóle. Co wnosi do najbardziej skomplikowanych dzieł na skrzypce solo?

Rachmaninoff plays „Symphonic Dances”

Wśród wielkich pianistów znajduje się jedna szczególna postać, lokowana na samym szczycie hierarchii – a zarazem postrzegana jako przekraczająca miarę wielkich pianistów: Sergiusz Rachmaninow.

Paderewski - Kevin Kenner

Zawsze szanowałem sztukę Kevina Kennera, zwycięzcy Konkursu Chopinowskiego z 1990 r.: nie efektowną, ale poważną i dążącą do zrozumienia muzyki. Od ładnych kilku, a może już nawet kilkunastu lat, patrzę jednak z wciąż rosnącym zaintrygowaniem jak nieustannie się ona rozwija, jak dojrzewa. Pianista niegdyś po prostu satysfakcjonujący, osiąga dziś mądrość dostępną zaledwie garstce wybrańców. Nie chodzi o aparat gry (ten był i pozostaje nienaganny), ale o przekaz treści, równowagę elementów, logikę i wręcz głębię, oparte na znajomości sensu partytury. Kenner nie szuka przy tym nowych efektów, po prostu odnajduje naturalną – chciałoby się powiedzieć: prostą, ale to pojęcie może być mylące – drogę przez meandry muzyki. Dlatego jego najnowsza płyta z utworami Ignacego Jana Paderewskiego, wydana przez NIFC, ucieszyła mnie przynajmniej tak samo, jak zapowiedź występu podczas festiwalu Chopin i Jego Europa (15 VIII).

Chopin. Hubert Rutkowski on Pleyel 1847

Uczymy się słuchać i używać dawnych fortepianów. Krok za krokiem. I wcale nie jest to łatwy proces.

Fortepian Chopina – Krzysztof Książek

Ten pomysł mógł wydawać się już pewną ekstrawagancją, może nawet przesadą – a jednak otworzył przed nami zupełnie nowe perspektywy, dał wgląd w zagadnienia, które wcześniej mogliśmy jedynie teoretycznie przeczuwać. I pozwolił nie tylko stawiać pytania, ale nawet próbować na nie odpowiadać. W tym roku kolekcja fortepianów Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina wzbogaciła się o rekonstrukcję pierwszego fortepianu Chopina – instrumentu, na którym powstały m.in. Koncerty fortepianowe. I który zabrzmiał pod palcami kompozytora w marcu 1830 roku, gdy po raz pierwszy zaprezentował publiczności Koncert f-moll (opublikowany jako drugi, ale powstały jako pierwszy).
Archiwalne płyty

Rozmowy w Polskim Radiu

Polska
Chopina

Europa
Chopina