X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Między czardaszem a gulaszem

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2019 16:25
Czym jest muzyka węgierska? Dlaczego czardasze i verbunkosze przyjęły się jako jej emblemat? I kto jest jej najwybitniejszym wykonawcą? Odpowiedzi szukać będziemy w Uchu nienasyconym – w sobotę o godz. 10 – w Budapeszcie.
Budapeszt Parlament
Budapeszt ParlamentFoto: pixabay.com

Na ostatnie pytanie odpowiedzią jest przy tym cała plejada nazwisk. Żaden inny naród – w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców – nie dał światu porównywanej liczby wielkich dyrygentów. W trzygodzinnej audycji nie udało się pomieścić każdego z nich choćby w jednym, niedługim utworze: posłuchamy Fritza Reinera, George'a Szella, Eugene'a Ormandy'ego, Antala Doratiego, Ferenca Fricsaya, George'a Soltiego i najwybitniejszego węgierskiego kapelmistrza dnia dzisiejszego – zarazem bodaj najwybitniejszego dyrygenta swojego pokolenia (i wszystkich młodszych) – Ivana Fischera. W muzyce, w której nie mają sobie równych – w utworach Węgrów: przede wszystkim Beli Bartóka i Zoltana Kodalya, ale też efektownego Leo Weinera. Najwięksi twórcy muzyki XX-wiecznej, skonfrontowani ze źródłami swojej sztuki (bo pojawi się nawet etnomuzykologiczny zapis dokonany przez Bartóka na początku stulecia, wraz ze swym artystycznym przetworzeniem), a także największe orkiestrowe przeboje ich autorstwa: m.in. błyskotliwa suita Harry Janos Kodaly'a i jedno z najlepszych nagrań podpisanych przez Soltiego, Suita taneczna Bartóka. A jako entrée węgierskie fajerwerki fortepianowe: od Rapsodii węgierskich Liszta (Novaes i Nyiregyhazi) po Kontrasty Bartóka z Szigetim, Benny Goodmanem i kompozytorem przy fortepianie! Zapraszamy do Budapesztu!