X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Konkurs Chopinowski po II etapie. Kogo szukamy?

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2018 00:21
Co chciało pokazać jury? Czy fortepianistów, którzy oddychają z historycznym instrumentem? Czy sprawnych pianistów współczesnych, którzy potrafią usiąść też do XIX-wiecznego pleyela lub erarda i wykonać bez trudu utwór Chopina? Czy muzyków pośrednich, uniwersalnych, łączących braki jednych i drugich? A czy wśród debat sędziów pojawiła się w ogóle kategoria chopinisty? I na czym polega polska klątwa Sonaty h-moll?
Tomasz Ritter
Tomasz RitterFoto: Wojciech Grzędziński, Darek Golik / NIFC

Nie ma co przesadzać. Choć pewne postaci wybrane do finałowego, trzeciego już etapu Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych budzą wątpliwości, aż 2/3 werdyktu jest oczywiste. Koncerty Chopina z orkiestrą zagrają więc:

Dmitry Ablogin (Rosja)

Antoine de Grolée (Francja)

Naruhiko Kawaguchi (Japonia)

Krzysztof Książek (Polska)

Tomasz Ritter (Polska)

Aleksandra Świgut (Polska)

Przesłuchania, w których muzykom towarzyszyć będzie Orkiestra XVIII Wieku pod dyr. Grzegorza Nowaka, rozpoczną się w środę o godz. 18 w sali Filharmonii Narodowej. A wyrazy zdziwienia, jakie wywołał werdykt, jak również wrażenia z ostatniego dnia drugiego etapu znajdą Państwo w nagraniu studio konkursowego, w którym dyskutowali komentatorzy Polskiego Radia Chopin: Małgorzata Pęcińska, Roman Markowicz i Jakub Puchalski. Tam też nie tylko kreacje najbardziej udane, ale i te, które budziły wątpliwości, stawiały pytania – jak finał Sonaty h-moll pod palcami Tomasza Rittera. Przywołane są także pianistki, których będzie nam brakować w Konkursie. I wraca pytanie: czym dla jurorów jest „chopinista”?

Posłuchaj
116:31 chopin_studio_konkursowe_10.09.2018.mp3

 

Konkurs Chopinowski – II etap. Nie każdy...

… weźmie po Książku klawisze – chciałoby się strawestować znaną (choć frywolną) fraszkę Kochanowskiego. Drugi dzień drugiego etapu z pewnością należał do polskiego pianisty.


Wciąż słuchamy mazurków, polonezów i sonat. Krzysztof Książek zagrał nadzwyczajnie, a cały cykl Mazurków op. 50 – wręcz zjawiskowy – wraz ze Scherzem z Sonaty h-moll usłyszą Państwo w naszym studio konkursowym. Gośćmi Małgorzaty Pęcińskiej i Jakuba Puchalskiego byli dwa pianiści, Roman Markowicz i Marek Bracha.

Różnie działo się w niedzielę na Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych – co staraliśmy się Państwu przekazać. Poza Książkiem dyskusje wzbudziła także otwierająca przesłuchania Dinara Klinton, jak zwykle prezentująca nienaganną pianistykę, lecz czy równie doskonałą treść? I treść, i technika były jednak problemami, które wracały i przy innych konkursowych produkcjach. Do odsłuchania poniżej. Zapraszamy.

Posłuchaj
102:38 chopin_studio_konkursowe_09.09.2018.mp3

W poniedziałek na Konkursie dzień polski. Początek o godz. 10, sesja popołudniowa o 17, a studio konkursowe Polskiego Radia Chopin jak zwykle o 22. 

 

Konkurs Chopinowski – II etap. Pianiści pragną wolności! Podcast

Drugi etap to czas prawdy. Moment „odkrycia kart” przyniósł zarówno rozczarowania, jak i zachwyty.


Sonata, pełen opus mazurków oraz któryś z wielkich polonezów (As-dur, fis-moll, Es-dur z Andante spianato, albo oba Polonezy z op. 26) – to już repertuar, w którym nie da się schować za śpiewającymi foriturami wdzięcznych polonezików z początku XIX wieku, albo za wyuczoną fugą Bacha – jak było w etapie pierwszym Konkursu Chopinowskiego na Historycznych Instrumentach. Ale trudności dotyczą nie tylko pianistów. Jeszcze większe będzie miało jury. Gdyż część młodych adeptów gry na dawnych instrumentach teraz już całkiem jawnie rzuciło wyzwanie przyjętym zasadom interpretowania muzyki Chopina. „Skoro sięgnęliśmy po dawne, historyczne fortepiany z czasu życia kompozytora – zdają się wołać z estrady – to wręcz konieczne jest też sięgnięcie po ówczesne metody gry!” Do ich podstaw należy jednak niemal pełna wolność wykonawcy wobec dzieła muzycznego. Idea, która została w ciągu ostatniego stulecia potępiona i skazana na unicestwienie – a wyrok ten XX wiek poczytywał sobie za największy sukces w dziedzinie interpretacji muzyki. Wg niego prawomocny może być tylko czysty tekst kompozytora – a wykonawca (właśnie: już raczej „wykonawca”, a nie „interpretator”) ma być jedynie jego możliwie przezroczystym, obiektywnym realizatorem, przestrzegającym wszystkich stojących w nim wskazówek i broń Boże niedodającym niczego od siebie. Swobody – najmniej, jak się da.

Paradoks, gdyż chcąc dojść do sedna, do prawdziwego brzmienia muzyki pomyślanego przez kompozytora, zwrócono się też pół wieku temu po dawne instrumenty i metody gry – a w nich odkryto, że nie istnieje coś takiego, jak skończone, zamknięte dzieło, oraz że kompozytorzy przez długi czas wręcz liczyli na doimprowizowanie pewnych jego aspektów przez muzyków. Dodawanie ornamentów, wypełnianie harmonii, kreowanie nowych sposobów narracji przez przyspieszenia i zwolnienia – czyli zmienianie dzieła, i to nie tylko powierzchowne, ale wręcz sięgające jego struktury. Stopniowo stwierdzono, że praktyka ta dotyczyła nie tylko czasów baroku, lecz i klasycyzmu, i z pewnością sięgała romantyzmu. Chopin zapewne tego nie „oczekiwał”, ale sam dostarczał różne warianty swoich utworów, a także grywając je i improwizując najprawdopodobniej przedstawiał różne ich wersje. A zatem – czy pianiści mogą, czy nie mogą stosować daleko idącą swobodę agogiczną i dynamiczną: przyspieszać, zwalniać, przerysowywać kontrasty, wyciągać na wierzch melodię kosztem reguł rytmicznych? Drugi etap Konkursu postawił to pytanie z całą mocą: trudno o większe zderzenie, niż pełna fantazji, bardzo osobista, aczkolwiek doskonale przeprowadzona interpretacja Dimitra Ablogina i zdyscyplinowana, czysto akademicka gra Erica Clarka. Zderzyły się światy. Na razie na estradzie – a już jutro wieczorem w werdykcie jurorów, którzy będą musieli spróbować na żądania młodych pianistów odpowiedzieć.

Tymczasem natomiast zapraszamy do posłuchania dyskusji na temat pierwszego dnia II etapu i dylematów, które postawił. W studio konkursowym, do którego zapraszamy na żywo codziennie o 22 (w dni przesłuchań), zasiedli: Małgorzata Pęcińska, Roman Markowicz oraz Jakub Puchalski.

Posłuchaj
101:00 chopin_studio_konkursowe_08.09.2018.mp3