X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Andrzej Sułek

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2017 17:26
Andrzej Sułek
Andrzej SułekFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Moje pierwsze spotkanie z Chopinem...

Każde - patrz punkt 3.

Myślę Chopin, mówię...

Szopen.

Mój najbardziej osobisty utwór Chopina to...

To Barkarola Fis-dur. Pozostaje w swej kondensacji nieprześcignioną kwintesencją stylu chopinowskiego. Bogactwo muzycznych pomysłów i finezyjne mistrzostwo ich przetwarzania łączą się tu z genialnie użytym medium fortepianowego brzmienia i arcypianistycznie zapisanej partytury. Z tego, co Chopin zawarł w niespełna dziesięciominutowym strumieniu fortepianowej muzyki, kto inny stworzyłby potężny poemat symfoniczny. Tu właśnie tkwi istota i sens odpowiedzi na pierwsze pytanie. Muzyka Chopina to bezmierne bogactwo inwencji, które za każdy razem można odczytać na nowo, inaczej. Zawsze po raz pierwszy.

Chopin na współczesnym steinwayu czy na historycznym erardzie, pleyelu, broadwoodzie?

Nie jestem dogmatyczny. Chopina można i powinno się grać zarówno na fortepianach historycznych, jak i na instrumentach współczesnych. Te pierwsze pozwalają najprostszą ścieżką dotrzeć do materii dźwiękowego świata Chopina i jego czasów. Te drugie – do świata jego dźwiękowej i brzmieniowej wyobraźni. Wynoszą jego muzykę poza materialne ramy historycznego "tam i wtedy" w sferę ponadczasową i idealną. Bo nie ulega dla mnie wątpliwości, że Chopin nie tylko nie odrzuciłby steinwaya, lecz z właściwą sobie znajomością "duszy" i natury fortepianu, wydobył z niego te wszystkie nowe wartości i jakości, jakie dziś oferuje on kompozytorom i pianistom. Nawet jeśli wzdragałby się przed występami we współczesnych salach dla setek i tysięcy słuchaczy.