Radio Chopin

Opera Rara - BILETY!

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2021 10:15
Krakowski festiwal Opera Rara przygotował dla naszych słuchaczy dwuosobowe zaproszenia na wybrane koncerty w dniach 19-24 listopada!
Plakat wydarzenia
Plakat wydarzeniaFoto: Mat. promocyjne

Poniżej przedstawiamy program koncertów, na które miejscami dysponujemy. Prosimy o przysyłanie zgłoszeń - wraz z wybranym tytułem koncertu - na adres fchopin@polskieradio.pl. Pierwsze trzy osoby zgłaszające się na każdy koncert będą mogły odebrać dwuosobowe zaproszenia przed rozpoczęciem występów.

 

19 listopada 2021, godz. 18.00

Pałac Potockich

Maayan Licht sopran

Wioletta Fluda-Tkaczyk pianoforte


Antonio Vivaldi: Vedrò con mio diletto

Georg Friedrich Händel: Un pensiero nemico di pace

Ludwig van Beethoven: Che fa, che fa il mio bene?

Ludwig van Beethoven: T'intendo si mio cor

Franz Schubert: An die Musik

Wolfgang Amadeus Mozart: Dans un bois solitaire

Reynaldo Hahn: A Chloris

Gioacchino Rossini: Canzonetta spagnuola

Maurice Ravel: Vocalise

Richard Strauss: Morgen

Maayan Licht to kolejny, po Samuelu Mariño, sopranista na festiwalu Opera Rara. Artysta ten swoją przygodę ze sceną zaczął od studiowania aktorstwa w szkole teatru alternatywnego w Szelomi w Izraelu. Studia wokalne rozpoczął w Netanji i kontynuował w Hadze na wydziale muzyki dawnej u Rity Adams. Znany jest przede wszystkim w Holandii, gdzie występuje w prawie nigdy niepowierzanych mężczyznom słynnych sopranowych partiach w „Mesjaszu” Händla czy Mszy h-moll Bacha. To śpiewak stojący jeszcze u progu swojej kariery, której wspaniałemu rozwojowi wszystko zdaje się sprzyjać: a przede wszystkim jego eteryczna, jakby nieziemska, barwa głosu. Estradową partnerką Maayana Lichta będzie grająca na pianoforte Wioletta Fluda-Tkaczyk.


20 listopada 2021, godz. 16.00

Małopolski Ogród Sztuki

Joanna Freszel sopran

Bartłomiej Kominek fortepian


Grażyna Bacewicz: Róże, Mamidło, Smuga cienia, Oto jest noc, Inna, Samotność, Dzwon i dzwonki, Mów do mnie o miły, Nad wodą wielką, Rozstanie, Boli mnie głowa, Smoczka

Ludomir Różycki: Dzwoń dzwoneczku, W mym sercu baśni, A… a... kotki dwa, Płyną ciche srebrne, Chłód grobu powiał, Nad morzem, Akwarela, Pieśń weselna, Kiedy odejdę w dal, Orfan, Nokturn, Spojrzyj ah wokół, Rajski ptak

Joanna Freszel to jedna z najlepiej rozpoznawalnych polskich specjalistek od muzyki najnowszej, ale jej repertuar jest bardzo rozległy. Wykonuje zarówno wielkie role w operach romantycznych i bel canto (Rozyna w „Cyruliku Sewilskim” Rossiniego, Małgorzata w „Fauście” Gounoda czy Psyche w „Erosie i Psyche” Różyckiego), recitale pieśniowe, jak i bardzo liczne prawykonania utworów pisanych często z myślą specjalnie o jej głosie i możliwościach. Jest też laureatką Paszportu „Polityki” i charyzmatyczną popularyzatorką muzyki, m. in. w pasjonujący sposób opowiadającą o współczesnych technikach wokalnych na swoim kanale na YouTube. Joanna Freszel wystąpi z Bartłomiejem Kominkiem (fortepian).


21-22 listopada 2021, godz. 19.00

Teatr Łaźnia Nowa

Iain Bell: The Man with Night Sweats

monodram operowy

światowa premiera sceniczna

Iain Bell - kompozytor

Thom Gunn - tekst

Krystian Lada - koncepcja, reżyseria i scenografia

Aleksandr Prowaliński - reżyseria świateł i scenografia

Alex Rosen - bas

William Kelley - fortepian

Krystian Lada (znany doskonale na Opera Rara za sprawą swoich inscenizacji „Unknown, I Live With You” i „Sigismonda”) reżyseruje w Łaźni Nowej kameralną operę „The Man With Night Sweats” Iaina Bella. To kolejna część cyklu tego brytyjskiego kompozytora, w którym zajmuje się on kondycją współczesnego mężczyzny i jego często wypieranymi, rzadko dyskutowanymi problemami. Wykonanie pierwszego ogniwa tej serii, poświęconego męskiej anoreksji i akceptacji własnej cielesności „Comfort Starving”, miało miejsce w sierpniu tego roku na Bach Festival Świdnica i wywarło wówczas na publiczności niezwykle silne wrażenie swoim bezpośrednim i szczerym tonem. W najnowszej odsłonie projektu autor sięgnął po wydany po raz pierwszy w 1992 roku zbiór wierszy Thoma Gunna (pod tym samym co opera tytułem) i wysnuł z niego monodram w formie cyklu pieśni połączonych postacią pełnego sprzecznych emocji bohatera — świadka kryzysu AIDS. Bell oddaje tym utworem hołd społeczności LGBTQ+, która doświadczała wyjątkowo dotkliwie skutków epidemii tej przez długi czas stygmatyzującej choroby.


23 listopada 2021, godz. 18:00

Pałac Potockich

Dorota Szczepańska sopran

Marek Toporowski pianoforte

Joseph Haydn: Kantata Arianna a Naxos, Hob.XXVIb:2

Joseph Haydn: 6 English Canzonettas, Hob.XXVIa:25-30: The Mermaid's Song, Recollection, A Pastoral Song, Despair, Pleasing Pain, Fidelity

George Frederick Pinto: Sonata c moll

Dorota Szczepańska to obdarzona sopranem bardzo oryginalnej barwy wschodząca gwiazda polskiej opery. Wirtuozowska biegłość, z jaką realizuje wszelkie ozdobniki i pasaże, sprawia, że bardzo chętnie współpracują z nią zespoły muzyki dawnej przygotowujące wykonania barokowych oper. Śpiewała m.in. tytułową rolę w „Semele” Händla, występowała w „Argenore” Wilhelminy von Bayreuth i w „La Circe” na Festival Barocco Alessandro Stradella; brała też udział w dwóch światowych wskrzeszeniach XVIII-wiecznych oper: „Semiramide riconosciuta” Vinciego pod batutą Marco Vitale i „Arminio” Hassego z {oh!} Orkiestrą Historyczną. Nie wzbrania się jednak bynajmniej przed muzyką późniejszych epok, z sukcesem śpiewając Mozarta, Haydna czy Schuberta oraz utwory kompozytorów współczesnych. Wystąpi wraz z grającym na pianoforte Markiem Toporowskim.


24 listopada 2021, godz. 18:00

Małopolski Ogród Sztuki

Petr Nekoranec tenor

William Kelley fortepian

Franz Liszt: Pace non trovo

Ottorino Respighi: Nevvicata

Ottorino Respighi: Nebbia

Edvard Grieg: Ich liebe dich

Carl Leopold Sjöberg: Tonerna

Carl Bohm: Still wie die Nacht

Robert Schumann: Diechterliebe (4 pierwsze pieśni)

Reynaldo Hahn: L’heur exquise

Claude Debussy: Beau soir

Claude Debussy: Fantoches

Gabriel Fauré: En sourdine

Iain Bell: The Undying Splendour: A Lark above the Trenches \ Comrades \ Gallipoli

Siergiej Rachmaninov: Margarytky, Krysařík, Sen

„Petr Nekoranec jest żywą definicją wschodzącej gwiazdy” – tak pisał o artyście serwis bachtrack.com. Młody czeski tenor robi zawrotną karierę, śpiewając na deskach operowych całego świata i zdobywając nagrody na prestiżowych międzynarodowych konkursach wokalnych. Od 2018 – solista Opery w Stuttgarcie. W latach 2016–2018 – uczestnik Lindemann Program for Young Artist w Metropolitan Opera. W latach 2014–2016 współpacował z Bavarian State Opera w Monachium, w 2016 r. wyróżniony został Bavarian Art Award. Dwa lata później (2018) zyskał wyróżnienie Classic Prague Award w kategorii Talent of the Year 2017. Prestiżowych nagród i wyróżnień przyznanych Nekorancowi nie sposób zliczyć, to m.in. nagroda na International Competition of Francesco Viñas, na którym otrzymał też specjalne wyróżnienie Plácido Domingo. A jak zaczynała się jego artystyczna droga? Petr Nekoranec studiował w Konserwatorium w Pardubicach w klasie Jarmili Chaloupkovej. Współpracuje również z włoskim tenorem i tutorem Antonio Carangelo.