X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Od „Dziadów” do „Todtenfeier”

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2019 21:15
Znamy to doskonale: zjawy stają przed Guślarzem i zgromadzonym w kaplicy ludem. Część druga „Dziadów” Mickiewicza ubrana została w muzykę przez Moniuszkę, otrzymując formę kantaty dramatycznej i tytuł „Widma”. Ale to nie jedyne wybitne dzieło inspirowane „Dziadami”. Inna ich część (która?) wpłynęła także na narodziny II Symfonii Mahlera. Oba utwory wypełnią sobotnie „Ucho nienasycone”.
Sankt Petersburg  Rosja
Sankt Petersburg / RosjaFoto: pixaby.com

Po zakończonym już przed tygodniem festiwalu Moniuszko w kościołach Warszawy, w którym przypominane były utwory religijne polskiego kompozytora, w najbliższą sobotę jeszcze jeden mocny akcent obchodzonego jubileuszu – związany ze spełnieniem jednego z marzeń twórcy: wystawieniem jego Widm w Petersburgu. Z ponad półtorawiekowym opóźnieniem, w końcu jednak Widma zachwyciły rosyjską publiczność i wykonawców – o czym opowiedział w wywiadzie dla Radia Chopin Aleksiej Wasiliew, dyrygent i rektor słynnego Konserwatorium w mieście nad Newą. Rozmowa miała miejsce bezpośrednio po wykonaniu Widm w teatrze w Ermitażu 23 października, w ramach XIX International Conservatory Week Festiwal, w trakcie którego odbyła się też konferencja Moniuszkowska, z udziałem profesorów Natalii Braginskajej i Dymitra Braginskogo, a także, ze strony polskiej, Przemysława Krzywoszyńskiego i Marcina Gmysa – wszystko to zaś wydarzyło się dzięki zaangażowaniu Konsulatu Polskiego i Instytutu Polskiego w Petersburgu. Wykonawcami dzieła Moniuszki – w wersji półscenicznej – byli chór i orkiestra Konserwatorium w Petersburgu oraz soliści z Teatru Wielkiego Opery Narodowej, w naszej audycji zabrzmi natomiast ubiegłoroczne nagranie płytowe zespołów NFM pod batutą Andrzeja Kosendiaka. Co ważne: pierwsze w wersji przywróconej do postaci oryginalnej przez Macieja Prohaskę – a orkiestracje utworów Moniuszki obrosły przez dekady ogromną ilością naleciałości.

Drugie dzieło sobotniego południa przeniesie nas w inny świat dźwiękowy, ideowy i emocjonalny – w świat wizji Gustava Mahlera. Swego rodzaju tradycją staje się prezentowanie przez nas w okolicy dnia Wszystkich Świętych jego II Symfonii, noszącej znamienny tytuł Zmartwychwstanie i obrazującej różne znamiona eschatologicznego wymiaru życia ludzkiego. W jaki sposób wiąże się ona z Mickiewiczowskimi Dziadami? – o tym w Uchu nienasyconym. Zapraszamy w sobotę od godziny 10.

Jakub Puchalski