X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Sen zimowego poranka

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2020 13:10
Od czarodziejskiego koncertu do czarodziejskiej muzyki – i dalej. Punktem startu dla sobotniego „Ucha nienasyconego” będzie budapesztański występ Arkadija Volodosa – a punktem dojścia?
Robert Schumann . Pomnik kompozytora w Zwickau
Robert Schumann . Pomnik kompozytora w ZwickauFoto: shutterstock.com/Pusteflower9024

Arkadij Volodos wykonał 11 grudnia w budapesztańskiej MÜPA, czyli w sali im. Bartóka, ciekawy program złożony z utworów Liszta – przeważnie późnego – i Schumanna. Wielki wirtuoz jest dziś pianistą głęboko odczuwającym poetykę utworów – i muszę przyznać, że jeszcze bardziej niż w muzyce Liszta, ujął mnie w bajecznych, kapryśnych, oscylujących między radością i melancholią wersjach dzieł Schumanna. A ponieważ głównym punktem jego koncertu była rzadko grywana Humoreska op. 20 niemieckiego romantyka, to właśnie od uwodzącej Humoreski rozpocznie się sobotnie spotkanie. Wykonanie: legendarne i jedyne w swoim rodzaju – Yves Nat.

Po Schumannie w naturalny sposób przechodzi się do Brahmsa – czeka na Państwa wielki II Koncert fortepianowy, w niecodziennym, gdyż lekkim, przejrzystym, nieledwie perlistym i klasycznym wykonaniu Emila Gilelsa i Chicago Symphony Orchestra pod batutą Fritza Reinera. Taka interpretacja pozwala zaś przejść do muzyki feerycznej, gdyż początek Koncertu Brahmsa prowadzi nas wprost do muzyki opery Oberon Karola Marii Webera. Czary Oberona nie mogą się zaś obejść bez „Elfenromantik” – czyli sławnej suity do Snu nocy letniej Feliksa Mendelssohna. Ta ostatnia zabrzmi pod dyrekcją George'a Szella.

Pozostaje jeszcze część Beethovenowska: w niej, w ostatniej godzinie audycji, zestawimy pierwszą Symfonię naszego tegorocznego jubilata z poprzedzającą ją o dekadę ostatnią symfonią twórcy, którego młody Beethoven najbardziej podziwiał – Symfonią „Jowiszową” Mozarta. Zestawimy też dwie wielkie tradycje wykonawcze: Fransa Brügghena w Mozarcie i Wilhelma Furtwänglera w Beethovenie. Czy faktycznie aż tak bardzo różne?

Jakub Puchalski