X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Akuszer miesiąca

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2018 22:08
W jaki sposób kompozytor powinien dbać o swoje powodzenie? Nie wystarczy pisać dobrą – a nawet wybitną czy wręcz fascynującą – muzykę. Przekonał się o tym Eugeniusz Morawski – bohater audycji „Kompozytor miesiąca” Polskiego Radia Chopin. Bohater – niemal po raz pierwszy od 70 lat. Już w najbliższą niedzielę jego sylwetkę i zachowane okruchy dorobku przedstawi Klaudia Baranowska.
Eugeniusz Morawski (z lewej) jako laureat państwowej nagrody muzycznej, wraz z ministrem Januszem Jędrzejewiczem (w środku) i Wacławem Berentem, który otrzymał nagrodę literacką (z prawej).
Eugeniusz Morawski (z lewej) jako laureat państwowej nagrody muzycznej, wraz z ministrem Januszem Jędrzejewiczem (w środku) i Wacławem Berentem, który otrzymał nagrodę literacką (z prawej).Foto: NAC

Dwa wielkie balety – ale poza tym tylko trzy młodzieńcze poematy symfoniczne i garść pieśni: tyle ostało się z wielkiego dorobku twórczego Eugeniusza Morawskiego po Powstaniu Warszawskim. Do tego jeden kwartet smyczkowy, który skomponował już po wojnie. Na ich podstawie śmiało można powiedzieć, że Morawski był najważniejszym po Szymanowskim polskim kompozytorem swoich czasów. Czasów przełomu, w których pod znakiem Ryszarda Straussa największe indywidualności wypracowywały nowy kształt muzyki – rodził się XX wiek. Swój udział w tym porodzie miał i Bartók, i Szymanowski – i Morawski, który rozpoczynał twórczość niewątpliwie pod wpływem wczesnego Straussa, choć... powiedziałbym, że z bardziej przekonującą treścią, i semantyczną, i przede wszystkim muzyczną. Fantastycznie skonstruowany, porywający poemat Don Quichote należy do wąskiego grona najwybitniejszej muzyki symfonicznej pierwszych lat XX wieku, dwa pozostałe, oparte na tekstach Poego, wciągają w nastrój tajemniczej grozy. Zadziwiające, jak ten sam twórca potrafił pójść po latach w kierunku dynamizmu spod znaku Prokofiewa – zachowując cały talent operowania wielką orkiestrą, wraz z naturalną zdolnością tworzenia muzyki charakterystycznej i zapadającej w pamięć. Będą mieli Państwo poznać tę twórczość w najbliższych audycjach Klaudii Baranowskiej. Dwa odcinki w dwie kolejne niedziele, o godz. 21. Natomiast rys biograficzny kompozytora, pióra prof. Marcina Gmysa, najwybitniejszego znawcy muzyki polskiej tamtej epoki, znajdą Państwo w rubryce Kompozytor miesiąca na naszej stronie internetowej.

Jakub Puchalski