X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

„Ucho” przy via Appia

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2019 20:15
Dlaczego we wczesnym średniowieczu chorał chorał gregoriański obecny był wszędzie – z wyjątkiem Rzymu? I dlaczego mnisi z Solesmes w XIX wieku stworzyli jego nową, za to obowiązującą do dziś formę? Wreszcie: jakie piętno wycisnął na muzyce, sięgające aż do wieku XX? Będziemy się nad tym zastanawiać podczas wędrówek po zakamarkach Rzymu w sobotnim „Uchu nienasyconym”.
Fontanna di Trevi w Rzymie
Fontanna di Trevi w RzymieFoto: Pixabay/weareaway

Wyruszamy jak zwykle o godz. 10 – a poza absydami rzymskich bazylik, zajrzymy też do Galerii Borghese, do komnat renesansowych pałaców, w których rodził się barok – a także przeskoczymy do trudnych czasów lat 20. i 30. ubiegłego wieku, które dały światu jedną z najbardziej niedocenianych twórczości: muzykę Ottorina Respighiego. Spacer po Wiecznym Mieście rozpoczniemy więc w czasach karolińskich, z których pochodzą najstarsze zapisy muzyczne, jakże inne od uznanych za kanoniczne wersje śpiewu kościelnego, a zakończymy nieuniknionymi w tym kontekście poematami rzymskimi Respighiego, koniecznie pod batutą Fritza Reinera. Wcześniej jednak utwór nadzwyczajny, którego bardzo brakuje w repertuarze koncertów fortepianowych: tegoż Respighiego Concerto in modo misolidio – Koncert w modus miksolidyjskim, aktualizujący język chorału gregoriańskiego do muzycznych potrzeb początku XX wieku. Ciekawiej, w sposób znacznie bardziej nastrojowy, niż w popularniejszym koncercie skrzypcowym Concerto gregoriano – który celowo tym razem odłożymy na bok. Zamiast tego posłuchamy nadzwyczajnego Kwartetu Doryckiego (Quartetto dorico), w którym tematy i modi chorałowe otrzymują niezwykłą formę quasi kwartetu, quasi jednoczęściowego poematu na smyczki. Sędziwy Rzym wciąż potrafi zaskoczyć!

 

Jakub Puchalski