X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

W drodze do „wielkiego” Konkursu Chopinowskiego w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2019 14:24
Ponad szesnaście godzin przesłuchań, szesnaście godzin artystycznych uniesień, czasem wielkich i porywających, niekiedy bardziej stonowanych, ale na pewno nigdy nie pozostawiających słuchacza obojętnym.
Ośrodek Chopinowski
Ośrodek ChopinowskiFoto: Szafarnia

Każdy z dwadzieściorga uczestników szafarskiego Konkursu Chopinowskiego w wiekowej kategorii między 14 a 16 rokiem życia, stanął przed zadaniem wykonania wybranej klasycznej formy sonatowej (Haydna, Mozarta lub Beethovena), jednej dowolnej kompozycji o charakterze wirtuozowskim, jednego walca i nokturnu Chopina, wreszcie jedynej w programie pozycji obowiązkowej: napisanego przez patrona Konkursu Mazurka a-moll op. 17 nr 4. Dlaczego akurat tego utworu? Nie tylko z powodów czysto estetycznych – wszak należy on do najpiękniejszych przejawów Chopinowskiego liryzmu (Mazurek a-moll zainspirował nawet w 1976 roku Henryka Mikołaja Góreckiego do napisania jednej z części jego potem kultowej III Symfonii „Symfonii Pieśni Żałosnych”) – ale przede wszystkim dlatego, że – jak głosi legenda – arcydzieło to (noszące przydomek „Żydek”) wedle wysokiego prawdopodobieństwa zostało przez Chopina w ogólnym zarysie naszkicowane podczas jego wakacyjnego pobytu w 1824 roku u państwa Dziewanowskich w Szafarni.

Poziom zaprezentowany przez uczestników tej grupy Konkursu był niezwykle wyrównany. Zarysowało się w tym gronie co najmniej kilka wybitnych osobowości, spośród których szczególnie wyróżniło się chyba czterech pianistów: niezwykle uwrażliwiony poetycko, ale też pewny technicznie piętnastoletni Mateusz Mirosław Dubiel z Bielska-Białej (uczeń Anny Lenart i Anny Skarbowskiej), charyzmatyczny i imponujący błyskotliwą techniką, także piętnastoletni Chińczyk Yifan Hou (uczeń Tang Jina) oraz – uwaga, bo to rzadkość! – szesnastoletni bracia bliźniacy z Bułgarii Hassan i Ibrahim Ignatov (studiujący już na co dzień w berlińskiej Hochschule für Musik Hanns Eisler u Birgitty Wollenweber), których podziwialiśmy za żelazną konsekwencję w realizacji artystycznych założeń i potężny, z rzadka tylko „przesterowany” dźwięk (obaj muzycy goszczą w szafarni już po raz drugi – przed trzema laty zdobyli wysokie lokaty w grupie średniej). Poglądów na muzykę tej czwórki, która weszła już do grona laureatów posłuchać możemy w specjalnym materialnie video, a osobno zamieszczamy wypowiedzi trojga innych uczestników z Polski, Turcji i Nowej Zelandii, którzy tym razem pełnego uznania w oczach jurorów nie zyskali. W gronie finalistów znalazło się także dwoje muzyków nie mniej interesujących: uczeń Karola Radziwonowicza z Warszawy – szesnastolatek Mikołaj Krzysztof Seroka oraz jedyna w tym męskim gronie pianistka – szesnastoletnia Qingcheng Guo z Chin (pracująca od kierunkiem Hu Xiaoxue).

Który z wyselekcjonowanych wczoraj artystów zatriumfuje ostatecznie – okaże się podczas niedzielnej gali rozdania nagród i koncertu laureatów, wydarzenia, które będziemy transmitować na antenie Polskiego Radia Chopin. Bez względu na werdykt jedno wydaje się pewne już dziś: każdy z sześciorga nastoletnich pianistów posiada wszelkie atuty, by znacząco zapisać się w historii „wielkiego” Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Jeśli nie podczas rywalizacji przyszłorocznej, to z pewnością w roku 2025.