X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Beethoven: Sonaty - Murray Perahia

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2018 13:59
Najnowsza płyta Murraya Perahi z wielką Sonatą Hammerklavier Beethovena wywołała mieszane uczucia. Z jednej strony dźwiękowa katedra tego niezwykłego dzieła otrzymała ciekawszą interpretację, niż to, do czego przyzwyczaił mnie amerykański pianista – czyli do ślizgania się z pewnym wdziękiem po powierzchni muzyki. Z drugiej strony – to znacznie mniej, niż Perahia potrafił wydobyć z niej w trakcie występów na żywo, jakie grał przed wejściem do studia.
Audio
Szkoda, pozostaje nam jednak w rękach płyta. Nie idealna, ale niosąca własne wartości. Przy szeregu niedostatków, które są właściwe dla Perahi zawsze, czyli braku jakiegokolwiek zmysłu architektonicznego, braku konstrukcji (co w tej Sonacie jest szczególnym problemem), cieszy mnie tu jego linearność, wielopłaszczyznowość - czyli po prostu polifoniczność. Atutem są klarownie podane głosy, a konsekwencja w ich przedstawianiu parokrotnie tworzy fragmenty, jakie naprawdę rzadko zdarzają u innych pianistów (albo i w ogóle). Niestety, tak istotna u Beethovena forma powstaje wyłącznie z płynącego ruchu dźwięków, z faktu, że muzyka pędzi do przodu - ale może taki musi być koszt podobnego skupienia na polifonii? Brak też wdzięku, gestu, dostrzeżenia roli detali czy jakichś mniejszych cząstek - czyli jakiegokolwiek urozmaicenia - co na dłuższą metę robi się nużące i jednostronne. Mimo wszystko z całości wyłania się jakaś wartość - odrębna, właściwa tylko dla Murraya Perahi. A to już nie mało.
Jakub Puchalski
Zobacz więcej na temat: Ludwig van Beethoven